رامین صادقی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان اظهار کرد: بهره‌برداری از اولین معدن فلزی استان با محوریت مس و تخمین ذخیره انجام شده شروع و فعالیت‌ها در این بخش در حال انجام است. وی به مطالعات انجام شده در کنار آغاز عملیات اکتشاف و راه‌اندازی کارخانه فرآوری محصولات معدنی را یادآور شد و […]

رامین صادقی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان اظهار کرد: بهره‌برداری از اولین معدن فلزی استان با محوریت مس و تخمین ذخیره انجام شده شروع و فعالیت‌ها در این بخش در حال انجام است.

وی به مطالعات انجام شده در کنار آغاز عملیات اکتشاف و راه‌اندازی کارخانه فرآوری محصولات معدنی را یادآور شد و تصریح کرد: معدن صاحب دیوان مشگین‌شهر جز سه پهنه معدنی مهم کشور محسوب می‌شود و امیدواریم با راه‌اندازی کارخانه فرآوری مس، مولیبدن و طلا در ۲۰ ماه آینده بتوانیم زنجیره ارزش افزوده را در این بخش تکمیل کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: سرمایه‌گذار مجموعه معدنی قول مساعد داده تا در سال آینده کارخانه فرآوری را راه‌اندازی کند تا زمینه اشتغال برای یک‌هزار نفر در این پهنه معدنی فراهم آید.

صادقی افزود: این پهنه معدنی خود دانشگاه عملی برای دانشجویان، اساتید و محققان در حوزه معدن است تا بتوانند فعالیت‌های علمی مؤثری را انجام داده و با ارزش افزوده اقتصادی تحول اساسی را در چهره استان و مشگین‌شهر شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: از سال ۹۳ مطالعات در این محدوده آغاز شده بود که با واگذاری کار به شرکت مجرب در این بخش، مطالعات در ۱۵ کیلومتری شمالغرب مشگین‌شهر و در محدوده ۳۳ کیلومتر مربع آغاز شد تا شاهد صدور گواهینامه کشف و اعطای پروانه بهره‌برداری برای صاحبان این معدن باشیم.

صادقی اضافه کرد: با توجه به گستردگی ماده معدنی در این پهنه معدنی، گمانه‌زنی‌ها برای اکتشاف و نمونه‌برداری از اعماق مختلف انجام شد تا میزان سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان را شاهد باشیم.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تا اتمام فاز نهایی و تأسیس واحدهای فرآوری و تولید کنسانتره مس، میزان سرمایه‌گذاری به حدود چهار هزار میلیارد تومان برسد.

صادقی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: پروانه بهره‌برداری ۲۵ ساله برای معدن صاحب دیوان مشگین‌شهر صادر شده که میزان استخراج آن در طول سال یک میلیون تن برآورد شده که در سال‌های بعد با گسترش عملیات معدن‌کاری تا پنج میلیون تن قابل افزایش خواهد بود.

وی اشتغال فعلی را ۱۱۰ نفر اعلام کرد و گفت: در مراحل بعد اشتغال تا یک‌هزار نفر افزایش خواهد یافت و با توجه به گستردگی عملیات معدنی و احتمال کشف سایت‌های جدید در عملیات اکتشاف حین استخراج و بهره‌برداری ظرفیت اشتغال افزایش خواهد یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل تصریح کرد: با بهره‌برداری از معدن مس صاحب دیوان استان اردبیل نیز در ردیف استان‌های مطرح کشور در حوزه معدن معرفی شده تا بخش عظیمی از ظرفیت‌های معدنی مس در این منطقه تأمین و تحویل مناطق مختلف کشور شود.

انتهای پیام/

منبع