بازار؛ گروه آب و انرژی: بازار سرمایه در سومین هفته اردیبهشت (۱۶ تا ۲۰ اردیبهشت) یکبار دیگر دچار وضعیت ناخوشایندی شد که روند رشد و اعتمادسازی در این بازار را متوقف کرد. کاهش قیمت ها در روز یکشنبه هفته گذشته و ترس سرمایه‌گذاران از شکل‌گیری وضعیتی شبیه به مرداد ۱۳۹۹ باعث شد که در روز […]

بازار؛ گروه آب و انرژی: بازار سرمایه در سومین هفته اردیبهشت (۱۶ تا ۲۰ اردیبهشت) یکبار دیگر دچار وضعیت ناخوشایندی شد که روند رشد و اعتمادسازی در این بازار را متوقف کرد. کاهش قیمت ها در روز یکشنبه هفته گذشته و ترس سرمایه‌گذاران از شکل‌گیری وضعیتی شبیه به مرداد ۱۳۹۹ باعث شد که در روز دوشنبه صف‌های طویل فروش تشکیل شود و شاخص کل بورس در یک روز افت بیش از ۵.۱۵ درصدی را ثبت کند که بی سابقه بود.
این شاخص که در آغاز معاملات هفته روی عدد دو میلیون و ۵۱۴ هزار واحد قرار داشت در پایان معاملات روز چهارشنبه تا عدد دو میلیون و ۲۲۷ هزار واحد پایین آمد که به این ترتیب سهامداران بورس در این هفته به طور میانگین ۱۱.۵ درصد زیان کردند.

سهام مرتبط با نفت و پتروشیمی این هفته متاثر از کلیت بازار بود و عموم سهم‌ها با زیان مواجه بودند. در میان پربازده‌ها تعدادی از پتروشیمی‌های نیمه‌کاره بودند که به نظر امیدهایی برای ساخت آنها زنده شده اما خرید آنها با ریسک بالا همراه است. در جدول زیانده‌ها هم همه سهم‌ها با زیان‌های بالاتر از ۱۶ درصد قرار داشتند که زیان بالایی برای یک هفته است.

پر بازده ترین ها کدامند؟

جهرم، ممسنی، داراب، دهدشت و شصف ها پر بازده ترین نمادهای در حوزه نفت و پتروشیمی در هفته گذشته بودند که سودی بین ۹ تا ۳ درصدی را از آن سهامداران خود کردند.

در این میان اما بالاترین سود را سهامداران جهرم (جهرم یک شرکت پتروشیمی نیمه کاره به یادگار مانده از دولت احمدی نژاد است که امید چندانی به افتتاح آن نیست) توانستند کسب کنند. هر سهم جهرم که در ابتدای هفته ۱۰۸۹ ریال قیمت داشت در پایان هفته به قیمت ۱۱۹۰ ریال معامله شد و توانست سود ۹.۳ درصد را نصیب سهامداران خود کند. از دیگر سهم های سود ده در حوزه نفت و پتروشیمی در هفته گذشته را می توان نماد ممسنی دانست که بعد از یک رشد ۹ درصدی قیمت هر سهم آن از ۱۸۷۹۰ ریال به ۲۰۴۹۰ ریال رسید. دیگر سهم پر بازده هفته گذشته داراب بود که توانست سود ۸.۶ درصدی را کسب کند. در پایان هفته گذشته هر سهم این نماد به قیمت ۱۳۱۲ معامله می شد در حالیکه در ابتدای هفته قیمت این سهم ۱۲۰۸ ریال بوده است. دهدشت هم حدود ۴.۷ درصد و شصفها حدود ۳.۶ درصد رشد کردند. قیمت هر سهم دهدشت در ابتدای هفته ۲۱ هزار و ۱۱۵ تومان و در انتهای هفته ۲۲ هزار و ۱۵۰ تومان بوده است. قیمت هر سهم شصفها هم از ۲۱ هزار و ۲۹۵ تومان به ۲۲ هزار و ۶۰ تومان افزایش یافته است.

پر زیان های نفتی و پتروشیمی کدامند؟

اما ونفت با زیان ۲۱.۵ درصدی، پترول با زیان ۲۱.۱ درصدی، شفن با زیان ۱۹.۹ درصدی، شجم با زیان ۱۶.۷ درصدی و شنفت با زیان ۱۶.۳ درصدی زیان ده ترین سهم های حوزه نفت و پتروشیمی در هفته گذشته بودند. قیمت هر سهم که ونفت از ۷۴۴ تومان در ابتدای هفته به ۵۸۴ تومان رسیده است. بهای هر سهم پترول هم در پایان هفته به ۲۵۰۹ ریال و شفن به ۸۲۰۰ ریال رسیده است. قیمت هر سهم شنفت هم بعد از یک افت ۱۹۵ تومانی به ۹۹۸ تومان رسید.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار