بازار؛ گروه ایران: نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران که به تازگی برگزار شد فرصتی خوبی را برای تولیدکنندگانی فراهم کرد که حرفی برای گفتن در عرصه های دانش بنیان و فناوری های نوین در اختیار دارند. فرصتی که می تواند به دستاوردهای ارزی در سطح گسترده تری منتهی شود. در این بین شرکت های زیر […]

بازار؛ گروه ایران: نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران که به تازگی برگزار شد فرصتی خوبی را برای تولیدکنندگانی فراهم کرد که حرفی برای گفتن در عرصه های دانش بنیان و فناوری های نوین در اختیار دارند. فرصتی که می تواند به دستاوردهای ارزی در سطح گسترده تری منتهی شود.

در این بین شرکت های زیر نظر گروه توسعه اقتصادی تدبیر نیز توانستند قراردادهای خوبی با تجار خارجی منعقد کنند که نه تنها زمینه ساز رشد تولید و افزایش سطح کیفی محصولات می شود بلکه رونق صادرات را هم به همراه دارد. در این رابطه مرتضی حسنی سرپرست توسعه صادرات گروه توسعه اقتصادی تدبیر به بازار گفت: نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران در سطح گسترده و خوبی برگزار شد. خوشبختانه فراتر از انتظاری که از این رویداد داشتیم شاهد حضور گسترده تجار خارجی بودیم.

وی اضافه کرد: ارتباطاب بسیار خوبی با مهمانان خارجی دعوت شده به نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۳ شکل گرفت. به خصوص که برخی از شرکت ها برای نخستین بار در این رویداد از طرف گروه توسعه اقتصادی تدبیر حاضر شدند و توانستند قراردادهای خوبی را منعقد کنند. همچنین با طرف های تجاری داخلی و خارجی توانستند مذاکراتی انجام دهند که نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد.

استقبال خارجی ها از دستاوردهای گروه توسعه اقتصادی تدبیر

سرپرست توسعه صادرات گروه توسعه اقتصادی تدبیر بیان کرد: با توجه به مذاکراتی که انجام شده امید است که به زودی شاهد نخستین صادرات شرکت هایی باشیم که برای اولین بار در ایران اکسپو شرکت و برنامه های صادراتی شان را آغاز کردند. البته در این بین مجموعه هایی که سال های قبل از طریق صادرات دست به درآمدهای ارزی یافته بودند نیز توانستند تعاملات جدیدی و خوبی را شکل دهند و به مشتریان خود اضافه کنند.

تولیدات دانش بنیان گروه توسعه اقتصادی تدبیر مورد استقبال تجاری خارجی قرار گرفت

حسنی با اشاره به دستاوردهای شرکت های دانش بنیان و مجموعه هایی که تولیدات نوین دارند افزود: یک سری از شرکت های دانش بنیان زیر نظر گروه توسعه اقتصادی تدبیر کالاهایی در نمایشگاه به عرصه نمایش گذاشتند که مورد استقبال تجار خارجی قرار گرفت. بنابراین در این بخش هم شاهد مذاکرات خوبی بودیم که می توان به آینده درخشان تولید و ارزآوری آن ها بیش از پیش امیدوار شد.

وی در پاسخ به این سوال که در سطح داخلی برای بهبود صادرات محصولات ایرانی باید چه اقداماتی انجام داد تاکید کرد: امیدواریم در سطح داخلی یک سری از قوانین و برنامه های در راستای تسهیل و بهبود صادرات انجام شود. تنها در صورتی که صادرات مورد حمایت قرار بگیرد و یک سری از موانع مرتفع شود می توان ارزآوری را رونق داد.

صادرات اولی ها نیازمند فراگیری قوانین رفع تعهدات ارزی

حسنی در خصوص موانع تحریم ها برای صادرات به ویژه در حوزه نقل و انتقالات نقدینگی گفت: علاوه بر تحریم های خارجی، یک سری موانعی در تهاتر های ارزی و مسائل داخلی وجود دارد که بر سر راه شرکت های صادراتی قرار می گیرد که اگر با رایزنی و اصلاح قوانین شرایط صادرات تسهیل شود می توان رشد ارزآوری را پیش بینی کرد.

وی با اشاره به ضرورت آموزش شرکت هایی که برای نخستین بار به عرصه صادرات ورود می کنند افزود: به نظر بنده برای این شرکت ها نیاز است که یک سری آموزش ها ارائه شود. آموزش هایی که بیشتر آن ها را در راستای رفع تعهدات ارزی راهنمایی کند؛ چرا که خیلی اوقات می بینیم که شرکت ها دست به صادرات نمی زنند مبادا با مشکلی در مسیر تعهدات ارزی برخورد کنند.

امیدواریم رشد صادرات و درآمدهای ارزی با رفع موانع صادراتی پایدار شود

سرپرست توسعه صادرات گروه توسعه اقتصادی تدبیر ادامه داد: امیدوارم طی روزهای آینده بر اساس تفاهم هایی که صورت گرفت شاهد رشد صادرات و درآمدهای ارزی کشور باشیم و با رفع موانع این دستاوردها مقطعی نباشند و پایدار شوند. همچنین صادرکنندگان نیز با رعایت اصول مشتری مداری و رفع تعهدات خود بتوانند بازاری دائمی برای خود ایجاد کنند. همین موضوع را در خصوص شرکت های زیر نظر گروه توسعه اقتصادی تدبیر نیز انتظار داریم.

وی در خصوص ظرفیت های صادراتی شرکت های توسعه اقتصادی تدبیر تاکید کرد: در تمام بخش های انرژی، پتروشیمی، کشاورزی، صنعت و معدن، نانوتکنولوژی، دانش بنیان و غیره شرکت هایی را در اختیار داریم که هر کدام می توانند اهداف صادراتی خوبی را برای کشور محقق کنند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار