بازار؛ گروه استان‌ها: قطع برق در تابستان که حالا به فصل زمستان نیز سرایت کرده و علاوه بر آن قطع گاز را نیز باید به این مشکل اضافه کرد موجب شده تا در کنار سایر مشکلات مانند کمبود سرمایه در گردش موجب شده تا پای تولید را لنگ بگذارد. به گزارش به گزارش پایگاه خبری […]

بازار؛ گروه استان‌ها: قطع برق در تابستان که حالا به فصل زمستان نیز سرایت کرده و علاوه بر آن قطع گاز را نیز باید به این مشکل اضافه کرد موجب شده تا در کنار سایر مشکلات مانند کمبود سرمایه در گردش موجب شده تا پای تولید را لنگ بگذارد.

به گزارش به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار در حال حاضر بنا بر گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی صنایع غذایی خراسان رضوی با ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند و سایر واحدهای تولیدی نیز با چالش جدی تأمین انرژی و سرمایه در گردش دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

متأسفانه کمبود انرژی تولید در خطوط تولید را به حداقل رسانده و از طرفی موجب سده ا بسیاری از کارگاه‌های بزرگ دست به تعدیل نیرو بزنند و این مشکلات جدای از خسارات فراوانی است که به دلیل قطعی‌های مکرر به دستگاه‌ها و تجهیزات خطوط تولید واردشده است.

کمبود انرژی در طی ماه‌های گذشته هم‌چنین به رشد قیمت برخی محصولات مانند سیمان دامن زده است و بنا بر اظهارات کارشناسان در بلندمدت تأثیرات منفی این کمبود انرژی را در رشد اقتصادی مشاهده خواهیم کرد.

چالش سرمایه‌گذاری

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با تائید این موضوع که در حال حاضر این استان در حوزه سرمایه‌گذاری و صنعت با چالش انرژی روبرو است افزود: متأسفانه در ماه گذشته به دلیل قطع گاز و کمبود انرژی شرایط سختی حاکم بود که فعالیت بسیاری از صنایع را با مشکل جدی مواجه کرد.

صنایع غذایی خراسان رضوی با ۴۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند و سایر واحدهای تولیدی نیز با چالش جدی تأمین انرژی و سرمایه در گردش دست‌وپنجه نرم می‌کنند

ابوالفضل چمندی در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: بر همین اساس موضوع سرمایه‌گذاری در این استان با چالشی با عنوان انرژی روبه‌رو است.

وی با اشاره به اینکه بخش تولید خراسان رضوی در تابستان با محدودیت تأمین برق و در زمستان با محدودیت تأمین گاز مواجه می‌شود. ادامه داد: سبد انرژی در کشور از تنوع بسیار پایینی برخوردار و بیشتر مبتنی بر گاز است، رشد اقتصادی در کشور نیز با مخاطراتی روبه‌رو شده که ناشی از نادیده گرفته شدن اولویت‌های کشور در ۱۰ سال گذشته است.

چمندی تأکید کرد: باید توسعه انرژی در کشور مبتنی بر ایجاد نیروگاه‌های بادی، خورشیدی و نیروگاه اتمی باشد، اگر این موارد نادیده گرفته شود، سرمایه‌گذاری و اشتغال را در کشور با چالش جدی مواجه می‌کند.

«کمبود انرژی» چالش جدی سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی| صنایع می‌سوزند و می‌سازند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به سه هفته محدودیت فعالیت واحدهای تولیدی و صاحبان چاه‌های کشاورزی در استان به دلیل شرایط تأمین گاز در کشور گفت: در این شرایط پنج هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی در استان همکاری بسیار خوبی داشتند و حقوق کارگران را در این مدت پرداخت کردند.

وی افزود: در تلاش هستیم همکاری صاحبان صنایع خراسان رضوی را به دولت انعکاس داده و برای واحدهایی که حقوق کارگران را پرداخت کردند و همکاری زیادی داشتند، موارد حمایتی از دولت برای آن‌ها جذب و از ظرفیت هیئت دولت به نفع صنایع و بخش تولید استان استفاده کنیم.

مشکلات صنایع برای تأمین انرژی

دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان نیز در این رابطه به ما می‌گوید: قطع گاز در ماه گذشته بسیاری از خطوط تولید به‌ویژه صنایع فولادی و سیمانی را به‌زحمت انداخت.

امیرمهدی مرادی بابیان اینکه قطع گاز هزینه‌های جانبی بسیاری برای صنایع ایجاد کرده است ادامه داد: به‌طور مثال برخی از صنایع برای روشن ماندن خط تولید مجبور هستند تا تجهیزات لازم به‌منظور استفاده از سوخت جایگزین یا همان گازوئیل را فراهم کنند که این موضوع خود در طی سال‌های گذشته برای این صنایع در زمره هزینه‌های سربار بوده است.

وی بابیان اینکه اگرچه دولت صنایع را به استفاده از سوخت دوم تشویق و ترغیب می‌کند اما به دلایلی که این سوخت قاچاق می‌شود خود به مشکل دیگری برای صنایع تبدیل‌شده است و تأمین آن بسیاری مشکل‌زاست.

وی اذعان کرد: بسیاری از صنایع برای استفاده از سوخت جایگزین باید مشعل‌های جداگانه و برای ذخیره‌سازی سوخت منبع‌های عظیمی را ایجاد کنند که در این شرایط اقتصادی این هزینه‌ها همگی برافزایش قیمت محصول تأثیرگذار بوده است.

اگرچه دولت صنایع را به استفاده از سوخت دوم تشویق و ترغیب می‌کند اما به دلایلی که این سوخت قاچاق می‌شود خود به مشکل دیگری برای صنایع تبدیل‌شده است و تأمین آن بسیاری مشکل‌زاست

مرادی گفت: استفاده از سوخت دوم در حالی به‌عنوان راهکار روشن نگاه‌داشتن چراغ صنایع مطرح می‌شود که برخی از صنایع مانند فولاد امکان استفاده از سوخت دوم را ندارد.

وی به خبرنگار ما اذعان کرد: از طرفی برآوردی که برای سوخت واحدها انجام می‌شود، مبهم است و کارشناسی دقیقی برای آن وجود ندارد. به‌طورکلی در بخش توزیع فرآورده‌های نفتی حداقل‌ها به صنایع تخصیص می‌یابد تا قاچاق سوخت صورت نگیرد. درمجموع فرایند دریافت سوخت دوم صنایع با یکسری مشکلات همراه است.

«کمبود انرژی» چالش جدی سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی| صنایع می‌سوزند و می‌سازند

دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان بابیان اینکه صنعت فولاد ۲۵ درصد مصرف گاز صنایع خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است ادامه داد براثر افزایش قیمت گاز افزایش قیمت محصولات فولادی نیز رخ‌داده و به‌تبع بازار این صنایع در خارج از کشور هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

مرلدی یادآور شد: هرسال گاز و برق صنایع قطع می‌شود و بابت همین موضوع این مجموعه‌ها نمی‌توانند فعالیت کنند لذا تولید محصولات توجیه اقتصادی ندارد.

خسارت غیرقابل‌جبران

دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تأمین و توزیع انرژی را وظیفه دولت می‌داند و می‌گوید: در همین راستا ایجاد جبران هرگونه خسارت وارده ناشی از این موضوع نیز طبق قانون بهبود محیط کسب‌وکار بر عهده دولت است اما متأسفانه تاکنون خسارتی از این بابت به صنایع پرداخت‌نشده است.

مرادی تأکید می‌کند: طبق قانون بهبود محیط کسب‌وکار صنایع نباید در اولویت قطع گاز باشند اما متأسفانه صنایع در اولویت قرارگرفته‌اند؛ طبق قانون قطع گاز صنایع زمانی مجاز است که شورای تأمین استان تشخیص دهد جان مردم به خطر افتاده و باید گاز و برق قطع شود اما در چنین حالتی بازهم باید نحوه جبران خسارت صنایع مشخص شود.

وی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر به دلیل کاهش درآمدهای نفتی فرصت ایجاد زیرساخت‌ها فراهم نیست ادامه می‌دهد: درگذشته پالایشگاه سرخس گاز تمام استان را تأمین می‌کرد اما اکنون مصرف در استان بسیار افزایش‌یافته و حتی گازرسانی‌های جدید به استان بازهم جوابگوی نیازها نیست. همچنین ارزش حرارتی گازی که به صنایع استان تحویل داده می‌شود، پایین است.

بی‌ثباتی در حوزه سرمایه‌گذاری

نایب‌رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت ایران نیز با انتقاد از این موضوع که برخی از دستگاه‌های دولتی و مسئولان تعداد مجوزهای صادره را نشان وضعیت خوب تولید و شاخص سرمایه‌گذاری می‌دانند به بازار گفت: متأسفانه هنوز بهبودی در فضای کسب‌وکار مشاهده نمی‌شود و هنوز زیرساخت‌های بخش تولید در کشور با مشکل جدی روبروست.

«کمبود انرژی» چالش جدی سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی| صنایع می‌سوزند و می‌سازند

سید حسن حسینی بابیان اینکه سرمایه‌گذاران از همان ابتدای آغاز کار یعنی ورود به درگاه ملی و یا سایت «بهین یاب» برای دریافت خدمات غیرحضوری با مشکل مواجه هستند ادامه داد: ورود به عرصه تولید زمانی سخت‌تر می‌شود که سرمایه‌گذار و یا تولیدکننده وارد پروسه دریافت تسهیلات بانکی و تأمین زیرساخت‌های تولید مانند انرژی بشود!

بحث بهبود فضای کسب‌وکار و نیز حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در بخش تولید بیشتر در قالب شعار است؛ نظام بانکی در بخش تسهیلات تقریباً قفل است

وی در ادامه بابیان اینکه بحث اعمال سلیقه و سنگ‌اندازی‌های اداره‌ها و دستگاه‌های مختلف پیش پای تولیدکنندگان همیشه بوده و همچنان خواهد بود، ادامه داد: بحث بهبود فضای کسب‌وکار و نیز حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در بخش تولید بیشتر در قالب شعار است؛ نظام بانکی در بخش تسهیلات تقریباً قفل است

حسینی اذعان کرد: حتی اگر هزاران جواز تأسیس و مجوز کسب هم صادر شود اما به دلیل بی‌ثباتی اقتصادی و داستان افزایش نرخ ارز و در حال حاضر کمبود انرژی نمی‌توانیم کمکی به اقتصاد ایران بکنیم.

نایب‌رئیس خانه صنعت،معدن و تجارت ایران با تأکید بر اینکه باید بساط رانت و ویژه خواری از عرصه اقتصاد کشور برچیده شود ادامه داد: افزایش نرخ ارز سبب شده ثبات اقتصادی و روش اقتصادی معینی در کشور وجود نداشته باشد و لذا همواره تولیدکننده بابی ثباتی در تولید و بازار فروش روبروست.

اثرات نامطلوب کمبود انرژی

قطع گاز و تعطیلی واحدهای صنعتی تاثیرات منفی از جمله افزایش قیمت کالا، تعدیل نیرو در کارخانه ها، فشار بیشتر روی صنعتگران و در نهایت تاثیر منفی بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت.

صنعت کشور بخش زیادی از بار تامین نیازهای ضروری مردم و اشتغال را بر دوش می کشد و هم اکنون نیز ۴۰ درصد از اشتغال کشور مربوط به حوزه صنعت است.

با این که سهم صنعت از حوزه اشتغال پایدار قابل توجه است اما سهم مناسبی از منابع انرژی در اختیار ندارد، کل گازی که بخش صنعت در کشور مصرف می کند کمی بیشتر از ۱۰ درصد از کل گازی مصرفی است ،همچنین سهم صنعت از آب مصرفی حدود ۲ درصد و سهمش از برق مصرفی کل کشور ۳۵ درصد است اما معادل برقی که بخش صنعت مصرف می کند، تولید داشته و نیازهای مردم را تامین می کند.

باید بخش تولید را پویا نگه داشت، زیرا اگر دچار مشکل شود تاثیر مستقیم بر اقتصاد و معیشت مردم خواهد گذاشت.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار