حسین جهانی فعال صنعت فرش در حاشیه حضور در نمایشگاه فرش دستباف در اردبیل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، با بیان اینکه وجه متمایز فرش ایل قشقایی این است که نقشه خاصی ندارد گفت: این فرش ها بیشتر به شکل هندسی و البته نشات گرفته از ذهنیت بافنده است. وی اظهار کرد: بافنده […]

حسین جهانی فعال صنعت فرش در حاشیه حضور در نمایشگاه فرش دستباف در اردبیل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، با بیان اینکه وجه متمایز فرش ایل قشقایی این است که نقشه خاصی ندارد گفت: این فرش ها بیشتر به شکل هندسی و البته نشات گرفته از ذهنیت بافنده است.

وی اظهار کرد: بافنده فرش قشقایی، با استفاده از تصورات خود و آن چیزهای که در پیرامون خود دیده اقدام به بافت فرش می کند و همین مسئله باعث می شود که این فرش ها همیشه زنده باشند.

فعال صنعت فرش با بیان اینکه فرش قشقایی و بختیاری بیشتر در کارگاههای خانگی بافته می شود گفت: در تولید یک فرش ۱۰ الی ۱۱ نفر به صورت مستقیم درگیر می شوند و این اهمیت توجه به این صنعت را نشان می دهد.

جهانی افزود: اگر دولت با دادن تسهیلات از کارگاههای خانگی تولید فرش حمایت کند قطعا می توانیم صنعت فرش را دوباره احیا کنیم.

وی با اشاره به حمایت دولت ترکیه از کارگاههای خانگی تولید قطعات خودرو گفت: متاسفانه در کشور ما به این کارگاهها بها داده نمی شود و به همین خاطر صنعت فرش در کشور ما در حال از بین رفتن است.

فعال صنعت فرش دستباف اظهار کرد: فرشهای تولیدی در کشور ما اعم از فرش قم، تبریز، بختیاری و …، منحصر به فرد هستند و در دنیا خواهان دارندـ

جهانی در ادامه به فرش های دستباف اردبیل اشاره کرد و افزود: متاسفانه نقشه هایی که در اردبیل استفاده می شود به روز نیستند و به همان رویه ۳۰ سال پیش بافته می شوند.

وی افزود: فرش بختیاری نیز تا ۱۰ سال پیش شناخته شده نبود اما امروز این فرش در دنیا خواهان دارد.

فعال صنعت فرش به بالا بودن قیمت فرش و مواد اولیه نیز اشاره کرد و گفت: قطعا ما هم دوست داریم قیمت فرش پایین باشد تا همه مردم بتوانند از این فرش ها استفاده کنند.

انتهای پیام/

منبع