روح‌اله محمدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: این کاروانسرا که در گردنه صائین و با ویژگی منحصر به فرد واقع شده در سال‌های گذشته به عنوان استراحتگاه تجار و بازرگانان در مسیر تجاری راه ابریشم قرار داشته است. وی ویژگی‌های منحصر به فرد این کاروانسرا را استفاده از مصالح بومی در […]

روح‌اله محمدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: این کاروانسرا که در گردنه صائین و با ویژگی منحصر به فرد واقع شده در سال‌های گذشته به عنوان استراحتگاه تجار و بازرگانان در مسیر تجاری راه ابریشم قرار داشته است.

وی ویژگی‌های منحصر به فرد این کاروانسرا را استفاده از مصالح بومی در ساخت آن به شکل مسقف با بهره‌گیری از روش سنگی و ملاتی اعلام کرد و گفت: بدون محوطه باز این کاروانسرا به دلیل شرایط اقلیمی منطقه در فضای سرپوشیده قرار گرفته و نظیر چنین کاروانسرایی را در کشور و سطح جهان شاهد نیستیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: با جمع‌آوری مستندات و ارسال آن به وزارت میراث فرهنگی امیدواریم با اولویت اصلی این اثر منحصر به فرد تاریخی برای ثبت جهانی در یونسکو ارسال شود تا اردبیل دومین اثر ثبت جهانی خود را در ردیف یونسکو به نظاره بنشیند.

محمدی افزود: بعد از ثبت جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین این دومین اثر از استان اردبیل است که برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال خواهد شد که انتظار می‌رود با پیگیری‌های مستمر تحقق این اهداف را شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: این کاروانسرا در مسیر تبریز به اردبیل و اتصال به منطقه مغان و حوزه قفقاز قرار دارد و از شاه راه‌های اصلی جاده ابریشم به حساب می‌آمد تا با اتصال به قفقاز تجارت جهانی و بین‌المللی و آثار آن رقم خورده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اضافه کرد: امیدواریم با پیگیری مسئولان استانی و کشوری در آینده نه چندان دور ثبت جهانی این کاروانسرای ارزشمند را در فهرست یونسکو شاهد باشیم.

انتهای پیام/

منبع