بهنام جو، استاندار اردبیل گفت: در دو سال اخیر و در تحقق شعار سال احیای ۲۴۴ واحد راکد و تعطیل شده از جمله اهداف و برنامه‌ریزی‌های مسئولان استان بوده است.

اکبر بهنام‌جو در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت تلاش کردیم تا با بازدید و بررسی واحدهای صنعتی، تولیدی و کشاورزی به احیای واحدهای راکد، تعطیل شده و نیمه راکد همتی راستین داشته باشیم تا با رفع دغدغه‌ها و مشکلات پیش رو احیای این واحدها به تقویت نظام اشتغال کمک کند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته و در بخش کشاورزی به عنوان اولویت توسعه استان ۵۸ واحد راکد تولیدی احیا شده‌اند، تصریح کرد: صد درصد برنامه‌ها در این بخش تحقق پیدا کرده و امسال نیز ۵۲ واحد کشاورزی راکد اعم از صنایع تبدیلی و تکمیلی، واحدهای فرآوری و بسته‌بندی و همچنین گلخانه‌ها به چرخه تولید باز می‌گردند.

استاندار اردبیل گفت: در چهار ماهه امسال ۱۸ واحد در بخش کشاورزی فعال و به چرخه تولید باز گشته‌اند و تا آخر امسال صد درصد اهداف و برنامه‌های تعریف شده در احیای ۵۲ واحد تحققی عینی پیدا خواهد کرد.

بهنام‌جو افزود: در بخش صنعت در کنار راه‌اندازی واحدهای جدید، احیای واحدهای راکد نیز اهداف پیش‌بینی شده بود که سال گذشته ۵۸ واحد صنعتی راکد احیا و به چرخه تولید باز گشتند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: امسال نیز قرار است ۷۶ واحد قابل احیا به چرخه تولید و اشتغال بازگردند که در چهار ماهه امسال ۱۲ واحد فعال شدند.

بهنام‌جو به علل و عوامل این رکود و تعطیلی واحدها اشاره کرد و ادامه داد: تعدادی از این واحدها در بخش کشاورزی و صنعت به دلیل بدهی به بانک‌ها و یا اختلاف شرکا، عدم توجیه اقتصادی، نبود پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان و عرضه محصولات و یا نبود سرمایه در گردش به رکود کشیده شدند که در کمیته‌ای تخصصی همه این عوامل و موانع مورد بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: برخی از این مشکلات نظیر اختلاف شرکا و عدم توجیه اقتصادی با همت خود کارآفرینان و سرمایه‌گذاران برطرف شده تا با همراهی شهرک‌های صنعتی و ایجاد زیرساخت‌های لازم امکان احیای واحدها با مدیریت جدید و تولید محصولات متنوع فراهم شده است.

بهنام‌جو بیان کرد: در بخشی از این دغدغه‌ها و علل رکود واحدهای صنعت، بانک‌ها و مدیران استانی دخیل بودند که ما سعی کردیم این موانع و مشکلات را برطرف و به تقویت تولید در بخش کشاورزی و صنعت کمک کنیم.

رئیس شورای اشتغال استان یکی از راهکارهای مناسب در فعالیت مجدد واحدهای صنعتی راکد را پرداخت تسهیلات از محل منابع تبصره ۱۸ به شکل یارانه‌دار اعلام کرد و گفت:‌ هر چند تسهیلات اعطایی از محل تبصره ۱۸ با نرخ سود ۱۲ درصد است اما شش درصد این نرخ سود به شکل یارانه‌دار از سوی دولت تأمین می‌شود.

وی از صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی خواست تا روز چهارشنبه نسبت به ثبت‌نام در سایت برای دریافت این تسهیلات اقدام کرده تا از تسهیلات کم بهره استفاده کنند.

استاندار اردبیل افزود: در کنار پرداخت این تسهیلات، بانک‌های عامل مکلف شدند برای واحدهای راکد و تعطیل شده نیز منابع سرمایه در گردش و ثابت را پرداخت کنند تا امکان تولید و اشتغال واحدهای راکد فراهم آید.

انتهای پیام/