مصطفی محمدی؛ بازار: آبان ماه سال جاری بود که استاندار عاملی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اردبیل از تلاش برای تحقق ۳۲ هزار فرصت شغلی جدید در استان با هدف رونق تولید و اشتغال در بلندمدت خبر داد. ۶۵ هزار بیکار در استان اردبیل وجود دارد عاملی در این نشست با بیان […]

مصطفی محمدی؛ بازار: آبان ماه سال جاری بود که استاندار عاملی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اردبیل از تلاش برای تحقق ۳۲ هزار فرصت شغلی جدید در استان با هدف رونق تولید و اشتغال در بلندمدت خبر داد.

۶۵ هزار بیکار در استان اردبیل وجود دارد

عاملی در این نشست با بیان اینکه ۶۵ هزار بیکار در استان اردبیل وجود دارد اظهار کرد: به دنبال رفع و کاهش بیکاری با همکاری و تلاش دستگاه‌های مربوطه با هدف شناسایی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقتصادی و صنعتی هستیم تا بتوانیم مشکلات و موانع موجود را در این زمینه برطرف کرده و شاهد تحقق اشتغال در استان با شناسایی ۱۳ واحد تولیدی و توسعه فازهای توسعه‌ای واحدها باشیم.

استاندار اردبیل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را یکی از راهکارهای مهم نجات توسعه اقتصادی استان عنوان کرد و افزود: در این زمینه باید با تمام توان و تلاش و ایجاد بستر و زیرساخت‌های لازم برای تشویق و ایجاد رغبت سرمایه‌گذاران گام برداشته و شاهد تحقق اهداف مورد نظر در توسعه اشتغال‌زایی استان که یکی از راهکارهای مهم استان است باشیم.

کلاف سردرگم بیکاری در اردبیل؛ آمارها ضد و نقیض است

عاملی خاطرنشان کرد: ارائه تسهیلات با هدف رفع موانع فعالیت و انجام هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های اجرایی با هدف تسریع در روند اجرا از اهم مواردی است که در دستور کار قرار گرفته و با توجه به این که طرح‌های پیشران در طرح‌های مختلف نیازمند برنامه‌ریزی اساسی است بنابراین باید نسبت به تسریع در اجرای طرح‌های اقتصادی با پیشرفت بالای ۴۰ درصد اقدامات لازم انجام یابد.

استاندار اردبیل ادامه داد: اجرای برنامه‌های تدوین شده براساس ظرفیت هر شهرستان می‌تواند به صورت عمده مشکلات اقتصاد و اشتغال حوزه جوانان را حل کند که در این زمینه اگر بتوانیم افزایش درآمد مردم و تولید کالا و خدمات را رقم بزنیم شاهد توسعه استان در تمامی زمینه‌ها خواهیم بود

عاملی اذعان کرد: حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش بنیان نیز با هدف رونق کسب و کار و تجارت باید پای کار باشند و نسبت به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تمام توان و تلاش خود را به کارگیرند و با رفع موانع و مشکلات به شکل موفق وارد عمل شوند.

اظهارات عاملی در کنار برخی آمارهای ارائه شده از سوی مدیران دیگر دستگاه ها مبنی بر راه اندازی چندین واحد تولیدی_صنعتی جدید و احیای بسیاری از واحداهای راکد در استان و اشتغال به کار نیروهای آماده به کار در این واحدها و صدها آمار عجیب و غریب دیگر اشتغالزایی، همه و همه حکایت از آن داشت که شاید آمار به بیکاران در اردبیل اگر کم هم نشود، حداقل روند افزایشی نداشته باشه باشد.

تا پایان دولت سیزدهم برای ۳۵ هزار نفر فرصت اشتغال ایجاد خواهد شد

البته رئیس شورای اشتغال استان در اظهارنظری دیگر از هدف گذاری برای توسعه ۱۵ واحد صنعتی بزرگ در استان تا اشتغال ۱۷ هزار نفری نیز خبر داده بود.

کلاف سردرگم بیکاری در اردبیل؛ آمارها ضد و نقیض است

استاندار اردبیل تصریح کرد: با هدف‌گذاری انجام شده تا پایان دولت سیزدهم برای ۳۵ هزار نفر فرصت اشتغال ایجاد خواهد شد تا نیمی از بیکاران استان در مسیر اشتغال و تولید ثروت قرار گیرند که انتظار می‌رود نرخ بیکاری استان نیز تا پایان دولت سیزدهم به زیر پنج درصد برسد.

بیکاری زیر ۵ درصد را هدفگذاری کرده ایم

در همین زمینه داود شایقی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: اشتغال یکی از دغدغه‌های جدی مسئولان استان است که لازمه تحقق آن تقویت جبهه تولید در ابعاد مختلف است.

