به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از الجزیره، خلاف پهپادهایی که به محض پرتاب موشک‌های مخرب به پایگاه خود باز می‌گردند، پهپادهای کامیکازه، با هدف خود برخورد کرده و در آن منفجر می‌شود. به گفته مقامات کی‌یف، موج جدید حملات هوایی مرگبار روسیه با استفاده از این پهپادها بیش از ۲۵ کشته و […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از الجزیره، خلاف پهپادهایی که به محض پرتاب موشک‌های مخرب به پایگاه خود باز می‌گردند، پهپادهای کامیکازه، با هدف خود برخورد کرده و در آن منفجر می‌شود.

به گفته مقامات کی‌یف، موج جدید حملات هوایی مرگبار روسیه با استفاده از این پهپادها بیش از ۲۵ کشته و ۱۰۰ زخمی برجای گذاشته و در روزهای گذشته، حملات روسیه به تأسیسات انرژی اوکراین عمدتاً با استفاده از پهپادهای کامیکازه صورت گرفته است.

در همین رابطه، کارشناسان در مورد نقش و میزان تأثیر این پهپادها سه سوال مطرح می‌کنند که عبارتند از:

اول: چرا به آنها پهپادهای کامیکازه می‌گویند؟

خلاف پهپادهایی که پس از پرتاب محموله‌های موشکی به پایگاه‌های خود باز می‌گردند، پهپادهای کامیکازه یا انتحاری در اصابت به هدف حمله منهدم می‌شوند.«الکس گاتوپولوس»، تحلیلگر دفاعی الجزیره می‌گوید که این پهپادها می‌توانند بر فراز یک منطقه شناور شوند تا ابتدا هدف را شناسایی کرده و سپس برای نابودی آن اقدام کنند.

به گفته گاتوپولوس، این پهپادها درست مانند موشک‌های کروز، می‌توانند اهدافی را در صدها کیلومتر دورتر مورد اصابت قرار دهند، اما موشک‌های کروز گران هستند و این پهپادهای انتحاری جایگزینی ارزان‌تر و در عین حال دقیق هستند.

دوم: این پهپادها از کجا آمده اند؟

اوکراین مدعی است که روسیه هواپیماهای بدون سرنشین را از ایران وارد کرده است، و کامیکازه همان پهپاد ایرانی «شاهد -۱۳۶» است. اما ایران بارها تأمین سلاح برای روسیه را رد کرده است. حتی روسیه نیز تاکید کرده که از سلاح‌های ایرانی در اوکراین استفاده نمی‌شود.

به ادعای گاتوپولوس بعید است هواپیماهای بدون سرنشین ساخت روسیه بوده باشند. زیرا مسکو در توسعه پهپادهای تاکتیکی ارزان قیمت، به ویژه پهپادهای مسلح پیشرفته نبود.

سوم: آیا پهپادهای کامیکازه مسیر جنگ در اوکراین را تغییر خواهند داد؟

«سمیر پوری»، تحلیلگر کینگز کالج لندن در مصاحبه با الجزیره می‌گوید: پهپادهای کامیکازه حدود ۲۰ هزار دلار قیمت دارند و با توجه به اینکه سلاح یک‌بار مصرف هستند، مبلغ آنها بسیار زیاد است.

سخنگوی نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که استفاده از پهپادهای انتحاری، پدافند هوایی اوکراین را با چالش مواجه کرده است، اما کشورهای غربی قول داده‌اند که دفاع کی‌یف را با سامانه‌هایی تقویت کنند که قادر به ساقط کردن این پهپادها هستند. گرچه بسیاری از این سامانه‌های دفاعی هنوز وارد نشده‌اند و در برخی موارد ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا به کی‌یف برسند.

پوری معتقد است که پهپادها، چالش جدیدی را برای اوکراینی‌ها ایجاد می‌کنند، اما بعید است که قوانین بازی را تغییر دهد.

انتهای پیام/

منبع