مهران اوچی در گفت‌وگو با پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، اظهار کرد: بازنگری طرح جامع گردشگری استان اردبیل با همت جهاد دانشگاهی و در قالب تیم تخصصی دانشگاهی به انجام رسیده و آماده اجرا در سطح استان است. وی تصریح کرد: ما در این بازنگری سعی کردیم تا آسیب‌های احتمالی را در حوزه گردشگری مورد توجه […]

مهران اوچی در گفت‌وگو با پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، اظهار کرد: بازنگری طرح جامع گردشگری استان اردبیل با همت جهاد دانشگاهی و در قالب تیم تخصصی دانشگاهی به انجام رسیده و آماده اجرا در سطح استان است.

وی تصریح کرد: ما در این بازنگری سعی کردیم تا آسیب‌های احتمالی را در حوزه گردشگری مورد توجه قرار داده و برای گذر از چالش‌ها و مشکلات پیش رو راهکارها و اقدامات راهبردی مناسبی را ارائه کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل ترسیم افق ۲۰ ساله گردشگری استان را با نگاه آینده‌پژوهی ضروری خواند و گفت: پروژه‌های پیشران در این طرح ارائه شده که از جمله آن می‌توان به کمربند طلایی، توسعه پیست‌های گردشگری برای تقویت گردشگری زمستانی، تقویت نظام الکترونیکی و گردشگری سلامت اشاره کرد.

اوچی ضرورت تبدیل آبدرمانی‌های استان را به کلینیک‌های تخصصی یادآور شد و افزود: باید از روند آب تنی در این آب‌های گرم گذر کنیم تا با راه‌اندازی کلینیک‌های آبدرمانی تخصصی جذب گردشگران داخلی و خارجی بیشماری را داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: تلفیق آب‌های گرم معدنی با ورزش‌های زمستانی به ویژه انتقال این آب به پیست آلوارس می‌تواند به تقویت گردشگری زمستانی کمک کرده و به نوعی اسکی‌بازان بیشماری را راهی این منطقه بکر کند.

اوچی اهمیت تغییر انگیزه سرمایه‌گذاران در تنوع‌بخشی به سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه و ارائه سازگارهای مناسب در باز توزیع گردشگران در مناطق مختلف استان را یادآور شد و اضافه کرد: نباید گردشگری استان در سرعین متمرکز شود بلکه بهتر است باز توزیع حضور گردشگران در جنوب، شمال و غرب این استان مورد توجه باشد.

وی بیان کرد: برندسازی در گردشگری یک اصل مهم است که کشورهایی همچون اتریش و سوئد توانستند با برند گردشگری زمستانی درآمدهای میلیاردی کسب کنند که ما نیز می‌توانیم برند گردشگری ورزش‌های زمستانی و یا حوزه سلامت را در سطح ملی و بین‌المللی به نام اردبیل مطرح کنیم.

اوچی ضعف فرهنگ در پذیرش گردشگران در برخی جوامع محلی و ضعف زیرساخت‌های الکترونیکی و تبلیغات مؤثر را در این بخش یادآور شد و اظهار کرد: ما با برنامه‌ریزی کوتاه مدت نمی‌توانیم گردشگری را به یک اقتصاد مولد تبدیل کنیم چرا که نگاه کوتاه مدت به سرعین آسیب جدی وارد کرده و این شهر را در مسیر توسعه گردشگری به حد انفجار رسانده است.

وی تصریح کرد: باید فصلی بودن گردشگری را به دائمی کردن حضور گردشگران در شمال استان با آب و هوای معتدل و جنوب این استان با جاذبه‌های متنوع تبدیل کنیم و از اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری تکراری و ملال‌آور به نوعی جلوگیری شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل ضرورت مدیریت یکپارچه محلی و منطقه‌ای را در حوزه گردشگری به همراه توجه به گردشگری فرهنگی و عشایری یادآور شد و گفت: ما باید آموزش را سرلوحه کار خود در احیای صنعت گردشگری کنیم و در کنار آن به محیط زیست نیز بها بدهیم.

انتهای پیام/

منبع