به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از فارس، زهرا شیخی در تشریح نشست امروز (سه‌شنبه، ۲۰ دی ماه) کمیسیون بهداشت و درمان  مجلس، از بررسی درخواست تحقیق و تفحص تعدادی از نمایندگان مجلس در مورد نحوه واگذاری پالایشگاه پژوهش و پالایش پلاسمای سازمان انتقال خون به بخش خصوصی با حضور وزیر بهداشت، درمان […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از فارس، زهرا شیخی در تشریح نشست امروز (سه‌شنبه، ۲۰ دی ماه) کمیسیون بهداشت و درمان  مجلس، از بررسی درخواست تحقیق و تفحص تعدادی از نمایندگان مجلس در مورد نحوه واگذاری پالایشگاه پژوهش و پالایش پلاسمای سازمان انتقال خون به بخش خصوصی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نماینده متقاضیان و رئیس سازمان انتقال خون خبر داد و گفت: در مورد این پالایشگاه با ابهام در واگذاری، قیمت‌گذاری، مزایده و عدم راه‌اندازی علی‌رغم اتمام قرارداد ۵ ساله و عمل به تعهدات توسط بخش خصوصی مواجه هستیم.

وی افزود: با توجه به اینکه موضوع پلاسما موضوعی حاکمیتی است، بنابراین حساسیت کار را افزایش می‌دهد و براساس اظهارات مسئولان حقوقی وزارت بهداشت هر چند این موضوع مربوط به سال‌ها پیش است، اما در حال حاضر پیگیر موضوع هستند و تذکرات لازم برای اتمام مهلت قانونی داده شده بود و با توجه به اتمام قرارداد، قرارداد باید فسخ و زمین طرح به سازمان انتقال خون و در اصل به دولت بازگردانده شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: همچنین مسئولان مربوطه یادآور شدند که بررسی‌های قضایی و نظارتی ویژ‌ه‌ای در مورد این موضوع توسط دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه در حال انجام است.

شیخی یادآور شد: دیوان محاسبات هم گزارشی را در مورد نحوه واگذاری پالایشگاه مذکور ارائه کرد که براساس آن اصل واگذاری خلاف قانون بوده و مسائل پیچیده‌ای در مورد نحوه واگذاری  وجود دارد؛ اعضای کمیسیون هم تأکید داشتند که کشور به راه‌اندازی پالایشگاه پلاسما نیاز جدی دارد، اما نحوه پیگیری و مسیر طی شده راه‌اندازی نیاز به بررسی‌های ویژه دارد و به طور قطع باید براساس قوانین و مقررات انجام شود؛ در نهایت پس از بحث و گفت‌وگوهای صورت گرفته، موضوع تحقیق و تفحص رأی‌گیری شد که مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت و برای بررسی به صحن مجلس ارجاع خواهد شد.

رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم مجلس با یادآوری استماع گزارش رئیس سازمان غذا و دارو در مورد میزان تحقق بودجه ۱۴۰۱ و تخصیص ارز به دارو و تجهیزات پزشکی و وضعیت بودجه سازمان در لایحه بودجه ۱۴۰۲، گفت: رئیس کمیسیون بهداشت تأکید داشت که مشکلات حوزه دارو تنها به وزارت بهداشت برنمی‌گردد و مربوط به عوامل بین بخشی از جمله بانک‌ها، شرکت‌های تولیدی، گمرک و نقدینگی است که به هیچ کدام از این موارد توجه نشده و مردم به ما نمایندگان برای کمبودهای دارویی مراجعه می‌کنند و ما نمایندگان باید به جای قانون‌نویسی و نظارت برای مردم دارو تهیه کنیم.

وی ادامه داد: براساس اظهارات رئیس کمیسیون طبق  بررسی‌های صورت گرفته؛ بانک مرکزی در موضوع کمبودهای دارویی از نظر تأمین ریال و نقدینگی بیش از همه قصور دارد و در این رابطه به طور مداوم بر روی نمایندگان فشار وجود دارد، البته برخی از نمایندگان نیز بیان کردند که باید به طور دقیق مشخص شود که علت کمبود برخی از داروها چیست و این مسأله حل شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو هم گزارشی را ارائه و تأکید کرد که متأسفانه مشکل نقدینگی تاکنون حل نشده  و می‌طلبد سهم بیمه و دارو جمع شده و به عدد ثابتی تبدیل شود.

شیخی با اشاره به وضعیت اعتبار هدفمندی ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در گزارش سازمان غذا و دارو، گفت: براساس این گزارش برآورد اعتبار مورد نیاز در سال ۱۴۰۲، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان و اعتبار پیش‌بینی شده در جدول تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۲ باید درست و دقیق در نظر گرفته شود که دچار کسری بودجه نشویم.

رئیس فراکسیون دیپلماسی سلامت و سبک زندگی سالم مجلس با یادآوری پیشنهادات سازمان غذا و دارو برای تأمین اعتبار توسعه و تکمیل آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو در لایحه بودجه ۱۴۰۲، افزود: براساس گزارش ارائه شده؛ افزایش اعتبار خرید تجهیزات آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو در لایحه بودجه ۱۴۰۲ از ۸ میلیارد تومان به ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش و ایجاد طرح توسعه، تکمیل و تجهیز آزمایشگاه‌های غذا و دارو در اعتبارات متوازن استانی دیده شود و همچنین بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌ها مکلف شوند مبالغ حاصل از فروش دارو و ملزومات و تجهیزات مصرفی را منحصراً برای بازپرداخت هزینه‌های تأمین، تدارک دارو و تجهیزات و ملزومات مصرفی به داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش تأمین‌کننده پرداخت کنند و سازمان‌های بیمه‌گر مکلف شوند هزینه دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی را به حساب جداگانه‌ای که دانشگاه‌ها اعلام می‌کنند، واریز کنند و تخلف از این بند در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه اموال دولتی تلقی شود.

وی یادآور شد: مسئولان سازمان غذا و دارو یادآور شدند که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کد درآمد دارو تعریف و از درآمد بهداشتی و درمانی جدا شده است و اعمال کسورات ۳ درصد قانون متوازن امکانات کشور بر درآمد اختصاصی دارو در دانشگاه‌های علوم پزشکی برخلاف بند (ه) تبصره ۱۷ مکرر قانون بودجه است و عملا به ناترازی منابع و مصارف دارو و انباشتگی بدهی‌های دارو و ملزومات دامن می‌زند که پیشنهاد می‌شود در لایحه بودجه درآمد اختصاصی دارو از اعمال ۳ درصد معاف شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به وضعیت اعتبارات هزینه‌ای سازمان غذا و دارو در لایحه بودجه ۱۴۰۲ براساس گزارش سازمان غذا و دارو، گفت: اعتبار مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۸۷ میلیارد تومان و در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حدود ۱۲۲ میلیارد تومان است که در این رابطه حدود ۴۰ درصد در لایحه بودجه ۱۴۰۲ رشد داشته است.

شیخی افزود: لزوم کنترل و تأمین ایمنی فرآورده‌های سلامت‌محور، الزامات قانونی برنامه ششم توسعه (بند (ت) ماده ۷۲) برای پایش باقیمانده سموم محصولات کشاورزی و تأمین ایمنی فرآورده‌های سلامت‌محور، مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای پایش باقیمانده سموم نیتریت و نیترات فلزات سنگین در همه مناطق کشور، توسعه و تکمیل و تجهیز آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو در قطب‌ها و مبادی واردات و پایانه صادرات با اعتباری بالغ بر ۷۵۰ میلیارد تومان و ایجاد ردیف اعتبار جداگانه برای پایش باقیمانده سموم و تأمین ایمنی فرآورده‌های سلامت‌محور با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان از جمله مواردی بود که مسئولان سازمان غذا و دارو مطرح کردند و خواستار توجه به آن‌ها شدند.

پایان پیام/





منبع خبر: فارس