به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، مهدی افتخاری شامگاه شنبه در جریان بازدید از طرح جهش تولید در دیم زارها در اردبیل اظهار کرد: این مهندسان به عنوان کارشناسان و ناظران اجرای این طرح به صورت مستمر و با حضور در مزارع روند پیشرفت پروژه را مورد رصد قرار می‌دهند تا […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، مهدی افتخاری شامگاه شنبه در جریان بازدید از طرح جهش تولید در دیم زارها در اردبیل اظهار کرد: این مهندسان به عنوان کارشناسان و ناظران اجرای این طرح به صورت مستمر و با حضور در مزارع روند پیشرفت پروژه را مورد رصد قرار می‌دهند تا اهداف ۳۰ تا ۵۰ درصدی افزایش تولید در دیم زارها در برنامه چهار ساله تحقق پیدا کند.

وی از افزایش ۷۰۰ میلیارد تومانی درآمد کشاورزان دیم کار در قالب اجرای این طرح خبر داد و تصریح کرد: در استان اردبیل ۵۰۰ هکتار اراضی دیم در قالب این طرح مورد حمایت و پشتیبانی قرار گرفتند و ۳۸ مرکز خدمات جهاد کشاورزی در شهرها و روستاها درگیر اجرای این طرح هستند.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) استان اردبیل گفت: ۹۰ درصد کشاورزان دیم کار استان با اجرای این طرح همراهی و مشارکت دارند به طوری که با عقد قرارداد نسبت به کشت گندم، جو، عدس و دانه‌های روغنی متناسب با شرایط اقلیمی اقدام شده است.

افتخاری اجرای این طرح را پنج ساله و با هدف ارتقای تولید در دیم زارهای استان اردبیل اعلام کرد و افزود: با گذشت ۲ سال از اجرای این طرح تلاش بر افزایش ظرفیت تولید و درآمد کشاورزان است که میزان آن از یک تن و ۲۰۰ کیلوگرم تولید هر هکتار به ۱.۵ تن در هر هکتار افزایش یافته است.

وی توزیع بذر با کیفیت همراه با محلول پاشی و پرداخت تسهیلات کم بهره برای خرید ماشین آلات متناسب با کشت دیم زارها را یادآور شد و خاطرنشان کرد: هر چند تنش آبی مشکلات جدی در این حوزه به وجود آورده اما تلاش بر این است تا همه اراضی تحت پوشش این طرح که بیش از ۱۰۰ هزار هکتار است زمینه برداشت با کیفیت و با بهره وری بالا فراهم آید.

افتخاری در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در پرداخت تسهیلات برای خرید ماشین آلات، ادوات سمپاشی و کشت مستقیم ۲۲ میلیارد تومان برای خرید ۲۲۰ دستگاه ماشین آلات پرداخت شده و امسال نیز تاکنون ۱۵۴ مورد ثبت نام از متقاضیان با معرفی آنها به بانک انجام شده است.

وی همراهی ۱۸۰ مهندس کشاورزی فارغ التحصیل را در اجرای این طرح یادآور شد و بیان کرد: در سطح کشور قرار است تا پایان سال پنجم میزان تحت پوشش اراضی دیم به پنج میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار افزایش پیدا کند.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) استان اردبیل میزان رشد تولید را ۳۰ تا ۵۰ درصد اعلام کرد و ادامه داد: امیدواریم دیم کاران استان با مراجعه به جهاد کشاورزی نسبت به عقد قرارداد و مشارکت در اجرای این طرح کمک و یاری بیشتری را انجام دهند.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر