خط ریلی آذربایجان - ایران به زودی افتتاح می شود، یک جمله ای که در رسانه های گیلان پخش گردید و بهت عجیبی اهالی استان اردبیل را فراگرفت و مردم مغان را پژمان نشاند.

خط ریلی آذربایجان – ایران به زودی افتتاح می شود، یک جمله ای که در رسانه های گیلان پخش گردید و بهت عجیبی اهالی استان اردبیل را فراگرفت و مردم مغان را پژمان نشاند. تنسیق کلمات در این یک جمله به گونه ایی است که گویا همین فردا پروژه افتتاح خواهد شد! حال آن که احداث تا افتتاح پروسه زمانی خاصی را می طلبد، اما چه اعتماد به نفسی باعث گردیده این گونه با اطمینان از افتتاح پروژه ای سخن گفته شود که هنوز شروع به کار نکرده است.

یک ماه از خطبه آیت الله عاملی مبنی بر هشدارهایی که به مانعین توسعه ترانزیت در شمال استان داده شد، نگذشته که استان همجوار خبر افتتاح خط ریلی را در آستارا می دهد. باید در نظر داشت که وقتی نماینده ولی فقیه در استان خطبه ای به این تندی می خواند و به مانعین امر هشدار صریح می دهد، مسئولان و متولیان امر بایستی شاخک هایشان حساس شود، چرا که نماینده ولی فقیه ممکن است از باب اطلاع از مباحث پشت پرده این گونه انذاز می دهد.

بعد از خطبه ی ۲۴ آبان ۹۸ آیت الله عاملی، کدام مسئول در کل استان برای پیگیری این موضوع اقدام کرد؟ همین سکوت مسئولان ما، راه را برای استان همجوار باز می کند. اگر خط ریلی آستارا افتتاح شود، ریلی که قرار بود در مغان واقع شود چه سرانجامی در پی خواهد داشت؟ به تعبیر نماینده محترم ولی فقیه: ” با اجرای آن توسعه ترانزیتی، مغان زیر و رو می شود” . مسئولان و علی التخصیص نمایندگان ازچه تعلل می کنند؟ هر ثانیه سکوت در این باب به منزله اجازه خروج امتیاز از این استان می باشد، باید در نظر داشت که «الامور مرهونه باوقاتها»، نشود که دست روی دست بگذاریم تا کیاست دیگران بر درنگ ما غلبه کند و مغان این بار نیز شانس زیر و رو شدن را از دست دهد.

از شخص استاندار محترم و کوشا تقاضامندیم که در ادامه مطالبه آیت الله عاملی، نسبت به پیگیری این موضوع خطیر از هیچ کوششی دریغ نفرمایند. در این امر از واکنش احزاب و تشکل ها در شگفتیم! باید سوال پرسید که چرا اقدامی در این باب انجام نداده اند؟ در حالیکه بحث جز منافع ملی می باشد‌.

در پایان لازم می دانم در این مختصر تاکیدات نماینده محترم ولی فقیه در استان را در این باب دوباره یاد آور شوم: “آیت الله عاملی: من از شما مردم عزیز می خواهم با تمام توان پشت این پروژه(توسعه ترانزیتی در مغان) باشید و آن را از دولت مطالبه کنید. به دولت محترم عرض می کنم سریعاً موافقت خود را اعلام و اسناد نهایی را امضاء کند. اگر این پروژه باز هم به تأخیر بیافتد، من علت اصلی و مانعین اصلی را به مردم معرفی خواهم کرد.” امید آنکه متولیان امر بحث را جدی تلقی کرده و سنگینی کار را بر دوش نماز جمعه نیاندازند.

  • نویسنده : فرشاد فردی