بابک معترض در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، اظهار کرد: بعد از نفت، دومین سرمایه ملی کشور پرورش دام و طیور است که سرمایه‌گذاری‌های کلان با رویکرد کارآفرینی و اشتغال در این حوزه انجام شده و استان اردبیل جز استان‌های پیشرو در این زمینه است. وی تصریح کرد: ما […]

بابک معترض در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، اظهار کرد: بعد از نفت، دومین سرمایه ملی کشور پرورش دام و طیور است که سرمایه‌گذاری‌های کلان با رویکرد کارآفرینی و اشتغال در این حوزه انجام شده و استان اردبیل جز استان‌های پیشرو در این زمینه است.

وی تصریح کرد: ما در استان اردبیل ۴۷ فارم مرغ مادر گوشتی داریم که ظرفیت آن بیش از ۲ میلیون و ۷۰ هزار قطعه است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی اردبیل گفت: این استان به تنهایی ۸.۵ درصد جوجه یکروزه کشور را تأمین می‌کند و در این زمینه جز استان‌های سرآمد کشور است.

معترض فعالیت ۴۷۸ فارم مرغ گوشتی را با ظرفیت هشت میلیون و ۴۹۰ قطعه در هر دوره یادآور شد افزود: اردبیل جز استان‌های صادرکننده مرغ گوشتی به استان‌های همجوار حتی به پایتخت است که با تأمین به موقع گوشت سفید، سعی می‌کنیم نیاز آنها را تأمین کنیم.

وی به پرورش مرغ اجداد در استان اشاره کرد و ادامه داد: عوامل مدیریتی و کنترل بیماری‌های عفونی در پرورش طیور بسیار مهم است که در سایه مدیریت شایسته می‌توان عوامل عفونی بروز یافته را کنترل کرده و از افزایش بیماری‌های ویروسی، انگلی و میکروبی جلوگیری کرد.

معترض نمونه این بیماری‌ها را «کامبرا، برونشیت و آنگارا» اعلام کرد و گفت: در کنار این بیماری‌ها، برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و طیور را شاهد هستیم که خطرناک‌ترین آن بیماری «آنفلوانزای فوق حاد پرندگان» است که نوع «ای» آن کشنده و بسیار خطرناک است.

وی علل انتقال و شیوع این بیماری را پرندگان مهاجر وحشی حاضر در تالاب‌ها و آبگیرهای استان اعلام کرد و افزود: کشور ما از سه مسیر ترانزیت پرندگان مهاجر است که از آسیای میانه، دریای مدیترانه و مسیر آفریقای شرقی به آسیای غربی شاهد ورود پرندگان مهاجر وحشی به کشور هستیم.

معترض در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در استان اردبیل نیز از شهریورماه تا اوایل فروردین سال بعد پرندگان مهاجر عمدتاً از سیبری و روسیه به استان مهاجرت کرده و ۷۲ گونه پرنده مهاجر وحشی را میزبانی می‌کنیم.

وی بیان کرد: این پرندگان در سد میل مغان، تپراقلو، دریاچه کشت و صنعت، بالیقلو، نئور، شورابیل، بفراجرد، سد ملااحمد و یامچی زمستان‌گذرانی می‌کنند و روزانه ۲۴ تا ۳۰ هزار پرنده مهاجر در این مناطق سرشماری شده است.

معترض در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ویروس آنفلوانزا با توجه به ساختاری که در مسیر تحول و تغییر دارد، از ویروس‌های خطرناکی است که انتقال آن را از پرندگان مهاجر به پرندگان اهلی و سپس انسان شاهد هستیم که علائم آن تنفسی و گاه شبیه سرماخوردگی شدید است که اوج بیماری را در سال‌های ۹۵ تا ۹۸ در کشور شاهد بودیم.

راه‌اندازی آزمایشگاه پی.سی. آر مجهز در اردبیل

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی اردبیل با قدردانی از حمایت معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل و مدیرکل دامپزشکی استان در راه‌اندازی آزمایشگاه پی.سی. آر استان اظهار کرد: اردبیل جز ۱۷ استانی است که به این آزمایشگاه مجهز شده و پیش از این ما نمونه‌ها را برای استان گیلان ارسال می‌کردیم ولی در حال حاضر این نمونه‌ها در استان در کوتاه‌ترین زمان با پاسخ مثبت یا منفی روبه‌رو می‌شود.

وی از همکاری محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی در کنترل و شناسایی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان قدردانی کرد و گفت: در سال‌های گذشته و در نقطه مرزی اصلاندوز شاهد شناسایی گونه‌ای از ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بودیم و آخرین کانون مربوط به ۱۲ فروردین امسال است که در برخی از پرندگان وحشی استان نمونه‌هایی مشاهده شد اما با کنترل و سرعت عمل بیشتر شاهد رفع این مشکلات بودیم.

معترض تصریح کرد: در حال حاضر در هیچ نقطه از استان علائمی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را شاهد نیستیم و به صورت منظم رصد اطلاعاتی و پایش و کنترل بهداشتی در این زمینه انجام می‌شود.

وی افزود: به محض اطلاع مرگ ناگهانی طیور و پرندگان به صورت عمده و گله‌ای، سعی ما بر این است تا در نقطه مورد نظر حاضر شده و آزمایش‌ها را انجام دهیم تا اجازه شیوع بیماری داده نشود.

معترض در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در استان اردبیل با قیمت پایین و کیفیت مناسب مرغ کشتار و بسته‌بندی شده و در اختیار هموطنان قرار می‌گیرد تا به مصرف خانوارها برسد.

وی با ابراز نگرانی از پدیده زنده‌فروشی طیور اضافه کرد: در برخی از شهرها نظیر اجیرلوی پارس‌آباد و دروازه مشگین اردبیل شاهد زنده‌فروشی مرغ و سایر طیور هستیم که حتی به قیمت بالاتر از قیمت مصوب با فجیع‌ترین شکل کشتار و به فروش می‌رسد که از هموطنان می‌خواهیم از خرید این مرغ و طیور خودداری کنند.

معترض بیان کرد: احتمال انتقال بیماری از طریق این نحوه فروش مرغ و طیور وجود دارد که باید مراقبت‌های لازم را انجام دهیم.

وی در مورد بیماری «آنگارا» ادامه داد: از سال ۹۹ و از مرزهای شرقی کشور این ویروس وارد کشورمان شده و ما پیش‌بینی می‌کنیم در سال‌جاری و ۲ سال آینده طغیان اپیدمی این بیماری را شاهد باشیم.

معترض از آماده‌باش دامپزشکی برای کنترل این بیماری در گله‌های مرغ مادر خبر داد و اظهار کرد: با واکسیناسیون وسیعی که انجام دادیم، سعی کردیم تا این بیماری را کنترل کرده و اجازه انتقال آن را به گله‌های بیشتر ندهیم.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی اردبیل تصریح کرد: در اوایل انتقال عمودی گله مادر به جوجه مطرح بود اما با واکسیناسیون واحدهای مرغداری، در حال حاضر انتقال افقی از طریق مدفوع نیز مطرح است که عقیم‌سازی کوتاه مورد توجه قرار گرفته تا جلوی بروز این بیماری خطرناک گرفته شود.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر