علی نوبخت در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: کار خرید گندم در مناطق شمالی استان اردبیل از ۱۱ خردادماه شروع شده و همچنان این روند با دایر شدن ۴۴ مرکز ادامه دارد که سعی می‌کنیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به دور از تشکیل صف‌های طولانی کار خرید را به صورت شبانه‌روزی […]

علی نوبخت در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: کار خرید گندم در مناطق شمالی استان اردبیل از ۱۱ خردادماه شروع شده و همچنان این روند با دایر شدن ۴۴ مرکز ادامه دارد که سعی می‌کنیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به دور از تشکیل صف‌های طولانی کار خرید را به صورت شبانه‌روزی انجام دهیم.

وی به آمار خرید سال گذشته گندم نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته در مجموع بیش از ۲۱۳ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در قالب ۳۷ هزار محموله خریداری و ۵۳۸ میلیارد تومان از بابت خرید گندم به حساب کشاورزان پرداخت شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل تصریح کرد: امسال نیز به محض خرید و ثبت اطلاعات کشاورزان در سامانه پهنه‌بندی داده‌های کشاورزی از طریق بانک عامل پرداخت بها گندم خریداری شده به حساب کشاورزان به سرعت انجام می‌شود.

نوبخت افزود: در ۴۴ مرکز خرید عملیات خرید گندم به قیمت مصوب پنج هزار تومان ادامه دارد و ما پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به وضعیت خشکسالی و کاهش میزان تولید عملیات خرید تا نیمه‌های تیرماه در منطقه مغان به اتمام برسد.

وی به رطوبتی بودن گندم کشاورزان در روزهای اخیر اشاره کرد و ادامه داد: کشاورزان اطمینان داشته باشند که ما همه محصولات آنها را که تمایل به عرضه داشته باشند، خریداری می‌کنیم اما ضرورت دارد با برداشت به موقع و به دور از رطوبت بالای ۱۴ درصد گندم خود را تحویل مراکز خرید کنند.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: گندمی که رطوبت بالای ۱۴ درصد داشته باشند، امکان خرید آن وجود ندارد و در روزهای اخیر به دلیل برخی از شرایط اقلیمی حاکم در مغان انتظار می‌رود کشاورزان با صبر و حوصله بیشتر و به دور از رطوبت‌زدگی محصول خود را تحویل مراکز خرید دهند.

وی اضافه کرد: ضرورت دارد کشاورزان از ثبت اطلاعات خود در سامانه پهنه‌بندی مطلع شده تا در زمان تحویل گندم با مشکلی روبه‌رو نشوند.

نوبخت بیان کرد: اطلاعات کشاورزان در سایت پهنه‌بندی به دقت ثبت شده و چنانچه فردی اطلاعات خود را در این سامانه ثبت نکرده باشد، امکان پرداخت بهای گندم خریداری شده به اسم او وجود نخواهد داشت که از همین رو کشاورزان با مراجعه به دهستان‌ها باید در جریان ثبت اطلاعات خود در سایت پهنه‌بندی داده‌های کشاورزی قرار گیرند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم امسال با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش میزان تولید در حدود ۲۰۰ هزار تن گندم خریداری کنیم که این میزان خرید گندم کفاف نیاز استان را خواهد داد.

نوبخت در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ما در سریع‌ترین زمان گندم خریداری شده را به سیلوها و انبارهای استاندارد منتقل می‌کنیم و در طول سال با بازدیدهای مکرر سعی می‌کنیم شرایط بهداشتی و رطوبت احتمالی این مراکز را مورد رصد قرار داده تا از هرگونه پوسیدگی و خرابی محصول جلوگیری کنیم.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل تصریح کرد: تاکنون از آغاز عملیات برداشت گندم و خرید آن ۱۱ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده و امیدواریم در ادامه این روند کشاورزان عرضه محصول خود را با ارائه به مراکز خرید انجام دهند.

انتهای پیام/

منبع