بهروز پورسلیمان در گفت‌وگو با پايگاه خبري تحليلي آذرمغان اظهار داشت: در ۹ ماه نخست امسال صادرات از استان اردبیل کاهش۵۳ درصدی یافته و این موضوع در حالی رقم خورده که تجارت ایران و آذربایجان به هیچ عنوان متوقف نشده و در حال حاضر نیز روابط تجاری دو کشور در مناقشه قره‌باغ پابرجاست. وی با […]

بهروز پورسلیمان در گفت‌وگو با پايگاه خبري تحليلي آذرمغان اظهار داشت: در ۹ ماه نخست امسال صادرات از استان اردبیل کاهش۵۳ درصدی یافته و این موضوع در حالی رقم خورده که تجارت ایران و آذربایجان به هیچ عنوان متوقف نشده و در حال حاضر نیز روابط تجاری دو کشور در مناقشه قره‌باغ پابرجاست.

وی با اشاره به اینکه کامیون‌ها توسط دولت آذربایجان به صورت محدود پذیرش می‌شود گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه دستگاه ایکس‌ری وجود ندارد این مشکل تشدید شده و دو گمرک ظرفیت پذیرش و بازرشی ۱۵۰ کامیون در روز را ندارند بنابراین در این زمینه با مواردی مواجه هستیم که باید برطرف شود.

عضو اتاق بازرگانی اتاق ایران ادامه داد: اردبیل قطب نخست تولید سیب‌زمینی کشور است و این طور به نظر می‌رسد که کاهش صادرات استان به آذربایجان به دلیل ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی اتفاق افتاده و علاوه بر سیب‌زمینی از استان اقلام پلاستیکی و سنگ‌های ساختمانی نیز به آذربایجان صادر می‌شود.

این فعال اقتصادی اردبیل خاطرنشان کرد: افزایش حجم کالاهای ترانزیتی در مرزهای دو کشور به میزان ۲۳۰ درصد افزایش پیدا کرد و جنگ اوکراین سبب شد تا اقلام وارداتی از بندرعباس به آذربایجان ترانزیت شود که به همین منظور شاهد تشکیل صف‌های طولانی در بیله‌سوار از این بابت هستیم.

پورسلیمان بیان کرد: بهبود روند تجارت و نیز انجام توافقات اولیه برای احداث راه‌های جدید و انجام کارشناسی‌های لازم و عقد قراردادهای جدید برای ورود به مراحل اجرایی پروژه از اهم مواردی است که مورد توجه واقع شده و در این زمینه با پیدا کردن راه‌های تجارت به دنبال بهبودبخشی به اقدامات انجام یافته هستیم.

وی تصریح کرد: لزوم توسعه راه‌های ریلی و جاده‌ای بین آذربایجان و ایران و برنامه‌ریزی برای پیدا کردن راه‌های مختلف برای توسعه صادرات و کالاهای ترانزیتی بین دو کشور برای ایجاد زمینه‌های افزایش صادرات و مراودات تجاری بین دو کشور در دستور کار قرار گرفته است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل افزود: نوسان‌های نرخ ارز در هر کشوری افزایش صادرات را به دنبال دارد و امید می‌رود بتوانیم با افزایش نرخ ارز نسبت به افزایش حجم صادرات گام‌های اساسی و هدفمند برداریم.

پورسلیمان ادامه داد: اقدامات به عمل آمده در ارتباط با مواردی همچون بسته‌بندی، کیفیت و قیمت و برندسازی تاکنون نتوانسته رضایت آذربایجانی‌ها را جلب کند و این نشان می‌دهد که در این زمینه ضعیف عمل شده است چرا که در حال حاضر باید تاکنون در بازار نقش خوبی در این زمینه ایفا می‌شد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار