گردشگری روستایی شکلی از فعالیت اقتصادی است که پیرامون شهرها و نقاط دارای شکل و بافت روستایی، انجام می‌گیرد و در بردارنده آثار مثبت و منفی برای روستا، انسان و طبیعت می‌باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از دیدشهر، با توجه نارسایی فعالیت‌های کشاورزی در ایجاد فرصت‌های اشتغال و درآمد برای روستاییان، توسعه گردشگری به دلیل اهمیتی که در پیوند بین بخش‌های مختلف اقتصادی- اجتماعی دارد، به عنوان یکی از مهمترین رویکردهای توسعه کارآفرینی مورد توجه محققان قرار گرفته است.

بر همین اساس گردشگری روستایی و اقتصاد گردشگری در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی می باشد و در همین ارتباط گردشگری روستایی نیز با برنامه ریزی مناسب و شناخت فرصت ها و محدودیت ها می تواند، نقش مهمی در توسعه روستایی و تنوع بخشی به اقتصاد ملی داشته باشد.

گردشگری روستایی، گردشگری در محیط روستایی است که­ بر فرهنگ و بافت سنتی روستا، هنر و صنایع روستایی و آداب و رسوم سنتی تأکید دارد و می­ تواند با برنامه ­ریزی اصولی و مناسب، شناسایی مزیت­ها و محدودیت­های  آن در توسعۀ مناطق روستایی، نقش مؤثری ایفا کند.

هویت بخشی جدید به روستاییان

این فعالیت مهم اقتصادی از دیدگاههای مختلفی مورد توجه قـرار گرفته است. بعضی آن را به عنوان بخشی از بازار گردشگری می شناسند و عده ای نیـز آن را سیاستی برای توسعه روستایی قلمداد می کنند. سؤال این است که گردشگری روستایی چه نقش و اثری در توسعه روستایی و توسعه روستایی پایدار دارد؟

یکی از مزیت های بی چون چرای توسعه گردشگری روستایی، هویت بخشی جدید به روستاییان است که در نتیجه با افزایش درآمدزایی از مهاجرت به شهرها جلوگیری و با ماندن در روستاها نه تنها روستاها را آباد می کنند بلکه فرصتی برای برنامه ریزان در صنعت گردشگری به وجود می آید تا امکانات و شرایط را برای خدمات رسانی بهتر را فراهم سازند.

از سوی دیگر گردشگری روستایی می تواند راه حلی اساسی برای احیای نواحی روستایی محروم از طریق متنوع سازی منبع درآمد باشد.

باز توزیع درآمد و رونق کسب و کار

با ترویج گردشگری روستایی بخش مهمی از درآمدهای مناطق شهری در مناطق روستایی خرج می شود که همین امر منجر به باز توزیع درآمد در این مناطق خواهد شد.

تنوع بخشی به اقتصاد روستایی هم موجب افزایش فرصت های شغلی و به تبع آن، فرصت های شغلی جدیدی برای زنان ایجاد می شود.

امروزه اکثر روستاهای کشور هنرهای مختلفی چون صنایع دستی، مواد غذایی طبیعی و اقامتگاه های مختلف برای گردشگران ارائه می دهند که می توان آنها را رونق داد.

مناطق روستایی با مشکلاتی مانند مهاجرت های روستاییان، پایین بودن سطح درآمد، فقر فزآینده و … مواجه اند، در این میان گردشگری روستایی با ایجاد اشتغال، افزایش سطوح درآمد، متنوع سازی فعالیت های اقتصادی، افزایش سطح آگاهی های فرهنگی و اجتماعی، و ایجاد روابط اجتماعی گسترده بین جامعه میزبان و میهمان به حفاظت از میراث فرهنگی و محیط زیست طبیعی کمک کرده و با جلوگیری از مهاجرت بی رویه و خارج از قاعده و نیز بهینه سازی بهره برداری از زمین، به توسعه پایدار روستایی کمک می کند.

رشد امکانات در روستاهای گردشگری

مناطق روستایی کشور ایران مناظر طبیعی زیبا، روستاهای­ ساحلی، کوهستانی و جنگلی و تفاوت­های اقلیمی بسیار زیاد و همچنین ترکیبی از آداب و سنن محلی نشات گرفته از تنوع فرهنگی هستند که می ­تواند محیطی راحت، فرح ­بخش و جذاب را برای گردشگران فراهم آورد.

بهره مندی از توانمندیهای گردشگری نواحی جغرافیایی می تواند باعث اشتغال بخشی از جمعیت شده و فشار بیش از حد استفاده از منابع آب، فرسایش خاک، کمبود پوشش گیاهی و سیلاب را کنترل و کاهش دهد.

در صورتیکه امکانات و درآمد کافی در روستاها وجود داشته باشد دلیلی برای مهاجرت به شهر و زندگی در آنجا وجود ندارد بنابراین مسئولان باید با برنامه ریزی و استفاده از قابلیت های موجود تحول جدی در حوزه گردشگری ایجاد کنند.

نکته پایانی

توسعه گردشگری باید باعث افزایش استانداردهای زندگی افراد محلی، توسعه تسهیلات برای بازدیدکنندگان و گردشگران باشد.

روستای عنبران علیا

  • نویسنده : مریم محرمی