خیرالله خادمی در گفت و گو با پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، اظهار کرد: بازگشایی مسیر در ۱۷۵ کیلومتر از خط ریلی اردبیل – میانه انجام شده و با افزایش ماشین آلات و تلاش پیمانکاران اکثر پل ها و ابنیه های فنی به ویژه پل سارای به رغم سختی کار و کوهستانی بودن منطقه با پیشرفت […]

خیرالله خادمی در گفت و گو با پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، اظهار کرد: بازگشایی مسیر در ۱۷۵ کیلومتر از خط ریلی اردبیل – میانه انجام شده و با افزایش ماشین آلات و تلاش پیمانکاران اکثر پل ها و ابنیه های فنی به ویژه پل سارای به رغم سختی کار و کوهستانی بودن منطقه با پیشرفت مناسب در حال انجام است.

وی پیشرفت زیرسازی این پروژه را ۹۰ درصد و ریل گذاری انجام شده را ۷۵ کیلومتر اعلام و خاطرنشان کرد: تا پایان امسال ۱۰ درصد عملیات زیرسازی و ۱۰۰ کیلومتر ریل گذاری باقی مانده از دو جبهه میانه و اردبیل به انجام رسیده تا این پروژه ریلی به بهره برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ویژگی های راه آهن اردبیل – میانه را به عنوان پروژه صعب العبور یادآور شد و بیان کرد: ۴۰ درصد این مسیر دشت، ۴۰ درصد تپه ماهور و ۲۰ درصد نیز کوهستانی است که قرار است حمل بار با سرعت ۱۲۰ کیلومتر و مسافر با سرعت ۱۷۰ کیلومتر انجام شود.

خادمی روند پیشرفت ایستگاه های فیروزآباد، گنجگاه، مهمان دوست و ایستگاه اصلی اردبیل را بین ۷۰ تا ۹۰ درصد اعلام کرد و گفت: مشکلی که این روزها با آن دست به گریبان هستیم تامین سیمان و فولاد برای این پروژه است که به معنای واقعی روند اجرای پروژه را با سختی هایی روبرو کرده است.

وی ضرورت تامین ماهانه ۹ هزار تن سیمان و ۱۲ هزار تن فولاد را یادآور شد و افزود: در مجموع برای تامین ۷۰ هزار تن سیمان مورد نیاز به ۷۰ میلیارد تومان و تامین فولاد نیز به ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با پرهیز از ریل گذاری منقطع در مناطق کوهستانی سعی مان بر اجرای پیوسته ریل است که قطعا با همکاری کارخانه ذوب آهن اصفهان ریل و سایر تجهیزات تامین می شود.

خادمی تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۵۵۰ میلیارد تومان برای راه آهن اردبیل تامین اعتبار شده که ۱۵۰ میلیارد تومان آن از طریق اسناد خزانه و مابقی نیز از منابع ملی و بانکی بوده است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد: ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق می شود و سال گذشته نیز با تلاش سازمان برنامه و بودجه ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه آهن اردبیل – میانه تامین شد.

خادمی خاطرنشان کرد: در سال گذشته و ۵ ماهه امسال در مجموع یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار به این خط ریلی تزریق شده است.

وی با اشاره به میزان تورم بالای تامین مصالح این خط ریلی تا ۱۵۰ درصد بیان کرد: جبران این تورم با این شرایط سخت اقتصادی چالش هایی را به همراه آورده است و با تامین اعتبار تا پایان امسال امکان افتتاح این پروژه وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از استاندار اردبیل برای تامین بخشی از منابع پروژه از محل فروش زمین و املاک گفت: یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان منابع مالی تا تکمیل راه آهن اردبیل – میانه نیاز است که باید تلاش کنیم سازمان برنامه و بودجه همچون سنوات گذشته منابعی را برای این پروژه بدون محدودیت پرداخت کند.

خادمی ادامه داد: با یک نگاه واقع بینانه برنامه زمان بندی برای تامین منابع مالی و توان اجرایی تدوین شده است و سعی مان بر این است تا با اولویت روزانه ۲۰ تن سیمان و تا پایان اسفندماه ۱۲ هزار تن ریل و آرماتور را برای این پروژه با بازگشایی LC تامین کرده و به راه اندازی آن کمک کنیم.

وی در مورد تکمیل مطالعات و آغاز احداث راه آهن اردبیل به سمت پارس آباد نیز تصریح کرد: از سال آینده قرار است از ردیف اعتبار ملی این خط ریلی نیز شروع شود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به بازدید خود از محور اردبیل – سرچم نیز اشاره کرد و گفت: در چهار قطعه تعریض و چهارخطه کردن این مسیر از طریق اعتبارات ملی سالانه و ماده ۵۶ با مشارکت بانک صادرات در حال انجام است.

خادمی بیان کرد: امروز شاهد امضای تفاهمنامه برای تامین اعتبار محور اردبیل – سرچم بودیم که به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان قرار است بانک صادرات در مدت دو سال تسهیلاتی را به این پروژه پرداخت کند تا روند اجرای این محور ارتباطی سرعت گیرد.

وی اظهار کرد: ۳۰ کیلومتر از این مسیر تا آخر امسال آماده آسفالت ریزی خواهد شد تا به زیر بار ترافیک برود و با تلاش راه و شهرسازی از این به بعد قطعه به قطعه اجرای این پروژه را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/

منبع