روزهای مرگ بار کرونایی در حالی در استان اردبیل ادامه دارد که متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۹ نفر در این استان در نبرد با کرونا تسلیم مرگ شدند.

شهرام حبیب زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اشاره به اینکه کادر درمان استان در حال حاضر روزهای بسیار سختی را سپری می‌کنند اظهار کرد: ورودی بیمار به بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها بسیار افزایش یافته به طوری که بیش از ۱۷ هزار نفر با تشخیص پزشکان هم اکنون در خانه‌های خود قرنطینه هستند و روند درمان آنها از طریق مشاورین بهداشت به صورت مستمر پیگیری می‌شود.

وی از احداث بیمارستان صحرایی در محوطه دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل خبر داد و افزود: در صورت ادامه این وضعیت مجبور به احداث بیمارستان‌های صحرایی در کنار درمانگاه‌ها و سایر مراکز درمانی خواهیم بود چرا که سرعت شیوع بیماری بسیار بالا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان به عدم رعایت برخی محدودیت‌ها و فاصله گذاری‌های اجتماعی توسط مردم در ایام ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: هنوز موج چهارم شیوع کرونا که ناشی از سفرهای نوروزی و دید و بازدیدها بوده کنترل نشده است و اگر روند برگزاری افطاری و یا مهمانی‌ها ادامه یابد موج جدید دیگری در دو هفته آینده در استان آغاز خواهد شد.

حبیب زاده بر ادامه محدودیت‌های شهری و جریمه متخلفان در مراکز پرتردد تاکید کرد و افزود: این روزها شاهد افزایش تردد و حضور مردم در شهر هستیم و این مسئله علاوه بر اینکه مانع قطع زنجیره کرونایی می‌شود موجب افزایش شیوع و مرگ و میر نیز خواهد شد.

شدت ابتلاء به کرونا ۵۵۰ نفر را در بیمارستان‌ها بستری کرده است

این مسئول در ادامه با اشاره به افزایش آمار فوتی‌ها در استان اردبیل و روند صعودی بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها اظهار کرد: متأسفانه در ۲۴ ساعته گذشته ۹ خانواده داغدار عزیزان خود شده و ۹۰ بیمار جدید نیز به بیمارستان‌ها مراجعه و با تشخیص کادر درمانی بستری شدند.

وی آمار بهبود یافتگان نسبی را در طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۵ نفر عنوان کرد و افزود: روند بستری بیماران بدحال کرونایی در اردبیل همچنان با شدت ادامه دارد و هم اکنون ۸۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و بیمارستان‌های استان در حال تکمیل ظرفیت می‌باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل تصریح کرد: هم اکنون شهرستان‌های اردبیل، نمین، پارس آباد، مشگین شهر، خلخال، سرعین، بیله سوار، گرمی در وضعیت قرمز و شهرستان‌های نیر، کوثر و اصلاندوز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام گرفته هم اکنون هرگونه علائم شبیه به سرماخوردگی از قبیل تب، سردرد، سرفه یا آبریزش بینی جز علائم کرونا محسوب می‌شود و به شهروندان توصیه می‌شود هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

حبیب زاده بیان کرد: دیر مراجعه کردن و عدم توجه به علائم بیماری موجب انتقال ویروس و افزایش آمار فوتی‌های کرونا می‌شود و شهروندان باید از تجمعات در فضاهای بسته و تجمعات خانوادگی خودداری و پروتکل‌های بهداشتی را چه در منزل چه در مواقع ضروری حضور در اجتماع به طور کامل رعایت کنند.

انتهای پیام/