به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، سید حامد عاملی عصر چهارشنبه در اولین جلسه قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان در استانداری اردبیل اظهار کرد: سال گذشته به ضرورت بر محور دانش‌بنیان جلساتی را برگزار کردیم و با نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» تکلیف قانونی، شرعی و اجتماعی بر دوش ما در این حوزه […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، سید حامد عاملی عصر چهارشنبه در اولین جلسه قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان در استانداری اردبیل اظهار کرد: سال گذشته به ضرورت بر محور دانش‌بنیان جلساتی را برگزار کردیم و با نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» تکلیف قانونی، شرعی و اجتماعی بر دوش ما در این حوزه سنگینی می‌کند.

وی تصریح کرد: ضروری است همه دستگاه‌ها و نهادها در این زمینه آستین بالا زده و کار مهم و تأثیرگذاری را به نفع توسعه استان انجام دهند.

استاندار اردبیل گفت: استان اردبیل در حوزه دانش‌بنیان از مسیر توسعه کشور و نظام جهانی عقب مانده و باید به سرعت این فقر و نارسایی‌ها را برطرف کرده و نسبت به تقویت اقتصاد دانش‌بنیان همتی راستین داشته باشیم.

عاملی ضرورت شناسایی دانش‌آموزان و دانشجویان مستعد، خلاق و مبتکر را با همکاری اولیای دانش‌آموزان، نظام آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها یادآور شد و افزود: نباید مانعی در سر راه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و نیروی انسانی خلاق در این حوزه به وجود آید بلکه بهتر است سرعت‌گیرها و عوامل توقف برطرف شده و به سرعت عقب‌ماندگی‌ها در این حوزه جبران شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برای جبران این عقب‌ماندگی‌ها بالاتر از وظایف اداری و مسئولیت مدیریتی، بهتر است از تمام ظرفیت‌ها در تبدیل کار و دانش و فناوری به ثروت استفاده کرده و با ارتقا وضعیت کمی و کیفی در این حوزه به سمت تعالی بیشتر حرکت کنیم.

عاملی یکی از ظرفیت‌های عظیم دانش‌بنیان شدن را جلوگیری از خام فروشی محصولات معدنی، صنعتی و حوزه کشاورزی اعلام کرد و ادامه داد: ما باید خودمان را در این حوزه با خودمان مقایسه کرده و به هیچ وجه با استان‌های پیشرو نظیر اصفهان و یا تهران مقایسه نکنیم.

وی اضافه کرد: از محل سفر رئیس جمهور هفت میلیارد تومان برای کمک به توسعه و تجهیز کارخانه نوآوری به پارک علم و فناوری تخصیص یافته تا در زمینی به مساحت ۷۰ هکتار این مجموعه احداث و به عنوان زیرساخت توسعه دانش‌بنیان مورد توجه قرار گیرد.

عاملی بیان کرد: هفت میلیارد تومان دیگر نیز امسال از محل سفر رئیس جمهور برای تجهیز آزمایشگاه‌های تخصصی در این حوزه اختصاص می‌دهیم تا تجهیز و راه‌اندازی شوند.

وی ضرورت راه‌اندازی شهرک نوآوری و فناوری را در استان یادآور شد و اظهار کرد: ما اگر می‌خواهیم از ظرفیت نیروی انسانی دانش پایه بیشتر استفاده کرده و جلوی مهاجرت و خروج آنها را از استان بگیریم، شایسته است تا زیرساخت‌ها در این حوزه برطرف و محرومیت‌ها نیز از بین برود.

عاملی از آموزش و پرورش خواست تا حمایت از دانش‌آموزان خلاق و نوآور را در اولویت قرار داده و از ظرفیت پژوهش‌سراها در تربیت و شناسنامه‌دار کردن این نیروها استفاده کند.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: باید در مدارس ظرفیتی را به وجود آوریم تا دانش‌آموزان خلاق و نوآور به آینده فعالیت خود امیدوار بوده و حرکت تأثیرگذاری را در مسیر تحول این بخش رقم بزنند.

عاملی به مشکلات صدور مجوز در حوزه غذا و دارو اشاره کرد و گفت: همان طور که بارها ریاست جمهوری اعلام کردند ما در کشور با مافیای دارو روبه‌رو هستیم که اجازه رشد نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید را در این حوزه نمی‌دهند و بهتر است خلأها و نارسایی‌ها در این بخش به صورت کشوری و استانی از بین برود.

وی توجه به استارتاپ‌ها، توسعه صنایع خلاق با محوریت دانشگاه پیام نور استان اردبیل و ورود شرکت‌ها و کارخانجات بزرگ استان را در حوزه نوآوری و فناوری یادآور شد و افزود: در بخش گردشگری سلامت نیز انتظار می‌رود تحولات خوبی رقم بخورد چرا که با سفر سفیر آذربایجان به اردبیل در هفته‌های آینده شاهد بازگشایی مجدد مرزها و تردد مسافران خواهیم بود.

عاملی از راه‌اندازی کارگزاری دانش‌بنیان در استان برای ارزیابی و صدور مجوز شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و خاطرنشان کرد: اخذ مجوزها با محوریت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری تسهیل می‌شود تا مشکلات و نارسایی‌ها رفع شود.

وی استفاده از ظرفیت شورای برنامه‌ریزی و شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی را در حل مشکلات در این حوزه یادآور شد و اضافه کرد: ۱۶ راهبرد در این حوزه تعریف کردیم که امیدواریم امسال همه این راهبردها تحققی عینی بخشیده شود.

عاملی بیان کرد: در این راهبردها از ظرفیت آموزش و پرورش، مراکز علمی و دانشگاهی استفاده خواهیم کرد تا تقویت پارک علم و فناوری، استفاده از ظرفیت صنایع بزرگ استان، توسعه شهرک فناوری، تقویت مراکز رشد، توسعه صنایع خلاق، توجه به کشت و صنعت مغان، راه‌اندازی کارخانه نوآوری، فعالیت صندوق پژوهش و فناوری را شاهد باشیم.

استاندار اردبیل ادامه داد: با امکان‌سنجی برای راه‌اندازی پردیس فناوری با کشور آذربایجان تلاش بر این است تا در استان اردبیل این پردیس مرزی و مشترک راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: سعی ما بر این است تا با راه‌اندازی دفتر اشتغال و برگزاری نمایشگاه‌های تقاضامحور، خلأها را در این حوزه برطرف کرده و با تکیه بر نیروی انسانی توانمند بتوانیم در تبدیل نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها به ثروت موفق عمل کنیم.

انتهای پیام/

منبع