پايگاه خبري تحليلي آذرمغان-گروه استان‌ها: گرانی این روزهای کالاهای اساسی به هر دلیل و با هر توجیه مناسبتی و غیرمناسبتی که در بازار اردبیل اتفاق می‌افتد، تنها به یک بهانه از سوی فروشندگان و اصناف به مردم اعلام می‌شود و آن هم تورم و کمبود اجناس در بازار کلان است. معمولاً در سال‌های گذشته که […]

پايگاه خبري تحليلي آذرمغان-گروه استان‌ها: گرانی این روزهای کالاهای اساسی به هر دلیل و با هر توجیه مناسبتی و غیرمناسبتی که در بازار اردبیل اتفاق می‌افتد، تنها به یک بهانه از سوی فروشندگان و اصناف به مردم اعلام می‌شود و آن هم تورم و کمبود اجناس در بازار کلان است.

معمولاً در سال‌های گذشته که در واپسین روزهای سال واقع می‌شدیم مردم استقبال گرمی از بازار عید داشتند، یا اگر استقبال گرمی هم نبود دل بیشتر آحاد گرم و به روزهای پیش رو امیدوار بود، اما این روزها تنها تصویری که می‌توان از شورِ سورِ نوروز دید، تکاپوی عده‌ای مردم با بضاعت متوسط و رو به بالا در بازار است که افراد و خانواده‌هایی با درآمد پایین شاید هیچ سهمی از این سور نداشته باشند.

در واقع همزمان با روزهای پایان سال قیمت بیشتر اجناس در بازار عیدانه اردبیل غیرعادی‌تر جلوه کرده و همین موضوع سبب نارضایتی مردم از مسئولان شده است.

در واقع همزمان با روزهای پایان سال قیمت بیشتر اجناس در بازار عیدانه اردبیل غیرعادی‌تر جلوه کرده و همین موضوع سبب نارضایتی مردم از مسئولان شده است، این در حالی است که مدیران و مسئولان دستگاه‌های نظارتی شیپور به دست از تشدید نظارت بر بازار در آستانه نوروز خبر می‌دهند.

سید حامد عاملی، استاندار اردبیل با ورود به موضوع نظارت مستقیم بر روند خرید و فروش در بازار نوروز در اردبیل ضمن هشدار به دستگاه‌های مسئول می‌گوید: طرح نظارتی ویژه نوروز با همراهی دستگاه‌های ذیربط و در کنار تعزیرات حکومتی با تعیین اکیپ‌های مشخص انجام گیرد تا بر اقلام مورد نیاز مردم نظارت جدی صورت گیرد.

وی آغاز ایام ماه رمضان بلافاصله بعد از تعطیلات نوروزی را یادآور شد و گفت: به همین دلیل باید نظارت بر کیفیت و کمیت کالاهای اساسی در بازار تشدید شده و با هر گونه تخلف خرد و کلان به جد برخورد شود.

یک سر و هزار سودای مردم در بازار عیدانه

اجرای طرح نظارتی نوروز و رمضان جدی تر از همیشه

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اردبیل نیز در این باره اظهار کرد: طرح نظارتی ویژه نوروز ۱۴۰۱ طبق روال هر سال از ۱۵ اسفند آغاز و به مدت یک ماه، تا ۱۵ فروردین ادامه دارد اما در کنار آن طرح نظارتی بر بازار در ایام رمضان نیز اجرا خواهد شد.

رامین صادقی می‌گوید: در راستای جلوگیری از موازی کاری این طرح نظارتی با همکاری سایر دستگاه‌هایی نظیر جهاد کشاورزی، اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت اجرا خواهد شد.

به گفته وی هدف از اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز جلوگیری از تخلفات کم فروشی، گران فروشی، احتکار و عرضه خارج از شبکه است که در این طرح نظارتی تمرکز نظارت‌ها بر مراکز عرضه کالا و خدمات، فروشگاه‌های پوشاک و کیف و کفش، قنادی‌ها و کالاهایی که از جانب مردم تقاضا برای خرید آن بیشتر بوده، است.

قیمت میوه شب عید هر کیلو سیب و پرتقال ۸ هزار تومان

ابوالفضل دشتبانی اظهار کرد: بر اساس آخرین تصمیم ستاد تنظیم بازار، مقرر شد تا هر کیلو پرتقال مرغوب ۸ هزار تومان و سیب قرمز مشگین‌شهر نیز ۸ هزار تومان در بازار عرضه شود که ۲۰ درصد پایین‌تر از نرخ عرضه سیب و پرتقال در بازار است.

وی تصریح کرد: ۳۴ ایستگاه در اردبیل، هیر، آراللو و ثمرین عرضه میوه شب عید را انجام می‌دهند و در ۷۶ ایستگاه شهرستان‌ها و مناطق روستایی و عشایری نیز توزیع میوه شب عید با کیفیت و مرغوبیت مطلوب انجام می‌شود.

قرار است ۴۶۲ تن سیب و ۷۰۲ تن پرتقال در این ایام عرضه شود تا مردم میوه شب عید خود را تأمین و تهیه کنند.

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل گفت: قرار است ۴۶۲ تن سیب و ۷۰۲ تن پرتقال در این ایام عرضه شود تا مردم میوه شب عید خود را تأمین و تهیه کنند.

دشتبانی افزود: عرضه میوه شب عید از ۲۵ اسفندماه در مناطق مختلف استان آغاز خواهد شد و سعی ما بر این است تا با کمترین ازدحام و شلوغی مردم بتوانند میوه ایام عید خود را به شکل مطلوب تأمین کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: به صورت روزانه بارگیری سیب و پرتقال از سردخانه انجام و در مناطق مختلف شهری و روستایی عرضه این محصولات را انجام خواهیم داد.

