مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: سرانه فعالیت یک محیط‌بان به ازای ۱۰ هزار هکتار است و با توجه به اینکه در استان اردبیل ۱۸۰ هزار هکتار مناطق تحت مدیریت زیست محیطی داریم باید ۱۸۰ محیط‌بان فعالیت کنند.

سعید شهند در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: همکاران محیط‌بان ما به عنوان ضابطان قضائی فعالیت می‌کنند به طوری که در ۱۳ پایگاه، محیط‌بانان به صورت شبانه‌روزی سعی دارند تا مانع از شکار بوده و حیات وحش را مورد صیانت قرار دهند.

وی تصریح کرد: سرانه فعالیت یک محیط‌بان به ازای ۱۰ هزار هکتار است و با توجه به اینکه در استان اردبیل ۱۸۰ هزار هکتار مناطق تحت مدیریت زیست محیطی داریم باید ۱۸۰ محیط‌بان فعالیت کنند در حالی که در حل حاضر تنها ۶۰ محیط‌بان در استان اردبیل فعال هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: در چنین شرایطی هر محیط‌بان در این استان کار ۳ محیط‌بان را انجام می‌دهد که این امر سختی و فرسودگی کار آنها را به همراه دارد و امسال مجوز استخدام ۵ محیط‌بان را از طریق آزمون استخدام سراسری گرفته‌ایم.

شهند افزود: تا پایان امسال این تعداد نیرو به جمع محیط‌بانان ما اضافه می‌شود ولی با وجود کمبود نیرو، محیط‌بانان ما تلاش می‌کنند تا شرایط مناسبی را برای فعالیت در مناطق حفاظت شده محیط زیست داشته باشند.

وی از تقدیم ۱۲۵ شهید محیط‌بانی در سطح کشور خبر داد و خاطر نشان کرد: این شهدا جان خود را در حفاظت و صیانت از سرمایه‌های محیط زیست فدا کرده‌اند.

سامانه ۱۵۴۰ برای اطلاع‌رسانی در حوزه پسماند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در مورد نظارت بر پسماندهای بیمارستانی اضافه کرد: در قانون جمع‌آوری و دفع پسماند این کار در شهرها وظیفه شهرداری و در روستا بر عهده دهیاری گذاشته شده و بر همین اساس کار بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی نیز با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری‌ها در حال انجام است.

شهند در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: ما از طریق سامانه ۱۵۴۰ در خدمت هموطنان هستیم تا اگر مشکلی در حوزه دفع پسماند وجود دارد، اطلاع‌رسانی کرده و در این زمینه موارد مختلف را به محیط زیست اعلام کنند.

وی ادامه داد: در برخی از شهرها دفع پسماند همچنان با مشکلاتی روبه‌رو است که در مهلت ۳ ماهه قرار است ایرادات و اشکالات برطرف شده و گزارش نهایی به محیط زیست استان ارائه شود.

شهند در مورد مناطق تحت مدیریت محیط زیست و حفاظت شده اظهار کرد: در استان اردبیل ۱۸۰ هزار هکتار اراضی ملی و مناطق تحت مدیریتی محیط زیست وجود دارد که اسناد این اراضی به صورت ملی صادر شده و در اختیار منابع طبیعی و آبخیزداری است.

وی تصریح کرد: با تصویب شورای عالی محیط زیست نگهداری و حفاظت از این مناطق بر عهده محیط زیست است که در استان اردبیل ۴ منطقه حفاظتی را شامل می‌شود.

شهند گفت: منطقه آق‌داغ در خلخال به مساحت ۹۰ هزار هکتار، منطقه انزان مشکین‌شهر ۳۵ هزار هکتار، منطقه مغان و تالاب نئور نیز از مناطق حفاظتی اداره کل محیط زیست استان اردبیل است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل به ۲ اثر ملی کوه سبلان و غار یخگان اشاره کرد و افزود: در همه این مناطق تلاش بر این است تا مدیریت جامع مراقبتی مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/