به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، سید کمال‌الدین میرجعفریان بعد از ظهر شنبه در آئین معارفه و تکریم مدیران کل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل اظهار کرد: سنگر حساس و اثربخش آموزش و پرورش با تکیه بر نیروی انسانی متعهد و متخصص زمینه‌ساز تحول در جامعه خواهد بود و نسل آینده باید به دست […]

به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، سید کمال‌الدین میرجعفریان بعد از ظهر شنبه در آئین معارفه و تکریم مدیران کل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل اظهار کرد: سنگر حساس و اثربخش آموزش و پرورش با تکیه بر نیروی انسانی متعهد و متخصص زمینه‌ساز تحول در جامعه خواهد بود و نسل آینده باید به دست این نیروهای متعهد و متخصص پرورش یابند.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین عنصر توسعه هر کشور نیروی انسانی است که به دست همین معلمان تربیت و تعالی پیدا می‌کنند و ضرورت دارد به عنوان یک اساس و ریشه به آموزش و پرورش توجهی جدی شود.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: در کنار بخش نرم‌افزاری، باید قسمت سخت‌افزاری به ویژه فضاهای آموزشی به شکل کیفی و متناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه اجرایی و عملیاتی شود تا معلم و دانش‌آموز بتواند در فضای فیزیکی مناسب ساعات تعلیم و تربیت را سپری کنند.

میرجعفریان افزود: با احداث مدارس استاندارد و در عین حال جذاب هم آموزش‌دهنده و هم آموزش‌گیرنده انرژی مضاعفی پیدا می‌کنند و در این زمینه در کنار جانمایی مناسب فضای آموزشی، بهتر است به طراحی و معماری این فضاها توجهی جدی شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: مدیرکل جدید نوسازی مدارس باید نقاط ضعف و آسیب‌های گذشته را در این حوزه رفع کرده و بر اساس یک نقشه راه صحیح و درست برنامه‌ریزها را در مسیری قرار دهد تا فضای موجود نیز بازنگری شده و فضاهای جدید نیز به شکل شایسته طراحی و احداث شوند.

میرجعفریان اضافه کرد: ما سابقه دیرین و ارزشمندی را در ساخت فضاهای آموزشی و احداث مدارس به شکل جذاب و زیبا داریم که ضروری است از این طراحی‌ها و معماری‌ها در ساخت و سازهای جدید بهره گرفته شود.

وی ضرورت پراکنش مناسب را در ساخت فضاهای آموزشی در شهرها و روستاها به تناسب نیاز دانش‌آموزان و افق پیش رو یادآور شد و بیان کرد: سرانه آموزشی استان اردبیل ۴.۲ دهم متر مربع است در حالی که این رقم به طور متوسط در کشور ۶.۵ متر مربع است.

میرجعفریان ادامه داد: باید تلاش کنیم تا ۲.۳ دهم متر مربع کمبود فضای آموزشی که ۵۰۰ مدرسه در قالب یک‌هزار کلاس درس را شامل می‌شود، به نحوه شایسته جبران شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: مجموعه نوسازی مدارس در کنار ساخت فضاهای جدید آموزشی باید فکری اساسی به برچیده شدن مراکز کانکسی داشته باشد چرا که وجود چنین مدارسی زیبنده نظام تعلیم و تربیت نیست.

میرجعفریان تصریح کرد: باید فضاهای استاندارد همراه با سیستم گرمایشی مناسب و اتصال به شبکه ملی فناوری را در مدارس شاهد باشیم تا در کنار تعلیم و تربیت، دانش‌آموزان ما با فضای معنوی، مذهبی و ورزشی نیز بیشتر انس پیدا کنند.

وی گفت: سرانه فضاهای ورزشی نیز در این استان پایین است و به نظر می‌رسد سالن‌های ورزشی و فضاهای تندرستی دانش‌آموزان باید تا ۲.۲۵ صدم متر مربع ارتقا یابد تا به استانداردهای کشوری دست پیدا کنیم.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل افزود: جهش جهادی در امر مدرسه‌سازی باید شکل بگیرد تا در کنار احداث مجتمع‌های آموزشی حیات طیبه، در قالب ۵۰ کلاس درس با تجهیزات مناسب کمبود فضای آموزشی در اردبیل، مشگین‌شهر و پارس‌آباد نیز به نحوی برطرف شود.

انتهای پیام/

منبع