دشتبانی اضافه کرد: از طریق سامانه بازارگان و کالاهای اساسی توزیع هوشمند میوه شب عید به انجام می‌رسد تا تحویل آن را در درب منازل در کمترین زمان شاهد باشیم.

وی بیان کرد: با تاکید وزیر جهاد کشاورزی سعی بر این است تا عرضه میوه شب عید در تعطیلات نوروزی نیز ادامه پیدا کنند تا مردم به راحتی بتوانند به تناسب نیاز خود خرید میوه را با قیمت مصوب انجام دهند.

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل ادامه داد: همکاران ما تلاش خواهند کرد تا در محل‌های تعریف شده در مناطق مختلف شهر این فعالیت مناسب را در حمایت و پشتیبانی از اقشار مختلف مردم انجام داده تا امکان خرید و تهیه میوه برای شهروندان استان اردبیل فراهم آید.

یک سر و هزار سودای مردم در بازار عیدانه

گوشت مرغ را ارزان‌تر از بازار کلان عرضه می‌کنیم

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم اکنون ذخیره‌سازی مرغ مورد نیاز در ایام نوروز و ماه رمضان انجام شده و هیچ مشکلی در عرضه آن به نرخ مصوب و حتی پایین‌تر از آن وجود ندارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه توزیع گوشت مرغ برای تنظیم بازار ایام پایانی سال از ۲۰ اسفند آغاز شده و تا ۲۰ فروردین سال آینده ادامه دارد، اظهار کرد: با احتساب مسافران و گردشگران و تأمین سایر نیازمندی‌ها ما ۴ هزار و ۵۰۰ تن برآورد توزیع گوشت مرغ در استان را داریم که مازاد تولید خود را می‌توانیم به سایر استان‌ها نیز عرضه کنیم.

نوبخت اژدری به قیمت مصوب گوشت مرغ در بازار نیز اشاره و بیان کرد: قیمت مرغ مصوب دولت ۳۱ هزار تومان است در حالی که ما در استان ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان هر کیلو گوشت سفید را عرضه می‌کنیم تا مردم نیاز خود را بدون دغدغه تأمین کنند.

وی نرخ گوشت قرمز را ۱۲۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: ۱۴۰ هزار تومان قیمت بازار گوشت قرمز است در حالی که ما به نرخ ۱۲۰ هزار تومان مازاد بر نیاز دامداران را خریداری و ذخیره‌سازی کرده‌ایم.

فعالیت بیش از یک هزار واحد نانوایی در ایام نوروز

فرماندار اردبیل گفت: در ایام تعطیلات نوروزی یک هزار و ۱۰۰ واحد نانوایی در شهرستان اردبیل به اهالی، مسافران و گردشگران خدمات ارائه خواهند کرد که در همین راستا به میزان کافی آرد یارانه‌دار در بین نانوایی‌ها برای تعطیلات نوروزی حمل و ذخیره‌سازی شده و هیچ مشکلی در فعالیت نانوایی‌های دولتی‌پز و یارانه‌پز نخواهد بود.

اعتماد اعجازی تصریح کرد: ۱۴۶ واحد صنفی نانوایی مربوط به سنگک‌پزی است که عمده دغدغه‌ها و گله‌مندی‌های مردم از نانوایی‌های سنگک‌پز است که تلاش بر ارتقا کیفی پخت نان سنگک در اردبیل با سبوس ۱۸ درصد است.

یک سر و هزار سودای مردم در بازار عیدانه

وی به توزیع اقلام اساسی دیگر در اردبیل اشاره کرد و گفت: در آستانه سال نو توزیع برنج تایلندی، هندی و شکر در کنار توزیع گوشت قرمز و سفید در میادین شهر آغاز شده و از ۲۴ اسفندماه نیز توزیع میوه شب عید انجام می‌شود.

فرماندار اردبیل توزیع ۱۸۰ تن برنج تایلندی، ۳۶۰ تن برنج هندی و ۱۰۰ تن شکر با قیمت مصوب را در مراکز عرضه یادآور شد و خاطر نشان کرد: توزیع میوه شب عید نیز در ۲۳ ایستگاه و محله شهر اردبیل در قالب چادرهای برپا شده انجام می‌شود تا مردم ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت بازار سیب و پرتقال مورد نیاز ایام عید خود را تهیه کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز از توزیع شکر و سایر اقلام مورد نیاز مردم در این ایام خبر داد و اضافه کرد: با تشکیل جلسات قرارگاه تأمین کالاهای اساسی در کنار ارزیابی مستمر شرایط بازار، سعی خواهیم کرد تا از کمبود ارزاق در بازار جلوگیری کرده و به نوعی وفور کالا را با قیمت مناسب شاهد باشیم.

تنوع در کالاها و صنایع دستی و سوغاتی آن باعث می‌شود تا سالانه گردشگران زیادی خرید قابل توجهی در این استان انجام دهند اما در صورتی که در آستانه نوروز نظارت کافی بر خرید و فروش اقلام اساسی در بازار اردبیل نباشد بی‌شک دست دلالان باز بوده و نرخ‌گذاری‌ها خودسرانه بوده و قدرت خرید مردم عادی به مراتب کاهش خواهد یافت.

برای کنترل چنین وضعیتی باید در کنار نرخ‌گذاری واحد بر کالاهای اساسی نظارت کافی بر روند عرضه کالاها در بازار از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط باشد.

انتهای پیام/

منبع