منوچهر ایران‌پرور در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: عمده این افراد در گروه سنی میان سال و جوان هستند که به دلیل شرایط خاص زندگی در عصر معاصر گرفتار بیماری دیابت شده‌اند. وی مهمترین علت عمق پیدا کردن این بیماری را در گروه‌های سنی مختلف غفلت و بی‌توجهی در مراجعات و آزمایش‌های […]

منوچهر ایران‌پرور در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: عمده این افراد در گروه سنی میان سال و جوان هستند که به دلیل شرایط خاص زندگی در عصر معاصر گرفتار بیماری دیابت شده‌اند.

وی مهمترین علت عمق پیدا کردن این بیماری را در گروه‌های سنی مختلف غفلت و بی‌توجهی در مراجعات و آزمایش‌های مکرر قند خون و فشار خون اعلام کرد و گفت: اگر بیماران به موقع مراجعه کرده و تحت مراقبت و مداوا قرار گیرند، امکان کنترل بیماری به ویژه در گروه‌های سنی جوان و میان سال وجود دارد.

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان اردبیل به عوارض این بیماری خطرناک به عنوان ام‌الامراض اشاره کرد و افزود: کاهش سن ابتلا به دیابت نگرانی‌ها را چندین برابر کرده و باید با تغییر سبک زندگی به سمت کاهش ابتلا در این بیماری خطرناک و خاموش حرکت کرد.

ایران‌پرور عوارض جدی این بیماری را یادآور شد و تصریح کرد: در گرامیداشت هفته پیشگیری از دیابت موارد ضروری و قابل بیان در جلوگیری از ابتلا به دیابت مطرح شده و سعی بر این است تا گروه‌های سنی مختلف گرفتار این بیماری خطرناک نشوند.

وی ورزش نکردن، عدم تحرک و مصرف غذاهای فست‌فودی را عامل تشدید این بیماری توصیف کرد و ادامه داد: دیابت بیماری خاموشی است که اگر به موقع و در شرایط مناسب مداوا نشود، امکان بروز عوارض شدید وجود دارد.

ایران‌پرور از افزایش بیماران دیابتی نوع ۲ به دلیل کم تحرکی و رژیم غذایی نامناسب اشاره کرد و گفت: ما به گروه‌های مختلف جامعه توصیه می‌کنیم در کنار ورزش روزانه ۳۰ دقیقه، از مصرف مواد قندی و چربی زیاد پرهیز کرده و مصرف نان سبوس‌دار و همچنین سبزی، میوه و غلات تازه را در اولویت برنامه غذایی خود قرار دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: انجمن دیابت آمادگی دارد تا با گرفتن آزمایش رایگان این بیماری در صورت وجود علایم اولیه، کنترل‌ها و نظارت‌های دقیق را بر بیماران انجام داده تا از تشدید عوارض این بیماری جلوگیری شود.

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان اردبیل اضافه کرد: استان اردبیل از نظر ابتلا به دیابت جز استان‌های با آمار متوسط است اما بهتر است مراقبت‌های لازم به ویژه در گروه سنی کودکان، نوجوانان و جوانان انجام شده تا از ابتلای بیشتر جلوگیری شود.

انتهای پیام/

منبع