وی توانمندی‌های استان اردبیل را در سه بخش کشاورزی، صنعت و گردشگری یادآور شد و تصریح کرد: اگر برنامه‌ریزی دقیقی در ارتقای تولید بخش کشاورزی، صنعتی و گردشگری انجام دهیم، به راحتی می‌توانیم در سال‌های آینده به افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری تا زیر پنج درصد امیدوار باشیم.

کلاف سردرگم بیکاری در اردبیل؛ آمارها ضد و نقیض است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل ضرورت دستیابی به اشتغال ۳۵ هزار نفری را در استان با فعال کردن ظرفیت‌های مغفول مانده بخش کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و خدمات یادآور شد و گفت: در بخش کشاورزی با تکمیل و راه‌اندازی پروژه عظیم پایاب سد خداآفرین به راحتی می‌توان برای ۱۷ هزار نفر اشتغال مولد ایجاد کرد.

شایقی افزود: با افزایش تولید محصول تا یک میلیون تن با راه‌اندازی این پروژه عظیم آبی_ خاکی به راحتی می‌توان به اشتغال پایدار در این منطقه امیدوار بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل به قابلیت‌های استان در بخش صنعت و معدن نیز اشاره کرد و ادامه داد: در بخش صنعت قرار است در کنار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، ۱۵ طرح پیشران تولیدی و یا طرح‌های تکمیلی و توسعه‌ای به بهره‌برداری برسد تا ایجاد فرصت اشتغال را بین ۱۲ هزار تا ۱۷ هزار نفر در این حوزه شاهد باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل تقویت حلقه‌های تولید ثروت و اشتغال در بخش گردشگری را نیز بسیار مهم و ضروری اعلام کرد و افزود: راه و ایجاد فرصت مناسب در حوزه گردشگری طبیعی بسیار مهم است و انتظار داریم تا در این بخش نیز تحولاتی عظیم شکل بگیرد.

وی به بیکاری ۶۵ هزار نفر در استان اشاره کرد و ادامه داد: در ۲ تا سه سال آینده با برنامه‌ریزی انجام شده در قالب سند تحول استان در بخش کشاورزی، ‌ صنعت و گردشگری به راحتی می‌توان برای ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرد.

در استان اردبیل ۱۰۰ هزار جوان بیکار به دنبال فرصت اشتغال هستند

آمار و ارقام ارائه شده توسط استاندار عاملی از وضعیت بیکاران اردبیلی خیلی زود توسط سیدکاظم موسوی نقض شد؛ آمار نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی از وضعیت بیکاری استان به مراتب وخیم تر از ۶۵ _۷۰ هزار نفر اعلامی عاملی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، با بیان اینکه توجه به مناطق محروم در بودجه ۱۴۰۲ مد نظر بوده است گفت:در این زمینه به دنبال ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر با کاهش عوارض و مالیات برای صاحبان واحدهای تولیدی هستیم تا بتوانیم به تمامی اهداف خود در این زمینه جامه عمل بپوشانیم.

کلاف سردرگم بیکاری در اردبیل؛ آمارها ضد و نقیض است

موسوی با اشاره به آمار بیکاری در استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰۰ هزار جوان بیکار در استان وجود دارد که به صورت عمده جزو فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نیز هستند و نرخ بیکاری استان نیز در حال حاضر ۱۵.۶۵ درصد است که امید می‌رود در این زمینه بتوان اقدامات خوبی را انجام داد.

وی تصریح کرد: تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی با حرکت دولت و مجلس جزو اولویت‌های اساسی بوده و در این زمینه انتظار داریم حرکت تحولی در استان اردبیل برای کاهش آثار تورم در زندگی با تقویت جبهه اشتغال و کارآفرینی، تولید، سرمایه‌گذاری و حمایت از تکمیل طرح‌های پیشران و ایجاد بستر تحول در جامعه در دستور کار است.

حال در کنار اوضاع بحرانی بیکاری در اردبیل آن چیزی که همه را سردرگم کرده است آمارهای ضد و نقیض از وضعیت اشتغال و بیکاری در استان اردبیل است که توسط نمانیدگان و مسئولان استانی رسانه ای می شود.

بی شک نداشتن آماری دقیق از وضعیت استان در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، همه و همه از بی برنامگی و بی نظمی در حوزه مدیریت استان حکایت دارد؛ آمارهایی که می بایست مبنای حرکت تحولی در استان باشد.

در هر حال باتوجه به امارهای ارئه شده، بیکاری در اردبیل با حرکت در جهت معکوس هر روز با ارقام تازه ای به مردم ارائه می شود؛ در این میان به نظر می رسد که یاهیچ منطق و ساز و کار علمی دقیقی در ارائه این آمارها وجود ندارد و یا اینکه مسئولان از ارائه آمارهای واقعی گریزانند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار