عباس جهانگیرزاده در حاشیه همایش زنجیره ارزش، برندینگ و صادرات در بخش کشاورزی و دامپروری در کشت و صنعت مغان به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان گفت: ۵۰ سال قدمت این بنگاه عظیم اقتصادی است که ۶۵ هزار هکتار از اراضی این مجموعه به یک شرایط غیرقابل قبول رسیده بود و به تدریج شاهد از بین […]

عباس جهانگیرزاده در حاشیه همایش زنجیره ارزش، برندینگ و صادرات در بخش کشاورزی و دامپروری در کشت و صنعت مغان به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان گفت: ۵۰ سال قدمت این بنگاه عظیم اقتصادی است که ۶۵ هزار هکتار از اراضی این مجموعه به یک شرایط غیرقابل قبول رسیده بود و به تدریج شاهد از بین رفتن ظرفیت‌های عظیم این نظام بهره‌برداری بودیم.

وی با انتقاد از روش اجرای ناصحیح اصل ۴۴ قانون اساسی تصریح کرد: غفلت از اجرای درست این قانون قفل بزرگی بر گردن کشت و صنعت زده و این مجموعه را از مسیر تولید و حرکت رو به جلو باز داشته است.

نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صادرات محصولات از این بنگاه اقتصادی و حتی شمال استان اردبیل به نقطه صفر رسیده است، گفت: باید دیدگاه‌های علمی و کارشناسی را در تقویت این حوزه به ویژه زنجیره ارزش، برندسازی و صادرات محصولات با همکاری بخش خصوصی مورد توجه قرار دهیم.

جهانگیرزاده تولید چهار میلیون تن محصولات متنوع زراعی، ‌ باغی و دامی را در شمال استان اردبیل یادآور شد و افزود: تولید بیش از ۴۰ نوع محصول در این منطقه بازار خوبی را برای صادرات فراهم کرده که اوراسیا می‌تواند مقصد صادراتی محصولات تولیدی مغان باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که مجموعه عظیم تولیدی و صنعتی است، با مدل جدید مبتنی بر علم، تخصص و فناوری سعی در دستیابی به بازارهای جهانی را دارد و امیدواریم با هدف‌گذاری انجام شده با تلاش مسئولان امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی به نتیجه و ثمر برسد.

جهانگیرزاده اضافه کرد: ما در کمیسیون در صدد ارائه راهکار مناسب برای صادرات محصولات کشاورزی و پیدا کردن بازارهای هدفی هستیم تا بتوانیم موانع را برطرف و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور نیز استفاده کنیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: ما دست یاری به سوی دانشگاه و مجموعه‌های علمی و دانش‌بنیان دراز می‌کنیم تا از ظرفیت آنها برای تولید و صادرات محصولات با کیفیت استفاده کرده و امکان تسهیل این فرآیند را به خوبی مهیا کنیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: خاک زرخیز مغان، خاک طلایی و با ارزشی است که تا ۹ متر دارای ارزش زراعت است در حالی که در برخی از مناطق حتی کمتر از یک متر نیز خاک زراعی با کیفیت وجود ندارد.

جهانگیرزاده توجه به بازارهای جهانی و یافتن سهم بالاتر را در صادرات یادآور شد و تصریح کرد: روسیه و کشورهای آسیای میانه و اوراسیا بازار خوبی برای محصولات تولیدی استان اردبیل است و قطعا از این ظرفیت در کنار دانش و نیروی انسانی کارآمد استفاده کرده و بهره می‌بریم.

وی به ارزان فروشی محصولاتی نظیر سیر در منطقه مغان به قیمت نازل هفت تا هشت هزار تومان اشاره کرد و گفت: با استفاده از زنجیره ارزش و برندسازی می‌توان این محصول را به قیمت بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان وارد بازار روسیه کرده و نسبت به تولید ارزش افزوده اقدام کرد.

نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی همراهی دانشگاه را در کنار مجموعه تولیدی بخش کشاورزی یادآور شد و افزود: باید گام‌های جدی در توسعه صنایع فرآوری در مغان فراهم آید تا تولید محصولات فرآوری، بسته‌بندی و صادرات آن را با کیفیت بالاتر شاهد بود.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار