پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، گروه بین الملل: با آغاز عملیات روسیه علیه اوکراین شاهد دنیای جدیدی هستیم. وقتی می گوییم شاهد دنیای جدیدی هستیم بدین دلیل است که درگیری های بین روسیه و اوکراین صرفا مربوط به این کشورها نیست و اثراتی در ابعاد جهانی دارد. روشن و واضح است که ابعاد این مسئله فراتر […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، گروه بین الملل: با آغاز عملیات روسیه علیه اوکراین شاهد دنیای جدیدی هستیم. وقتی می گوییم شاهد دنیای جدیدی هستیم بدین دلیل است که درگیری های بین روسیه و اوکراین صرفا مربوط به این کشورها نیست و اثراتی در ابعاد جهانی دارد. روشن و واضح است که ابعاد این مسئله فراتر از مرزهای این کشورهاست.

در اصل شاهد جنگ آمریکا و روسیه هستیم. فراتر از آن می توان گفت آمریکا و اوراسیا در این نبرد رو در روی هم قرار گرفته اند. هدف آمریکا، اطاعت پذیر ساختن دنیا و قبولاندن قدرت خود به عنوان قدرتی بلامنازع است. از این نظر بر ملا شدن نقشه های آمریکا در چارچوب مسئله اوکراین می تواند به نفع کشورهای اوراسیا باشد. البته نه فقط در اوکراین، در خلیج فارس، در مسئله تایوان، در سوریه، در هر کشور آمریکای جنوبی هم همین مسئله صدق می کند.

از این منظر موفقیت روسیه در این زمینه، نه تنها خواسته شهروندان روسیه است بلکه انتظار تمامی کسانی است که از هجمه های آمریکا به ستوه آمده اند.

موضع چین در قبال بحران اوکراین

از همین رو می توان گفت چین در مسئله اوکراین از مسکو حمایت می کند. اساسا چین از طرفی هم در رابطه با مسئله تایوان اقداماتی در جهت تحقق منافع خود صورت داده است. نمی توان گفت چین بر علیه روسیه عمل کرده است. در حقیقت با آغاز عملیات روسیه، پکن چه در سازمان ملل چه در سازمان های مختلف جهانی موضعی حمایتی از روسیه به نمایش گذاشته است.

نکته حائز اهمیت، اقدام چین در افزایش سطح روابط اقتصادی خود با روسیه از زمان آغاز تحریم های غربی ها علیه مسکو است. از زمان آغاز عملیات روسیه، تجارت با ارزهای روبل و یوان فراتر از هزار درصد افزایش داشته است که همین موضوع گویای وضعیت موجود است.

چین، در این زمینه در برابر غربی ها تسلیم نشده و بالعکس روابط خود با روسیه را تقویت کرد. حتی این وضعیت را تبدیل به فرصت ساخت. تحریم ها علیه روسیه، دروازه های جدیدی را برای سرمایه چین باز کرد.

با در نظر گرفتن این رویدادها و تغییرات در روابط سیاسی و اقتصادی چین و روسیه می توان انتظار داشت در زمینه نظامی نیز همین روند ادامه داشته باشد. چنین تغییری موجب شگفتی نخواهد بود. در هر صورت امنیت اوراسیا در هر زمینه ای، بستگی به توقف تجاوزات و سلطه گری آمریکا دارد.

تهران تنها نیست

زمانی که از جنبه ایران به مساله می نگریم تحریم ها علیه روسیه موجب شد تا تهران خود را تنها حس نکند. ایران، سال هاست در معرض این حملات قرار گرفته است. حال روسیه را در کنار خود می بیند. البته ایران، محاصره ای را که در آن قرار دارد با اتکا به قدرت خود می شکند. اما از طرفی هم شرایط بسیار جدی ای از طریق اتحادهای بین المللی فراهم آورده است.

در اصل کشورهایی که هدف تحریم قرار گرفته و یا از تحریم ها متضرر شده اند اکثریت کشورها را تشکیل می دهند. حتی می توان گفت اکثریت غالب متشکل از این کشورهاست. حتی اروپا را هم می توان به این فهرست اضافه کرد. زیرا تحریم هایی که علیه روسیه و ایران اعمال شده اند اقتصاد اروپا را هم به صورت جدی متضرر می سازد که این مسئله در بحران های اخیر به وضوح قابل مشاهده است.

وظیفه کشورهای پیشرو در اوراسیا

شرایطی که با آن روبرو هستیم این گونه است که در سویی آمریکا و منافع دنیای تک قطبی(رو به زوال) آن قرار دارد و در سوی دیگر هم منافع طرف های دیگر جهان.

حال که شرایط اینگونه رقم خورده است اتحاد کشورهای باقی مانده ضروری است. سلطه گری آمریکا به وسیله قدرتی که از اتحاد ایجاد شده، قابل توقف است. در همین راستا نقش چین به عنوان کشوری که در راه تبدیل شدن به بزرگترین اقتصاد جهان است تعیین کننده است. می توان گفت با گرد هم آمدن کشورهایی همچون چین، ایران، روسیه، هندوستان، ترکیه و پاکستان به عنوان کشورهای پیش رو در منطقه اوراسیا، موضع اروپا هم تغییر خواهد کرد.

به همین جهت نه تنها سرنوشت این کشورها بلکه سرنوشت جهان هم در دستان پایتخت های این کشورهاست.

*نویسنده: یعقوب اصلان

انتهای پیام/

منبع