به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، تیم ملی فوتبال ایران روز جمعه در دومین دیدار خود در جام جهانی قطر برابر ولز به پیروزی ۲ بر صفر رسید. این برد بعد از شکست سنگین ایران مقابل انگلیس به دست آمد تا تیم کارلوس کی روش شانس زیادی برای صعود به مرحله […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، تیم ملی فوتبال ایران روز جمعه در دومین دیدار خود در جام جهانی قطر برابر ولز به پیروزی ۲ بر صفر رسید. این برد بعد از شکست سنگین ایران مقابل انگلیس به دست آمد تا تیم کارلوس کی روش شانس زیادی برای صعود به مرحله بعدی جام جهانی داشته باشد.

پیروزی ایران مقابل ولز به اولین دیداری تبدیل شد که تیم ملی کشورمان مقابل یک تیم اروپایی در جام جهانی به پیروزی می‌رسد. به همین خاطر است که از این برد در بعضی از کشورها از جمله کلمبیا که کارلوس کی روش مدتی سرمربی تیم ملی آن بود، به عنوان موفقیت یاد شده است.

کی روش بعد از هشت سال حضور در ایران، به تیم ملی کلمبیا رفت اما در این تیم به موفقیت زیادی نرسید و بعد از یک سال، از هدایت این تیم کنار رفت. او سپس راهی مصر شد و بعد از ناکامی در صعود به جام جهانی، در نهایت زمانی که ایران به جام جهانی راه یافته بود، دوباره به تیم ملی بازگشت.

در همین ارتباط برنامه تلویزیونی semana که این روزها مسابقات جام جهانی را با حضور کارشناسان پوشش می‌دهد، بعد از بازی ایران و ولز به بررسی دلایل موفقیت کی روش و ایران بعد از شکست سنگین مقابل انگلیس پرداخت.

این برنامه با «خورخه لوئیس پینتو» سرمربی سابق تیم‌های ملی کلمبیا، کاستاریکا، هندوراس و امارات و همچنین «الکسیس گارسیا» دیگر مربی کلمبیایی تیم ایران را زیر ذره بین برد.

پاسخ مربیان کلمبیایی به یک سئوال/ چرا کی‌روش با ایران موفق شد؟
پینتو (سمت چپ) در قطر و گارسیا (سمت راست) در ویژه برنامه جام جهانی

کی روش بر عکس ایران، نتوانست کلمبیا را جمع کند

لوئیس پینتو که این روزها در قطر به سر می‌برد، در گفتگویی اینترنتی با این برنامه، درباره دلیل موفقیت کی روش در ایران و ناکامی اش در کلمبیا، گفت: چون کی روش چنین چیزی را در کلمبیا نشان نداد. او را نادیده گرفتند و نتوانست تیم را جمع کند.

وی افزود: کی روش بازیکنان مختلفی را امتحان کرد اما نتوانست تیمی بسازد که کسی بگوید: “این یازده نفر در ترکیب اصلی هستند”. او ایران را خیلی خوب می‌شناسد، قبلاً دو، سه بار آنجا بوده و شناخت بیشتری از بازیکنان دارد. آنها کی روش را در آنجا خیلی بهتر می‌شناسند و این یک عامل مثبت برای تیم‌سازی است، همانطور که او در این جام جهانی انجام داده است.

دانش بازیکن و فرهنگ؛ دو عامل اصلی موفقیت

الکسیس گارسیا نیز به نوبه خود اظهار داشت که مربی پرتغالی راهی برای تطبیق توانایی‌های بازیکنان کلمبیا با سبک بازی‌ای که می‌خواست در زمین انجام دهد، پیدا نکرد. گارسیا گفت: آنچه من معتقدم این است که در فوتبال گاهی اوقات بازیکنان پشت سر مربی سنگر می‌گیرند و او را مقصر تمام اتفاقات می‌دانند. اما یک چیز واقعی وجود دارد: دانش بازیکنان و فرهنگ.

وی افزود: من معتقدم مربی باید توانایی اداره هر سبکی را داشته باشد، سبکی که با توجه به سلاح‌هایی که در اختیار دارد، بیشتر به کار او می‌آید. به نظر من کی روش می‌خواست از یک سبک استفاده کند و آنها مردی نبودند که از آن استفاده کنند.

پاسخ مربیان کلمبیایی به یک سئوال/ چرا کی‌روش با ایران موفق شد؟
کارلوس کی روش در تمرین تیم ملی ایران

ایران مقابل ولز بیشتر از انگلیس یک «تیم» بود

در ادامه، خورخه پینتو در پاسخ به این سوال که رمز پیروزی ایران مقابل ولز بعد از شکست سنگین برابر انگلیس چه بود؟ گفت: کی روش برای تغییر ذهنیت کسانی که آنها را هدایت می‌کند، تلاش کرد. با شادی بیشتر، با فوتبال بیشتر، با خطرات بیشتر، او به دنبال پیروزی بود. ایران از نظر فوتبالی خیلی بیشتر از بازی‌ای که مقابل انگلیس دیدیم یک تیم بود.

پینتو افزود: کی روش در بازی با ولز به دنبال تساوی نبود، بلکه می‌خواست برنده شود، زیرا هر کسی که برنده می‌شد، می‌توانست به دنبال سهمیه صعود به مرحله بعد باشد.

کی روش بازیکنان ایران را متقاعد کرد ترس را کنار بگذارند

الکسیس گارسیا هم در پاسخ به این سوال تاکید کرد: کلید موفقیت این بود که بازیکنان را متقاعد کنیم که علیرغم اینکه اولین شروع جام جهانی اشتباه بود، می‌توانند برنده شوند. بازیکنان از جنبه روانی به خوبی عبارات یا احساسات مربی خود را دریافت می‌کنند و کارلوس در این امر متخصص است. فکر می‌کنم آن‌ها را متقاعد کرد که می‌توانند کارهای بیشتری انجام دهند و ترسی را که در بازی اول داشتند پشت سر بگذارند.

این مربی کلمبیایی ادامه داد: مهمتر از همه، او به آنها نشان داد که کسی که زمین می‌خورد همیشه بازنده نیست، بلکه کسی که اول از جایش بلند می‌شود برنده است. توانایی عالی کارلوس کی روش در متقاعد کردن، کلید پیروزی بود.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر