حسین پیرمؤذن در حاشیه جلسه شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان گفت: در پنج سال اخیر میزان تولید سیب‌زمینی در استان اردبیل با کاهش سالانه ۱۰ درصد، به کمتر از ۶۸۰ هزار تن تقلیل یافته در حالی که پنج سال پیش میزان تولید سیب‌زمینی در این استان بیش از […]

حسین پیرمؤذن در حاشیه جلسه شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان گفت: در پنج سال اخیر میزان تولید سیب‌زمینی در استان اردبیل با کاهش سالانه ۱۰ درصد، به کمتر از ۶۸۰ هزار تن تقلیل یافته در حالی که پنج سال پیش میزان تولید سیب‌زمینی در این استان بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده است.

وی تصریح کرد: به دلایل مختلف کاهش ۱۰ درصدی تولید سیب‌زمینی را در طول سال شاهد هستیم و همچنان تولیدکنندگان به رغم رقم با کیفیت آگریا، در تولید آن با دغدغه‌ها و مشکلات جدی روبه‌رو هستند.

با کاهش آبیاری اراضی شاهد تولید سیب‌زمینی به شکل کرم‌زده و نارس هستیم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: با کاهش آبیاری اراضی که سیب‌زمینی در آن کشت شده از چهار مرحله به ۲ مرحله، شاهد تولید سیب‌زمینی به شکل کرم‌زده و نارس هستیم در حالی که رقم سیب‌زمینی تولید شده در استان اردبیل زبانزد بازارهای داخلی و خارجی است.

پیرمؤذن افزود: در کنار افزایش تولید در اراضی حاصلخیز دشت اردبیل، تلاش بر این است تا سیب‌زمینی تولید شده این استان به کارخانه‌های فرآوری و صنایع تبدیلی ارسال شده تا آنها بتوانند کیفی‌تری محصول را عرضه کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز صنایع تبدیلی داخلی، دیگر محصولی برای صادرات سیب‌زمینی وجود نخواهد داشت و در حال حاضر نیز در انبارهای فنی نگهداری سیب‌زمینی ما آمار بالای ذخیره سیب‌زمینی را شاهد نیستیم.

پیرمؤذن اضافه کرد: حتی برخی از واحدهای صنعتی اقدام به پیش خرید سیب‌زمینی آگریا اردبیل می‌کنند در حالی که سیب‌زمینی سایر استان‌ها با استقبال کمتری روبه‌رو است و با توجه به مرغوب بودن ارقام تولید شده در این استان، نرخ هر کیلو سیب‌زمینی نیز بیش از ۱۲ هزار تومان است.

سیب‌زمینی تولید شده در اردبیل کیفی‌ترین و با ارزش‌ترین ارقام تولید سیب‌زمینی در دنیاست

وی رقم سیب‌زمینی تولید شده در این استان را کیفی‌ترین و با ارزش‌ترین ارقام تولید سیب‌زمینی در دنیا عنوان کرد و ادامه داد: در کنار اجرای الگوی کشت، باید مشکلات و دغدغه کشاورزان را نیز برطرف کنیم و در قالب این الگو، ترویج محصولات با ارزش و کشت آنها را شاهد باشیم.

پیرمؤذن با قدردانی از همراهی بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات به فعالان این عرصه بیان کرد: بانک کشاورزی استان اردبیل رتبه اول را در پرداخت تسهیلات این حوزه به دست آورده است.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ‌انتظار می‌رود در بخش صنعت نیز حمایت و پشتیبانی‌های جدی از سوی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات و اعمال بخشودگی جرایم تسهیلات پرداختی به صاحبان صنعت به وجود آید تا ما بتوانیم از فرصت پیش آمده با یک وحدت رویه در تسویه بدهی صنعتگران به بانک‌ها استفاده کنیم.

پیرمؤذن تصریح کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه مقرر شد تا کل جرایم و سود بانکی مورد بخشودگی قرار گیرد به شرط آن که صنعتگران و تولیدکنندگان نسبت به پرداخت اصل بدهی بانکی خود اقدام کنند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل از اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان برای احصای قوانین مخل کسب و کار و بهبود صدور مجوزها برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان قدردانی کرد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار