در ۲۴ ساعت گذشته با ابتلا و شناسایی ۷۰ بیمار جدید در استان اردبیل تعداد کل بستری‌ها به ۵۴۵ نفر رسیده و ۴ نفر از مبتلایان جان باختند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، شهرام حبیب‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اشاره به وضعیت رو به بهبود بیماری کرونا در اردبیل و کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های جدید اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت بیماری در مقایسه با هفته‌های گذشته کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد که بی‌شک این مهم در نتیجه همکاری و تعامل مردم با کادر درمان و دستگاه‌های نظارتی و خدماتی بوده است.

وی با اشاره به اینکه آمارها حاکی از مهار نسبی موج چهارم کرونا در اردبیل دارد، افزود: در حالی که در هفته‌های گذشته آمار بستری‌های کل استان به ۶۳۳ نفر رسیده بود اکنون با کاهش حدود ۹۰ نفری به ۵۴۵ نفر رسیده است که این مهم نشان از مهار نسبی موج خطرناک کرونا را دارد، به طوری که ما پیش‌بینی کرده بودیم در صورت تداوم وضعیت بحرانی کرونا در اردبیل در هفته‌های جاری آمار کل مبتلایان به ۷۰۰ تا ۱ هزار نفر نیز برسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: در شبانه روز گذشته تعداد ۷۰ بیمار جدید در اردبیل شناسایی و بستری شده و ۶۵ بیمار نیز با کسب بهبودی نسبی از بیمارستان‌های با تشخصی پزشکان معالج ترخیص شده‌اند.

حبیب‌زاده از فوت ۴ شهروند دیگر در شبانه‌روزی گذشته خبر داد و اضافه کرد: با فوت ۴ نفر دیگر از اهالی استان اردبیل در اثر ابتلاء به بیماری کرونا تعداد کل جان باختگان ناشی از این بیماری در اردبیل به ۱ هزار و ۶۴۹ نفر رسید.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون ۷۸ نفر از بیماران بستری در مراکز درمانی استان تحت مراقبت‌های ویژه هستند که امید داریم این تعداد نیز با کسب بهبودی نسبی به بخش‌های دیگر منتقل شوند.

این مسئول ادامه داد: در حال‌حاضر ۵۰ درصد از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان در اختیار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بوده که در صورت افزایش احتمالی آمار مبتلایان و آزمایش‌های مثبت کرونا ظرفیت تخت‌های بیماری افزایش خواهد یافت.

به گفته حبیب‌زاده هم‌اکنون شهرستان‌های خلخال، مشگین شهر و پارس‌آباد در وضعیت قرمز کرونایی، شهرستان‌های اردبیل، گرمی و بیله‌سوار در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های نمین، اصلاندوز، کوثر، سرعین و نیر در وضعیت زرد قرار دارند.

امکان وقوع خیز پنجم دور از انتظار نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته احتمال وقوع موج خطرناک‌تر و خیز پنجم کرونا در اردبیل دور از انتظار نبود، گفت: با رعایت موارد بهداشتی و پروتکل‌های مراقبتی توانستیم به کنترل نسبی موج چهارم کرونا دست یابیم که در این زمینه باید از مردم تشکر ویژه به دلیل همکاری منسجم با حوزه درمان استان داشت.

حبیب‌زاده افزود: امید داریم کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا دلیل و بهانه‌ای برای تشدید بی‌احتیاطی یا سهل‌انگاری‌ها در استان نباشد چرا که در صورت عدم پایبندی به شیوه‌نامه بهداشتی هر آن امکان وقوع موج خطرناک‌تر در استان وجود دارد.

وی افزود: نوع جهش یافته کرونا با سرعت انتشار و انتقال فوق سریع باید این ترس را در بین مردم تداعی کند که در صورت هر گونه بی‌احتیاطی هر چند جزئی می‌توانیم استان را درگیر یک موج خطرناک‌تر کنیم.

این مسئول همچنین از کاهش استفاده از ماسک در اردبیل خبر داد و گفت: ریسک بزرگ‌تری که هم‌اکنون در استان وجود دارد عدم استفاده شمار بیشتری از همشهریان از ماسک بهداشتی است که همین موضوع سبب تشدید سرعت انتشار ویروس کرونا می‌شود.

انتهای پیام/

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر