رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال زراعی جاری ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی استان ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات و ۶۳۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی در زیرشاخه‌های مختلف نه تنها در تأمین امنیت غذایی بلکه در اشتغال و تحول اقتصادی استان اردبیل مؤثر است و همواره این بخش با ریسک بالا به دلیل ارتباط با طبیعت، آب و هوا و شرایط اقلیمی روبه‌روست.

وی تصریح کرد: تأثیرگذاری این عوامل در تولید محصولات کشاورزی به ویژه عوامل قهری، طبیعی و بلایای متعدد نظیر سرمازدگی، سیل، طوفان و امراض کشاورزی ایجاب می‌کند تا محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گسترش فرهنگ بیمه و تقویت این صنعت ارزشمند را در پشتیبانی از بخش کشاورزی و تولیدات این حوزه یادآور شد و گفت: در ۴ سال اخیر توجه کشاورزان به این بخش جهشی بوده و ما در جایگاه ممتاز کشوری در پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی قرار گرفتیم تا میزان خسارت ناشی از خشکسالی در عرصه‌های مختلف زراعی، باغی، مرتعی و دامی کاهش پیدا کند.

نیکشاد افزود: در کنار توسعه فرهنگ بیمه و استقبالی که زارعین، باغداران و دامداران از این بخش داشتند، تعهدات بیمه‌ای نیز از طریق صندوق پرداخت شده تا جبران خسارت را شاهد باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: پوشش بیمه‌ای و توجه کشاورزان به این حوزه آثار و نتایج چند وجهی به همراه دارد و در کنار افزایش ظرفیت تولید، تقویت ایمنی و ارتقا جایگاه کشاورزی را نیز زمینه‌ساز شده است.

نیکشاد با بیان اینکه عمده پوشش بیمه‌ای مربوط به اراضی دیمی استان است، اضافه کرد: به ازای هر هکتار پوشش بیمه‌ای دیم‌زار ۲۵ هزار تومان یارانه از طریق ستاد اجرایی فرمان امام در نظر گرفته شده که برای محصولات استراتژیک نظیر گندم و جوی دیم، دانه‌های روغنی از جمله گلرنگ، کلزا و حبوبات پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان تا ۷ اسفندماه فرصت دارند اراضی دیم خود را تحت پوشش بیمه ببرند، بیان کرد: کشاورزان با مراجعه به شعبات بیمه و بانک کشاورزی می‌توانند از فرصت پیش آمده برای پوشش بیمه‌ای محصولات دیمی خود استفاده کنند.

نیکشاد در ادامه سخنان خود اظهار کرد: برای محصولات آبی نیز نظیر گندم، جو، نباتات طبیعی، چغندر قند و همچنین محصولات متنوع دیگر می‌توانند از پوشش بیمه‌ای مناسب استفاده کنند.

وی در مورد اجباری بودن بیمه برای واحدهای صنعتی طیور و پوشش بیمه‌ای دام‌های سبک و سنگین نیز تصریح کرد: برای حوزه دام هیچ محدودیتی در پوشش بیمه‌ای وجود ندارد و در واحدهای طیور نیز قبل از جوجه‌ریزی این امر انجام می‌شود.

نیکشاد گفت: در سال زراعی گذشته ۲۸۰ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان در زیرشاخه‌های مختلف پرداخت شده که عمده پرداختی‌ها با رقم ۲۳۵ میلیارد تومان مربوط به زراعات و باغات بوده است.

وی افزود: ۵۰ میلیارد تومان رقم باقیمانده نیز تا پایان سال به حساب کشاورزان خسارت‌دیده پرداخت خواهد شد که امیدواریم کشاورزان از مزایای صندوق بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مورد پوشش بیمه‌ای سال‌جاری نیز خاطر نشان کرد: در سال زراعی جاری ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی استان ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات و ۶۳۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

نیکشاد با بیان اینکه برخلاف سایر بیمه‌های خودرویی و آتش‌سوزی، بیمه کشاورزی تجاری نیست، اضافه کرد: دولت با پرداخت یارانه و منابع مالی از این بیمه‌ها حمایت می‌کند و قطعاً بیمه‌گزاران نیز با در نظر گرفتن شرایط صندوق بیمه به دنبال جبران ضرر و زیان خود هستند.

وی بیان کرد: تأخیر به وجود آمده در سال زراعی گذشته از بابت پرداخت هزینه‌های بیمه به دلیل تأمین نشدن منابع مالی بوده که ۵۰ میلیارد تومان این رقم در روزهای آینده به حساب کشاورزان پرداخت خواهد شد تا آنها نیز به حق و حقوق خود برسند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: ما در هر سال زراعی ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ مراکشی و ایتالیایی را انجام می‌دهیم که از بابت این فعالیت‌ها ۱۰ میلیارد تومان یارانه دولتی و منابع از محل مدیریت بحران پرداخت می‌شود و در کنار آن خرید سیستم‌ها و تکنولوژی‌های جدید الگویی نظیر دستگاه ضد تگرگ و اعلام ضد سرمازدگی از جمله این اقدامات است که می‌تواند به نفع کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش باشد.

انتهای پیام/