به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، محمد حسن‌زاده عصر شنبه در کنفرانس بین‌المللی چالش‌ها و راهکارهای مدیریت توسعه گردشگری پایدار با تاکید بر استان اردبیل اظهار کرد: ما سعی کردیم در قالب این کنفرانس سه دیدگاه را مورد بررسی قرار دهیم و در کنار آن با طرح چالش‌های ملی و بین‌المللی از سخنرانی استاد دانشگاه […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، محمد حسن‌زاده عصر شنبه در کنفرانس بین‌المللی چالش‌ها و راهکارهای مدیریت توسعه گردشگری پایدار با تاکید بر استان اردبیل اظهار کرد: ما سعی کردیم در قالب این کنفرانس سه دیدگاه را مورد بررسی قرار دهیم و در کنار آن با طرح چالش‌های ملی و بین‌المللی از سخنرانی استاد دانشگاه فرانسه، پرفسور فلیپ بوردئو از فرانسه استفاده کرده و با دیدگاه‌ها و مواضع ارزشمند او آشنا شویم.

وی تصریح کرد: این شخصیت برجسته و بین‌المللی به دو موضوع تغییرات اقلیمی و چالش‌های سلامتی و بهداشتی اخیر با شیوع کرونا اشاره کرده و تحولات پیش روی صنعت گردشگری را به درستی تبیین کردند.

رئیس کنفرانس بین‌المللی چالش‌ها و راهکارهای مدیریت توسعه گردشگری پایدار گفت: در بعد ملی نیز با استفاده از پژوهش‌های اساتید و ارائه مقاله از سوی برجستگان عرصه دانشگاهی سعی کردیم تا طرح جامع گردشگری استان را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و گردشگری عشایر و بوم‌گردی را به عنوان اولویت اصلی مورد توجه قرار دهیم.

حسن‌زاده افزود: نقش فناوری در گردشگری غیرقابل انکار است و در این زمینه سعی شده تا از ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها در جهت توسعه بخش لزروسیون، خرید بلیت و همچنین رزرو هتل‌ها و سایر تجهیزات و امکانات گردشگری استفاده شود.

وی با قدردانی از مشارکت پارک علم و فناوری در برگزاری این همایش و ارائه پنل فناورانه در این حوزه خاطر نشان کرد: مقالات ارائه شده در این کنفرانس در مخزن علمی دانشگاه محقق اردبیلی قابل دسترسی است و انتظار می‌رود مسئولان امر در سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات اجرایی از این پژوهش‌ها و کارهای علمی بیشتر استفاده کنند.

حسن‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ما امروز به توسعه متوازن و پایدار در بخش گردشگری به عنوان صنعت پردرآمد و در عین حال سالم و پردامنه استفاده کنیم که در این بین در استان اردبیل بحث بوم‌گردی و گردشگری عشایر محور و کانون توجه است.

استاد دانشگاه محقق اردبیلی از ارسال ۱۸۰ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس بین‌المللی خبر داد و بیان کرد: هدف ما بر این است تا چالش‌های حوزه گردشگری را به دقت و با استفاده از این مقالات رصد کرده و به گوش مسئولان برسانیم.

جذابیت گردشگری جای خود را به تاب‌آوری منطقه‌ای داده است

استاد دانشگاه آلپ فرانسه نیز در این کنفرانس به شکل مجازی به تحولات صنعت گردشگری با بروز دو پدیده خشکسالی و کرونا اشاره کرد و ادامه داد: تغییرات اقلیمی و مسائل بهداشتی رویکرد متفاوتی را در صنعت گردشگری رقم زده و قطعاً تحولات جدیدی را در حوزه گردشگری به واسطه این دو مسئله شاهد خواهیم بود.

پرفسور فلیپ بوردئو اظهار کرد: باید با این شرایط خود را سازگار کرده و به جای گردشگری خارجی و یا با مسافت طولانی، گردشگری محلی و منطقه‌ای را مورد توجه قرار دهیم تا کمترین آسیب را در بحران کرونا شاهد باشیم.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اقتصاد گردشگری نیز به تناسب شرایط به وجود آمده دچار تغییراتی شده و در گذر از این وضعیت بهتر است به گردشگری سلامت‌محور و همچنین گردشگری کوهستانی در کشورهای مختلف توجه شود تا مردم با حضور در طبیعت از جاذبه‌ها و زیبایی‌ها بیشتر استفاده کنند.

استاد دانشگاه آلپ فرانسه گفت: منطق جذابیت منطقه‌ای گردشگری باید جای خود را به تاب‌آوری‌های منطقه‌ای بدهد چرا که امروز شرایط ویژه‌ای را در بخش اقلیمی، زیست‌محیطی و همچنین سلامتی در دنیا شاهد هستیم که به شدت جامعه بشری را تحت تأثیر قرار داده است.

پرفسور فلیپ بوردئو افزایش فعالیت‌های جمعی و داوطلبانه را در تقویت گردشگری زیست‌محیط محور و حتی معنوی یادآور شد و افزود: بهتر است در سطح جهانی و بین‌المللی گردشگری محدود و محله‌ای و بومی بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا سلامت افراد تهدید نشود.

انتهای پیام/

منبع