پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان؛ گروه استان‌ها – نوشین سلامت: روستای اندبیل خلخال یکی از روستاهای قرآنی استان اردبیل است که فعالیت‌های معنوی و قرآنی از سالیان دور در این روستا مرسوم بوده، به طوری که عده‌ای از اهالی، بزرگان ایام قدیم اندبیل را از اصلی‌ترین مروجان فقه و احکام شرعی در برخی مناطق سنی‌نشین کشور […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان؛ گروه استان‌ها – نوشین سلامت: روستای اندبیل خلخال یکی از روستاهای قرآنی استان اردبیل است که فعالیت‌های معنوی و قرآنی از سالیان دور در این روستا مرسوم بوده، به طوری که عده‌ای از اهالی، بزرگان ایام قدیم اندبیل را از اصلی‌ترین مروجان فقه و احکام شرعی در برخی مناطق سنی‌نشین کشور می‌دانند.

روستای اندبیل به رغم موقعیت جغرافیایی خود در منطقه کم ارتفاع، از طبیعت بکر و رویایی برخوردار است به طوری که این روستا بعد از معنویت اهالی، به خاطر طبیعت زیبا در بین روستاهای منطقه شناخته می‌شود.

بیشتر مردمان این روستا مربیان آموزش، قاریان و حافظان قرآن کریم هستند و علاقه وافر خود به فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی را به سبقه دینی و معنوی پیشینیان خود نسبت می‌دهند. فعالیت‌های قرآنی و معنوی در این روستا به قدری دارای اهمیت و ارزش است که هیچگاه و در هیچ ایام مناسبتی یا غیر مناسبتی تعطیل نمی‌شود.

همین درجه معرفت و اخلاص و علاقه مردم روستای اندبیل به فعالیت‌های قرآنی بهترین بهانه بود تا «سید اسماعیل هاشمی»، یکی از مردان روستا را که اتفاقاً خود مربی و قاری قرآن است به فکر راه‌اندازی باغ قرآنی گسترده در دل روستا بیاندازد.

این باغ قرآنی که حالا پس از گذشت ۵ سال از بازگشایی آن مأمن معنوی تمام اهالی روستا شده و همه بدون هیچ مرز و محدودیتی به راحتی می‌توانند در این باغ حضور یافته و به فعالیت‌های مختلفی مشغول شوند یک باغ قرآنی جالب با امکانات طبیعی زیباست که حالا نه به عنوان ملک شخصی یک فرد از اهالی روستا بلکه به نام تمام اهالی اندبیل در اختیار همه قرار می‌گیرد.

برای اولین بار طرح تبدیل باغ شخصی به باغ قرآنی عمومی از کجا به فکرتان رسید؟

روستای ما به لحاظ اعتقاد راسخ اهالی منطقه یکی از روستاهای قرآنی است که اجرای فعالیت‌های قرآنی و دینی در آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به جهت اینکه نباید قرآن و طبیعت را منفک از هم متصور شویم این ایده برای نخستین بار و با اهداف بلندمدت و کارآمد به ذهن من خطور کرد که تا به الان هم توانستیم به کمک اهالی بخشی از این ایده و طرح‌ها را عملیاتی کنیم.

به تعبیر دقیق‌تر اصلی‌ترین انگیزه برای ایجاد باغ قرآنی عمومی در روستای اندبیل خلخال این بود که بی‌سوادی قرآنی در این روستا صفر است و همین مهم نیاز اهالی برای ایجاد و راه‌اندازی چنین ظرفیتی را ایجاب می‌کرد و هدف اصلی در این راستا نیز برگزاری محافل و کلاس‌های تربیتی و قرآنی در فضایی باز و کاملاً دنج و انجام سایر فعالیت‌ها در کنار این دوره‌های آموزشی بود.

قبل از احداث باغ قرآنی محافل آموزشی را کجا برگزار می‌کردید؟ آیا ظرفیتی مشابه باغ قرآنی در روستا بود؟

ما از گذشته تا به امروز فعالیت‌های قرآنی خود را در خانه‌های روستایی خود یا در حسینیه و مسجد روستا برگزار می‌کنیم که حالا بخشی از این فعالیت‌ها با احداث باغ قرآنی در این باغ برگزار می‌شود.

البته قبل از احداث باغ قرآنی اندبیل برنامه‌ها بیشتر در فضای باز همانند حیاط منازل، بوستان، جنگل و طبیعت برگزار می‌شد اما از سال ۹۵ که برنامه احداث چنین باغ عظیم با قابلیت‌های متعدد طرح‌ریزی شد سعی بر این بود تا فضا را کاملاً روحانی و قرآنی آماده‌سازی کرده و در اختیار قرآن‌آموزان و خانواده‌های اندبیلی قرار دهیم.

کمی بیشتر در مورد این باغ توضیح می‌دهید؟

باغ قرآنی روستای اندبیل که با نام باغ قرآنی «مدهامتان» در منطقه شناخته می‌شود از اواخر سال ۹۴ و به طور جدی از سال ۹۵ با فکر و ایده شخصی و البته با دست‌گیری تعدادی از اهالی روستا فعالیت خود را آغاز کرده است که در طول این سال‌ها تلاش تمام اهالی بر این بوده تا با افزایش امکانات این باغ فعالیت‌های قرآنی را به مرور گسترش دهیم.

تمام طرح‌ها و المان‌های باغ قرآنی و معنویت‌محور بوده که تمام این زیرساخت‌ها و امکانات فرهنگی و قرآنی برگرفته از مشخصه‌های بهشت حقیقی و جاویدان است اگر چه به دلیل اقلیم منطقه برخی میوه‌های بهشتی امکان رشد در این باغ را ندارند اما سعی داشتیم تا جایی که مقدور بوده از میوه‌های بهشتی در این باغ کشت و با نصب تمثال‌های شهدا فضایی کاملاً معنوی و روحانی را آماده‌سازی کنیم.

باغ قرآنی در مساحتی بالغ بر ۶ هزار متر مربع در روستای اندبیل اجرا شده که شامل خانه باغ قرآنی است و برای احداث برخی امکانات همچون استخر ذخیره آب و ساختمان دارالقرآن جامع مجوزهای لازم اخذ شده و در صورت حمایت مالی از سوی ارگان‌ها این امکانات نیز به مجموعه امکانات باغ قرآنی روستا اضافه خواهد شد.

باغ مدهامتان در حاشیه جاده اصلی روستا و در منطقه‌ای دلباز با طبیعتی زیبا واقع شده که بیشتر نهال‌های داخل باغ از نوع مثمر بوده و تقریباً ۳۰۰ اصله درخت از ۱۵ نوع میوه در آن کشت شده است اما به منظور ایجاد فضایی دنج و آرام برای قرآن‌آموزان روستا سعی داشتیم تا از حصار بلوکی و مصالح ساختمانی برای این باغ استفاده نکنیم به همین دلیل از درختان غیر مثمر برای حصارکشی و ایجاد سایه‌بان دور تا دور باغ مدهامتان استفاده کردیم که این در نوع خود جالب و زیباست.

چرا برای گسترش فعالیت‌های معنوی در روستا احداث باغ قرآنی را انتخاب کردید؟

هدف اصلی و محوری‌ترین نیت ما در این کار تجدید انرژی و خارج کردن روند آموزش قرآنی از حالت رخوت و کسلی و بخشیدن طراوتی خاص به تمامی برنامه‌های قرآن محور بود که خوشبختانه با یاری خدا تا به امروز در این راستا موفق عمل کردیم.

ایجاد فضایی آرام و تفریحی و ورزشی برای جوانان، نوجوانان و نونهالان سبب شده تا اهالی روستا به شدت از برنامه‌های اجرایی این باغ استقبال کرده و با شور خاصی در رویدادها حاضر شوند اما به دلیل سردسیر بودن هوا و اقلیم منطقه تنها چند ماه از کل سال را فرصت برگزاری برنامه‌های متنوع در باغ قرآنی مدهامتان داریم که در حدود ۴ تا ۵ ماه قادر به برگزاری ۲۰ تا ۲۵ برنامه کیفی قرآنی، معنوی و فرهنگی هستیم اما با تشدید امکانات باغ قطعاً تعداد این برنامه‌ها در تمام فصول سال به چند برابر این تعداد هم خواهد رسید.

در حال‌حاضر باغ قرآنی مدهامتان بنا بر برنامه‌های ما دارای مجوز ایجاد استخر ذخیره آب و احداث ساختمان سه طبقه برای دارالقرآن و خانه باغ قرآنی است که کل مساحت این باغ با تمام امکانات و زیرساخت‌ها دارای سند ثبتی معتبر بوده اما هنوز به طور کامل احداث آن به اتمام نرسیده است.

چه تعداد قرآن‌آموز و مربی پرورشی قرآن در این باغ فعالیت مستمر دارند؟

در مجموع و به طور میانگین ۲۵۰ نفر از رده‌های سنی جوانان، نونهالان و نوجوانان در این باغ فعالیت مستمر دارند و در تمامی برنامه‌های فرهنگی، دینی، قرآنی و معنوی حضور می‌یابند اما تعداد مربیان قرآنی ۳۲ نفر بوده که این مربیان نیز در دو دسته بانوان و آقایان در باغ حضور یافته و به برگزاری کلاس‌ها، محافل و دوره‌های آموزش تربیتی و پرورشی قرآن در رشته‌های مختلف قرائت، تفسیر، حفظ و ترتیل مشغول آموزش می‌شوند.

مسئله‌ای که هم‌اکنون بیش از هر مشکل دیگری اهالی روستا را در رابطه با این باغ آزار می‌دهد تکمیل نبودن امکانات و زیرساخت‌های باغ قرآنی است که در همین راستا ما فقط اکتفا کردیم به اجرای برنامه‌های قرآنی در هر ماه که تقریباً شامل ۳ مورد محفل قرآنی به همراه یک سری برنامه‌های تفریحی در ماه می‌شود. در کنار این برنامه‌های آموزشی و تربیتی ما برخی مسابقه‌های فرهنگی، ورزشی و سایر برنامه‌های قرآنی را نیز در دستور کار داریم که بنا به سلیقه رده‌های سنی مختلف در راستای برگزاری فشرده و مستمر آنها تلاش می‌کنیم.

شما ثمره باغ مدهامتان را عام‌المنفعه کردید دلیل یا نیت خاصی پشت این اقدام است؟

ما ثمره باغ قرآنی اندبیل را به چند دلیل محکم و قرآنی عام المنفعه کردیم به طوری که مردم اهالی از نقاط مختلف روستا می‌توانند با خیال راحت در این باغ حضور داشته، در فعالیت‌های قرآنی باغ شرکت کرده و در کنار آن از میوه‌ها و سبزی‌های این باغ نیز استفاده کنند اما هر کسی که تمایل به استفاده از ثمره باغ دارد باید دو نیت اصلی و اساسی را به جا بیاورد اول اینکه باید یکی از سوره‌های قرآنی را به دلخواه و در همانجا یا در منزل به تنهایی یا به اتفاق خانواده قرائت و دوم اینکه به نیت رونق باغ چند اصله از درختان باغ را آبیاری کند.

در واقع وقف ثمره باغ به این شکل صورت می‌گیرد و خوشبختانه اهالی همه نه به عنوان هم‌ولایتی که در جایگاه اعضای یک خانواده بزرگ در این باغ حضور یافته و نیت کلی را با کمال میل به جا می‌آورند که در این صورت هم وقف به شکلی خداپسندانه صورت می‌گیرد و هم نیت ما ادا می‌شود.

قرآن در صدر همه ارزش‌ها و معیار قرار دارد و قطعاً کارهایی که در راه قرآن و برای آن انجام می‌شود فاخر و بی بدیل است و ما خواستیم به سهم اندک خود با حفظ وجهه فرهنگی، معنوی و قرآنی روستای اندبیل و با انجام چنین اقداماتی این روستا را به پایگاه قرآنی استان تبدیل کنیم.

استقبال مردم از برنامه‌های قرآنی این مجموعه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به لطف خدا رضایت کامل از اجرای برنامه‌ها در این باغ از سوی مردم اندبیل به خوبی نمایان است چرا که برنامه‌های قرآنی و فرهنگی تا حد امکان در فضای مفرح و کاملاً صمیمی برگزار می‌شود که در کنار این برنامه‌ها ما اردوهای مقطعی را برگزار می‌کنیم و بعد از اجرای برنامه‌های قرآنی اطعام دورهمی را داریم که این بخش نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد.

نصب دستگاه اینورتر برای نورپردازی ساعات شب در باغ نیز به اندازه خود باب میل و رضایت مردم روستاست که این دستگاه به دلیل نبود امکانات کافی به وسیله باتری خودرو کار کرده و مناطقی از باغ را در شب نورانی می‌کند و در صورت اجرای برنامه در ساعاتی از شب نیز مشکل خاصی در روستا نداریم.

آیا تا امروز حمایت مالی از سوی نهادهای قرآنی و دولتی دریافت کردید؟

متأسفانه تا به امروز ریالی تسهیلات دریافت نکردم و به هر ارگان دولتی قرآنی مراجعه کردم متأسفانه یک سری مراحل سخت اداری را پیش پا گذاشتند که قبول آن‌ها برای من و اهالی روستا سخت است مثلاً برای گسترش زیرساخت‌های باغ پیشنهاد ارائه تسهیلات با بهره بانکی بالا داده شده است که اهالی اندبیل به دلیل قرآنی بودن این باغ و برخی مسائلی که با معیارهای قرآنی منافات دارد راضی به اخذ این تسهیلات نشدند و سعی من بر این است که برای گسترش باغ قرآنی مدهامتان حتماً از تسهیلات قرض‌الحسنه استفاده کنم که متأسفانه چنین شرایطی در کشور حاکم نیست که تسهیلات با مبلغ بالا را به شرایط قرض‌الحسنه ارائه دهند.

از برنامه‌های آینده این باغ برای ما بگویید.

ما در حال‌حاضر هم با تمام توان در فکر گسترش باغ هستیم و هر روز با خلق یک فکر و ایده ناب در پی عملیاتی‌سازی ایده‌ها و طرح‌های جوانان منطقه‌ایم که بر بنای هر یک از این طرح‌ها می‌توان با گسترش فعالیت‌های قرآنی در این منطقه باغ قرآنی مدهامتان را به یک برند قرآنی و معنوی در کشور تبدیل کرد.

تلفیق ورزش و قرآن از اهم برنامه‌های ما برای باغ قرآنی مدهامتان است که با اجرایی کردن ورزش در کنار قرآن با ایجاد انگیزه در جوانان آنان را برای حضور در فضایی سالم، آرام و به دور از هر گونه خطر و تهدیدی تشویق کنیم.

احداث دارالقرآن، ایجاد سیستم صوتی قوی برای ترتیل قرآن و تواشیح به صورت عمومی و در فضای باز باغ و همچنین نورپردازی قوی در مرکزیت باغ و ایجاد آبشار الکترونیکی که به صورت خودکار با گوشی موبایل و از راه دور کنترل می‌شود، احداث زمین چمن مصنوعی فوتسال برای رده‌های سنی پایین و طرح‌هایی از این دست از جمله برنامه‌هایی است که برای آینده روستای قرآنی اندبیل طراحی شده و نیازمند حمایت مالی و معنوی جدی است.

همچنین در فکر داریم تا دور تا دور باغ مدهامتان را پیست پیاده‌روی احداث کنیم که به طور نوبتی و در روزهایی خاص در اختیار آقایان یا بانوان روستا قرار گیرد که این برنامه در نوع خود در افزایش گردشگر در منطقه نیز بسیار مؤثر است.

بحث بودجه و نبود منابع مالی کافی در حال‌حاضر دست ما را برای اجرای تمام برنامه‌ها و ایده‌های نوآورانه در اندبیل بسته است و اگر ارگان‌ها تعامل داشته باشند و دست ما را بگیرند یک سری زمین‌هایی در اطراف باغ هست که می‌توانیم با خرید این زمین‌ها از همسایگان روستا در راستای اجرایی کردن برنامه‌های قرآنی تلاش کنیم و شرایطی را برای جوانان منطقه فراهم سازیم که با فراخ خیال در منطقه حضور یافته و نسبت به فراگیری مباحث تربیتی، آموزشی و قرآنی اقدام کنند.

انتهای پیام/

منبع