بهزاد ستاری در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: بیش از ۹ درصد جمعیت استان اردبیل سن بالای ۶۰ سال دارند و به تدریج جمعیت استان رو به پیری گذاشته و هر سال یک‌هزار نفر به جمعیت سالمندی استان اردبیل افزوده می‌شود. وی با بیان اینکه ۱۱۹ هزار نفر در استان اردبیل […]

بهزاد ستاری در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: بیش از ۹ درصد جمعیت استان اردبیل سن بالای ۶۰ سال دارند و به تدریج جمعیت استان رو به پیری گذاشته و هر سال یک‌هزار نفر به جمعیت سالمندی استان اردبیل افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۱۹ هزار نفر در استان اردبیل در سن سالمندی قرار گرفتند، تصریح کرد: تا ۲۰ سال آینده این جمعیت سالمندی سه تا چهار برابر افزایش خواهد یافت.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: با توجه به فرهنگ خاص استان اردبیل در احترام به سالمندان و پیران با تجربه، عمده سالمندان در منازل توسط فرزندان نگهداری می‌شوند اما ۶۱۰ سالمند در استان در مراکز نگهداری سالمندی تحت مراقبت هستند.

ستاری افزود: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در ۱۹ ماه شیوع بیماری کرونا سعی بر این شد تا از این سالمندان مراقبت شود و ما هیچ فوتی را در مراکز سالمندی استان شاهد نبودیم و در اولین گام واکسیناسیون سالمندان به انجام رسید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: همه سالمندان استان تاکنون تحت پوشش واکسیناسیون جامع کرونا قرار گرفته و پرونده آنها در سامانه سیب به ثبت رسیده تا از حمایت‌های بهداشتی و درمانی بهره‌مند شوند.

ستاری اضافه کرد: با تاکید مسئولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در کنار خدمات درمانی و بهداشتی، سعی شده تا با همراهی پزشکان و روانپزشکان خدمات متنوعی نیز در مراکز شبانه‌روزی و روزانه سالمندی به جامعه هدف ارائه شود تا آنها بتوانند از جنبه‌های روحی، روانی سلامتی خود را بازیابند.

وی بیان کرد: در مراکز روزانه سالمندی ارائه خدمات از ساعت هشت صبح تا ۱۴ عصر است که این خدمات شامل توانبخشی، درمان، فیزیوتراپی و مباحث مراقبتی و سلامت‌محور است.

ستاری ادامه داد: در این مراکز سعی می‌شود خود سالمندان با تدارک برنامه‌های متنوع از شعرخوانی و موسیقی گرفته تا اجرای طرح‌های اردویی به نشاط و سرزندگی سالمندان کمک کنند که قطعاً در همه شهرستان‌ها سعی بر توسعه مراکز روزانه است تا سالمندان با دریافت خدمات روزانه بهداشتی، درمانی حتی فرهنگی و اجتماعی مورد توجه جدی قرار گیرند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل ارائه این خدمات روزانه را خانواده‌محور و بر مدار مشارکت نهادهای مختلف دانست و تصریح کرد: با توجه به افزایش جمعیت سالمندی در ده‌های آینده سعی بر این است تا این مراکز نیز توسعه و گسترش پیدا کند.

انتهای پیام/

منبع