به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، رابرت فارلی کارشناس امور امنیتی در وبگاه ۱۹۴۵ نوشت: پس از پایان دوران جنگ سرد، در سال ۲۰۲۲ بیش از هر زمانی احتمال درگیری نظامی میان ابرقدرت‌های جهانی ایجاد شد. اما با این وجود در سال آینده میلادی (۲۰۲۳) نیز در پنج سناریو مختلف احتمال […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، رابرت فارلی کارشناس امور امنیتی در وبگاه ۱۹۴۵ نوشت: پس از پایان دوران جنگ سرد، در سال ۲۰۲۲ بیش از هر زمانی احتمال درگیری نظامی میان ابرقدرت‌های جهانی ایجاد شد. اما با این وجود در سال آینده میلادی (۲۰۲۳) نیز در پنج سناریو مختلف احتمال آغاز جنگ اتمی وجود دارد:

۱. بحران اوکراین

با وجود اینکه احتمال درگیری مستقیم نظامی میان ناتو و روسیه در اوکراین ضعیف است، اما احتمال تنش در این مساله همچنان وجود خواهد داشت. اگر دو طرف در سال ۲۰۲۳ تصمیمات تنش زا و پر مخاطره‌ای را اتخاذ کنند، ممکن است شاهد آغاز جنگ جهانی سوم در اوکراین باشیم.

۲. تایوان

اختلافات میان واشنگتن و پکن در موضوع تایوان نیز می‌تواند وارد مراحل خطرناک‌تری شود و نگرانی‌ها را تشدید نماید. براین اساس، هر گونه درگیری در این منطقه با توجه به افزوده شدن آمریکا و ژاپن به آن، تا حد آغاز جنگ جهانی جدید پیش خواهد رفت.

۳. ترکیه و یونان

با وجود اینکه ترکیه و یونان، هر دو از اعضای ناتو هستند اما در ماه‌های اخیر روابط خصمانه‌ای داشته اند. علی رغم اینکه احتمال حمله یک کشور عضو ناتو به کشوری دیگر عضو این پیمان بین المللی دور از ذهن است اما سابقه درگیری‌های ترکیه و یونان در گذشته، احتمال آغاز جنگی بزرگ میان دو طرف را زنده نگه داشته است.

۴. کره شمالی

در ماه‌های اخیر تنش‌ها در شبه جزیره کره به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده است. این احتمال وجود دارد که این تنش‌ها در نهایت به جنگی ویرانگر با استفاده از تسلیحات کلاسیک و حتی اتمی ختم شود.

۵. هند و چین

تنش‌ها میان دهلی نو و پکن در مسائل مرزی می‌تواند تا حد آغاز درگیری‌های نظامی کشیده شود، مسأله‌ای که پیامدهای وخامت باری خواهد داشت. با توجه به اینکه دو کشور دارای تسلیحات اتمی هستند احتمال آغاز جنگی پرمخاطره میان دو طرف نیز دور از ذهن نیست.

رابرت فارلی در پایان یادداشت خود متذکر شده است که احتمال آغاز جنگ جهانی در هر کدام از پرونده‌های فوق با توجه به تحولات احتمالی در آینده وجود دارد.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر