علی نوبخت در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: در قالب کشت قراردادی برای اراضی آبی استان تسهیلات خوبی برای کشاورزان در نظر گرفته شده که پرداخت هزینه‌های مالیاتی، تأمین بذر، کود، سموم و سایر نیازمندی‌ها در قالب کشت قراردادی انجام می‌شود. وی تصریح کرد: هر کشاورز با کد ملی و تلفن […]

علی نوبخت در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: در قالب کشت قراردادی برای اراضی آبی استان تسهیلات خوبی برای کشاورزان در نظر گرفته شده که پرداخت هزینه‌های مالیاتی، تأمین بذر، کود، سموم و سایر نیازمندی‌ها در قالب کشت قراردادی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: هر کشاورز با کد ملی و تلفن همراه خود می‌تواند با مراجعه به سامانه مورد نظر از طریق نرم‌افزار تعریف شده اطلاعات خود را در پهنه زراعی انجام شده، ثبت کرده و در قالب کشت قراردادی تفاهمنامه‌ای را با جهاد کشاورزی به امضا برساند.

در استان اردبیل ۵۵ هزار هکتار اراضی حاصلخیز آبی داریم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل گفت: در استان اردبیل ۵۵ هزار هکتار اراضی حاصلخیز آبی داریم که بخشی از این سطح اراضی به کشت گندم آبی اختصاص می‌یابد که از اول آذرماه در قالب کشت قراردادی ثبت اطلاعات کشاورزان در حال انجام است.

نوبخت افزود: در مرحله اول کود فسفات و ازت با ۵۰ درصد قیمت واقعی به این کشاورزان عرضه می‌شود و هیچ مبلغی از کشاورزان دریافت نشده بلکه در زمان برداشت محصول تسویه‌ حساب انجام خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: اطلاعات زارعین در قالب پهنه‌بندی مناطق مختلف استان انجام شده و تنها با مراجعه غیرحضوری به سامانه مورد نظر می‌توانند اطلاعات خود را ثبت و تأیید کنند.

رویکرد اصلی دولت حمایت از کشاورزان برای توسعه کشت گندم با نرخ مصوب است

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل اضافه کرد: در زمان برداشت محصول گندم اگر نرخ بازار بالاتر از قیمت تضمینی باشد، می‌توانند محصول خود را خارج از چارچوب قیمت تضمینی بفروشند و مبلغ مورد نظر را با شرکت‌های خدمات کشاورزی تسویه‌ حساب کنند.

وی رویکرد اصلی دولت را حمایت از کشاورزان برای توسعه کشت گندم با نرخ مصوب اعلامی اعلام کرد و ادامه داد: حتی به ازای هر کیلوگرم انتقال محصول، ۱۰۰ تومان هزینه بیشتر نیز به کشاورزان به عنوان هزینه حمل و نقل پرداخت خواهد شد.

نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: کشاورزان در صورتی که مشکلی در مراجعه به سامانه مورد نظر داشته باشند، می‌توانند به کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی در دهستان‌ها، بخش‌ها و شهرها مراجعه کرده و ثبت اطلاعات را انجام دهند.

جایگاه نهم استان اردبیل در تولید گندم در زمان خشکسالی

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل تصریح کرد: ۳۰ کشاورز در قالب سه هزار هکتار اراضی آبی تاکنون ثبت اطلاعات خود را انجام دادند و امیدواریم تا نیمه اول دی ماه ثبت اطلاعات به شکل کامل انجام شده و مراحل کشت در اراضی آبی نیز به انجام برسد.

نوبخت گفت: در زمان ترسالی استان اردبیل در تولید گندم جز سه استان برتر کشور بوده و در زمان خشکسالی نیز این جایگاه به نهم کشوری تنزل پیدا می‌کند.

وی به مطلوبیت کشت گندم و عرضه محصول در زمان برداشت به مراکز خرید اشاره کرد و افزود: تسویه حساب با زارعین انجام شده و ما در استان اردبیل سالانه ۲۲۰ هزار تن مصرف گندم را ذخیره‌سازی و سعی می‌کنیم تأمین نیازمندی‌ها را نیز به خوبی انجام دهیم.

هیچ کمبودی در تأمین آرد وجود ندارد

نوبخت در مورد آخرین وضعیت تأمین آرد برای نانوایی‌ها نیز خاطرنشان کرد: هیچ کمبودی در تأمین آرد وجود ندارد و حتی بالاتر از سرانه مصرف آرد در استان، تأمین نیازمندی‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل اضافه کرد: سایر دستگاه‌ها نیز بر نحوه پخت و عرضه آن نظارت می‌کنند و سعی ما بر این است تا با همکاری کارخانه‌های آرد کیفی‌ترین آرد را تهیه و تحویل نانوایی‌ها دهیم.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار