پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان – گروه استان‌ها: این روزها با معرفی و گمانه‌زنی‌ها در مورد لیست کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، استان‌های مختلف چشم به وزارتخانه‌های مرتبط با ظرفیت‌ها و مشکلات خود دارند، به‌طوری‌که در استان لرستان با توجه به نرخ بالای بیکاری و لزوم سیاست‌گذاری جدی در این حوزه نگاه‌ها به سمت وزارت کار، تعاون […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان – گروه استان‌ها: این روزها با معرفی و گمانه‌زنی‌ها در مورد لیست کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، استان‌های مختلف چشم به وزارتخانه‌های مرتبط با ظرفیت‌ها و مشکلات خود دارند، به‌طوری‌که در استان لرستان با توجه به نرخ بالای بیکاری و لزوم سیاست‌گذاری جدی در این حوزه نگاه‌ها به سمت وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی دوخته‌شده است.

در این میان طرح نام «حجت‌الله عبدالملکی» برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جوان‌ترین گزینه پیشنهادی برای وزارت، اهمیت توجه به سوابق و برنامه‌های وی برای لرستانی‌ها را ویژه‌تر و پررنگ‌تر کرده است.

چشم بیکارترین استان به جوان‌ترین وزیر پیشنهادی/وزارتخانه گره‌گشا!

حجت‌الله عبدالملکی گزینه پیشنهادی دولت در فهرست غیررسمی متولد فروردین‌ماه سال ۱۳۶۰ است و به نظر می‌رسد بعد از آذری جهرمی در دولت دوازدهم، جوان‌ترین وزیر باشد. وی دکترای اقتصاد از دانشگاه اصفهان و استاد دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام است که قطعاً ارائه برنامه‌هایش در مجلس می‌تواند برای مردم لرستان حائز اهمیت باشد.

بیکاری و اشتغال شاه‌بیت سخنان رئیسی در مورد لرستان

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری سیزدهم در آخرین سخنانی که با مردم لرستان داشت کلیدواژه‌های «بیکاری، اشتغال و تولید» را به‌صورت پرتکرار به کار برد و مهم‌ترین مشکلات استان را در این حوزه‌ها دانست.

وی که در شبکه استانی افلاک با مردم سخن می‌گفت، با طرح این سوال که چرا استان لرستان بااین‌همه زمین حاصلخیز، منابع آبی، روحیه و تلاش کار وضعیت آن به این‌گونه است؟ افزود: این نیروهای خوب و کارآمد چرا در استان معطل مانده‌اند؟ چرا بیکاری در این استان صدای عده زیادی را درآورده است؟ چرا جوانان تحصیل‌کرده در خیابان‌های خرم‌آباد و بروجرد باید قدم بزنند و همواره دنبال کار بگردند؟

وی بیان داشت: حلقه مفقوده در این قضیه یک مدیریت کارآمد است، از چند واحد صنعتی معطل‌مانده در لرستان بازدید داشتم، اما تعداد این‌گونه واحدها بیشتر است، تعداد قابل‌توجهی و بیش از ۷۰۰ واحد تولیدی در این استان معطل مانده‌اند، آیا این حق است که واحدهای تولیدی در این استان معطل بمانند؟

چشم بیکارترین استان به جوان‌ترین وزیر پیشنهادی/وزارتخانه گره‌گشا!

حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه امروز مدیران باید به بخش تولید کمک کنند و بخش تولید را فعال کنند تصریح کرد: در جای‌جای این استان ظرفیت تولیدی، ظرفیت اشتغال و ظرفیت جذب نیروی انسانی وجود دارد، چرا این‌همه ظرفیت معطل بماند؟ چرا این‌همه زمین حاصلخیزی که می‌تواند بسیار برای استان و خارج از استان مؤثر باشد معطل بماند؟ بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این استان آمادگی دارد باید زمینه جذب بخش خصوصی فراهم و سرمایه‌گذاری در این استان کند.

وی ادامه داد: رمز اینکه مردم نسبت به این طلبه محبت دارند، به دلیل این بوده که احساس می‌کنند که ما آنچه را بر زبان جاری می‌کنیم باصداقت است، عمیقاً عقیده دارم و با صداقت عرض می‌کنم که امکان اشتغال بسیاری از بیکاران وجود دارد، امکان راه‌اندازی واحدهای تولیدی وجود دارد، امکان ایجاد صنایع تبدیلی وجود دارد.

این سخنان حجت‌الاسلام رئیسی حکایت از آن دارد که رئیس کابینه سیزدهم به‌درستی شاه‌بیت مشکلات این استان را شناخته است.

وزرای پیشنهادی چه برنامه‌ای برای لرستان دارند؟

مجلس طی هفته پیشِ رو کار بررسی وزرای پیشنهادی را کلید خواهد زد و چشم لرستانی‌ها به یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها دوخته‌شده تا ببینند جوان‌ترین وزیر پیشنهادی در سطح کلان و استانی چه برنامه‌هایی را اعلام خواهد کرد.

پیگیری مسائل استان توسط نمایندگان لرستان در مجلس شورای اسلامی در فضای چانه‌زنی و گفتگو با وزرای پیشنهادی موضوعی بود که در خطبه‌های نماز جمعه خرم‌آباد نیز به آن اشاره شد. حجت‌الاسلام شاهرخی که پیش‌ازاین تورم، بیکاری و عدم رونق مطلوب کسب‌وکارها را عمده مشکلات استان برشمرده بود خواستار توجه وزرای مرتبط به مسائل لرستان شد.

وی با اشاره به معرفی کابینه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی گفت: قطعاً مجلس هم با رعایت قوانین و ضوابط و معیار تخصص، تخصص، تعهد، دانایی و توانایی، سوابق عملکرد انقلابی و جهادی به وزرای معرفی‌شده رأی خواهد داد.

چشم بیکارترین استان به جوان‌ترین وزیر پیشنهادی/وزارتخانه گره‌گشا!

حجت‌الاسلام شاهرخی با اشاره به گفتگو با رئیس مجمع نمایندگان لرستان گفت: بر این نکته تأکید کردم که لرستان نیازمند تحول همراه با جهش است، اگر کشور نیازمند تحول است لرستان به تحول همراه با جهش نیاز دارد، وزرای معرفی‌شده با مجمع نمایندگان همه استان‌ها جلسه خواهند داشت، باید دقت کرد که استان حاصلخیز و پر آب لرستان در برنامه‌های معرفی‌شده وزرا چه جایگاهی دارد؟ مجمع نمایندگان دقت کنند که در برنامه‌هایی که وزرا ارائه می‌دهند جایگاه لرستان کجاست، برخی وزرا در تحول همراه با جهش لرستان نقش کلیدی دارند که در مذاکره با نمایندگان تأکید شد که در برنامه‌های ارائه‌شده وزرای پیشنهادی حتماً به جایگاه لرستان توجه شود و قرار شد که جلسه مشترکی با نمایندگان مجلس در این زمینه داشته باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به کارخانه‌های تعطیل لرستان گفت: قوه قضائیه در سال ۱۴۰۰ فعالیت خود را برای راه‌اندازی این کارخانه‌ها مضاعف کرده، اما برخی از کارخانه‌ها مشکلات آن‌ها در تهران و قوه قضائیه است، سوال اساسی این مردم است که چه زمانی باید این کارخانه‌ها به تولید و اشتغال برگردند؟ گرچه دستگاه قضائی در این زمینه فعالانه ورود پیداکرده و بقیه دستگاه‌ها جلساتی داشته‌اند، اما حداقل ۲۰ ماه است که خدمتگزار شما در خدمت شما است این کارخانه‌ها در وضعیت ثابتی هستند.

وی ادامه داد: حمایت از تولید، پشتیبانی از تولید، مانع زدایی از تولید باید نتیجه بدهد، هیئت‌مدیره و مدیرعامل پارسیلون چه وقت باید به وظایف خود عمل کنند؟ تا کی مردم منتظر باشند؟ دستگاه قضائی، صنعت، معدن و تجارت و بقیه دستگاه‌های مرتبط تا چه زمانی باید صبر کنند که فولاد ازنا از این وضعیت خارج شود؟ تا چه زمانی باید صبر کرد که صدر فولاد خرم‌آباد به تولید و اشتغال برگردد؟ این کارخانه‌ها صدها هکتار از زمین‌ها و بیت‌المال این استان را در برگرفته‌اند، وام ریالی و ارزی گرفته‌اند، اما بهره‌ای به این مردم نرسانده‌اند، پیشینه تولید، اشتغال و اقتصاد را در این استان مخدوش کرده‌اند.

لرستان در صدر جدول بیکاران

و اما این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ١٣٩٩ لرستان به صدر جدول بیکاران برگشته است. بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۶.۵ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به سال قبل (١٣٩٨)، ١.١ درصد کاهش‌یافته است.

این در حالی است که لرستان با نرخ بیکاری ۱۵.۲ درصد به همراه چهارمحال و بختیاری در صدر جدول نرخ بیکاری قرارگرفته‌اند.

چشم بیکارترین استان به جوان‌ترین وزیر پیشنهادی/وزارتخانه گره‌گشا!

اعلام نرخ بیکاری لرستان در شرایطی است که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان پیش‌ازاین مدعی شده بود که در شرایط شیوع کرونا زمینه تثبیت اشتغال ۲۴ هزار و ۵۴۶ نفر در این استان فراهم‌شده است.

استاندار لرستان نیز در آخرین اظهارات به انتقادات رسانه‌ها و فعالان اجتماعی استان به وضعیت تورم و بیکاری در استان واکنش نشان داده و گفته بود: تورم در کل کشور و همچنین استان لرستان بالا است، ماه‌ها است و این‌گونه نیست که اول یا دوم کشور باشیم، بعضی‌ها عادت کرده‌اند، همواره می‌گویند استان در بیکاری و تورم اول است، اگر خیلی دوست دارید بگویید، خب بگویید در همه‌چیز اول است، هر چه بدبختی هست بگویید، اول است.

استاندار لرستان افزود: به‌طور مثال، ما استان ششم ازنظر بیکاری هستیم، خیلی نرخ بیکاری ما بالا است و ۱۳.۱ درصد است، اما استان ششم هستیم و این در حالی است که می‌گویند استان اول در بیکاری هستیم.

بیکاری‌های گسترده به دنبال تعطیلی واحدهای صنعتی

به نظر می‌رسد به‌رغم ادعاهای متولیان در سطوح مختلف مردم، اصحاب رسانه، فعالان اجتماعی و کارشناسان همچنان اشتغال و بیکاری را در حال حاضر یکی از مسائل جدی استان می‌دانند. مطابق اظهارنظر کارشناسان بیکاری در هر جامعه‌ای آثاری دارد که در لرستان عمده این آثار در بخش‌های مختلف ملموس است.

چشم بیکارترین استان به جوان‌ترین وزیر پیشنهادی/وزارتخانه گره‌گشا!

آخرین قطعه از دومینوی تعطیلی واحدهای صنعتی لرستان و بیکاری جمعی از کارگران به کارخانه «صدر فولاد» برمی‌گردد، واحدی که سالانه شش هزار تن فولاد تولید می‌کرد و حالا به دلایلی، خط تولید آن متوقف شد و حدود ۲۴۰ کارگر آن نیز از کار بیکار شدند.

فرماندار چگنی گفته بود که اگر این واحد طی ماه‌های آینده، راه‌اندازی شود قطعاً طرح توسعه آن نیز پیگیری می‌شود که در ادامه منجر به ۱۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم خواهد شد.

چشم‌ها به وزیر جوان

به‌هرروی اگر مردم از میزان بیکاری در استان لرستان گلایه‌مند هستند به این دلیل است که هرکدام به‌نوبه خود و در ابعاد مختلف با این چالش برخورد داشته‌اند، پس نفی نرخ بالای بیکاری در استان لرستان به نظر دردی را در این حوزه درمان نمی‌کند.

از سوی دیگر روند ایجاد اشتغال در استان لرستان نیز روند قابل‌لمسی از سوی مردم و حتی کارشناسان امر نیست تا هر موقع آمار این حوزه رسانه‌ای شود رسانه‌ها و مردم به دیده تردید به آمار بنگرند.

حالا با پیشنهاد جوان‌ترین وزیر برای وزارتخانه بزرگ و مهم تعاون، کار و رفاه اجتماعی مردم لرستان منتظر نقش تأثیرگذارتر این وزارتخانه در حوزه سیاست‌گذاری، رصد و پیگیری طرح‌های اشتغال‌زا، برنامه‌ریزی و ساماندهی وضعیت بیکاران و همچنین تثبیت وضعیت اشتغال استان هستند.

انتهای پیام/

منبع