شهرام حبیب زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، با بیان اینکه برگزاری هرگونه دوره همی خانوادگی منشأ اصلی افزایش ابتلاء به کرونا در خانواده‌ها است اظهار کرد: ویروس کرونا در تجمعات و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به راحتی شیوع پیدا می‌کند و ضروری است خانواده‌ها […]

شهرام حبیب زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، با بیان اینکه برگزاری هرگونه دوره همی خانوادگی منشأ اصلی افزایش ابتلاء به کرونا در خانواده‌ها است اظهار کرد: ویروس کرونا در تجمعات و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به راحتی شیوع پیدا می‌کند و ضروری است خانواده‌ها در این ایام از برگزاری هرگونه مراسم عروسی و عزاداری یا مهمانی‌های خانوادگی اجتناب کنند.

وی با اشاره به اینکه در هفته گذشته شاهد افزایش تعداد بستری‌های روزانه بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان اردبیل بوده‌ایم افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد موج پنجم کرونا در اردبیل آغاز شده و در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد وخامت شیوع کرونا در اردبیل خواهیم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در ادامه به تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان اردبیل نیز اشاره کرد و افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۴۱ بیمار جدید کرونایی به بیمارستان‌های استان مراجعه و با توجه به وضعیت و شدت ابتلاء به بیماری در سریع‌ترین زمان ممکن در بخش‌های کرونایی بستری شدند تا روند مداوا این بیماران توسط کادر درمانی پیگیری شود.

حبیب زاده به مقایسه آمار بستری‌های بیمارستان‌ها در هفته جاری نیز پرداخت و گفت: آمار بستری‌ها در هفته گذشته روند افزایشی داشته به طوری که شاهد افزایش تعداد بستری‌های روزانه از ۲۰ بیمار به ۴۱ بیمار بوده‌ایم و در مجموع ۲۵۳ بیمار جدید در هفته گذشته با تشخیص کادر درمان مورد مداوا در بخش‌های مختلف کرونایی بیمارستان‌های استان اردبیل قرار گرفتند.

وی افزود: مجموع جان باختگان کرونایی در هفته گذشته به ۵ نفر رسیده و هم اکنون ۵۵ بیمار بدحال کرونایی نیز در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که با توجه وضعیت و شدت درگیری با بیماری پیش بینی می‌شود متأسفانه شاهد فوت چندین بیمار کرونایی از بخش مراقبت‌های ویژه در هفته آینده باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل تصریح کرد: در شبانه روز گذشته ۲۹ بیمار کرونایی نیز با بهبودی نسبی از بیمارستان‌های استان اردبیل مرخص شدند و بررسی آمار بهبود یافتگان در هفته گذشته نشان می‌دهد روند بهبود بیماران کرونایی نیز با توجه به میزان شدت بیماری از وضعیت مناسبی برخوردار بوده به طوری که در هفته گذشته به میزان هر بیمار بستری شده در بخش کرونایی یک بیمار بهبود پیدا کرده و مجموع بهبود یافتگان کرونایی به ۲۰۶ نفر رسید.

حبیب زاده به آخرین آمار واکسیناسیون کرونا نیز پرداخت و گفت: تاکنون بیش از ۶۷ هزار دز در مرحله اول، ۲۹ هزار دز در مرحله دوم و در مجموع بیش از ۹۶ هزار دز به افراد بالای ۷۰ سال تزریق انجام شده است.

وی بیان کرد: هم اکنون شهرستان‌های اردبیل و مشگین شهر در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های پارس آباد، خلخال، گرمی، بیله سوار، نیر، نمین، سرعین، کوثر و اصلاندوز در وضعیت زرد قرار دارند.

استفاده از ماسک راهکار اصلی عبور از کرونا در تابستان است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اشاره به اینکه میزان استفاده از ماسک در تابستان کاهش پیدا کرده است افزود: بر اساس تحقیقات انجام گرفته تشخیص ناقلان بی علامت ویروس کرونا ممکن نیست و لذا رعایت فاصله اجتماعی هنگام صحبت با فرد مقابل با وجود استفاده از ماسک ضروری است چرا که قطرات پخش شده از طریق ماسک در فواصل کمتر از یک متر و ۸۲ سانتی متر به آسانی ویروس کرونا را انتقال می‌دهد.

وی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم تردد غیر ضروری در اماکن شلوغ و پر تجمع تاکید کرد و گفت: قدرت انتقال ویروس کرونا بالا است چرا که عدم تهویه مناسب محیط سر بسته و استفاده نادرست از ماسک موجب افزایش میزان ابتلاء به بیماری کرونا می‌شود لذا از شهروندان در خواست می‌شود از برگزاری هر گونه دورهمی و تجمع خانوادگی خودداری کرده و جان خود و دیگران را به خطر نیاندازند.

انتهای پیام/

منبع