حسین پیرمؤذن در حاشیه جلسه شواری گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی که با حضور معاون وزیر صمت و مدیرعامل شهرک‌های صنعتی برگزار شد در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: برخی قوانین در سطح کشور در حمایت از سرمایه‌گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیاز به اصلاح و بازنگری دارد که امیدواریم […]

حسین پیرمؤذن در حاشیه جلسه شواری گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی که با حضور معاون وزیر صمت و مدیرعامل شهرک‌های صنعتی برگزار شد در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: برخی قوانین در سطح کشور در حمایت از سرمایه‌گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیاز به اصلاح و بازنگری دارد که امیدواریم با همراهی مجلس و دولت سیزدهم این قوانین به نفع تولید و کارآفرینی تغییر پیدا کند.

وی فلسفه شکل‌گیری شهرک صنعتی را در دولت سازندگی حمایت و پشتیبانی از فعالان بخش تولید و سرمایه‌گذاران در تأمین زمین و زیرساخت‌ها اعلام کرد و گفت: در اساسنامه شهرک‌های صنعتی که در قالب دفترچه‌ای به استان‌ها ابلاغ شد، هدف اصلی از شکل‌گیری شهرک‌های صنعتی رفع مشکلات بخش خصوصی با تأمین زمین و تدارک انشعابات نظیر آب، برق، گاز، فاضلاب، تلفن و… بوده تا فعالان این عرصه با خیال راحت تنها به تولید و اشتغال فکر کنند.

تولیدکننده و صنعتگر توان تأمین هزینه‌های برق‌رسانی با خرید تجهیزات و…، را ندارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: متأسفانه این رویکرد در سال‌های گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته و انحرافی را در رسیدن به اهداف توسعه‌ای شهرک‌ها شاهد بودیم که انتظار می‌رود منطبق بر اساسنامه و ماهیت شکل‌گیری شهرک‌های صنعتی در کنار تأمین زمین تا درب کارخانه و واحد صنعتی تأمین آب، برق، گاز، تلفن و سایر خدمات را شاهد باشیم.

پیرمؤذن افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته با افزایش پرسنل و حجم منابع هزینه‌ای شهرک‌های صنعتی دچار نقصان شده و هدف‌گذاری‌ آنها با برخی موانع و مشکلات روبه‌رو بوده در حالی که باید بر اساس اساسنامه شهرک‌های صنعتی این مجموعه خدمات مطلوبی را به فعالان اقتصادی و صنعتی ارائه کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تولیدکننده و صنعتگر توان تأمین هزینه‌های برق‌رسانی با خرید تجهیزات و امکانات و یا آبرسانی، گازرسانی و مسائل ارتباطی را ندارد و در این زمینه باید شهرک‌های صنعتی به وظیفه خود به درستی عمل کنند.

مشکل ما کمبود زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اردبیل است

پیرمؤذن اضافه کرد: در استان اردبیل با حضور استاندارد با چهره صنعتی تحول خوبی را در بخش صنعت و حمایت از فعالان تولید شاهد هستیم به طوری که در ۱.۵ سال اخیر در کنار تسهیل صدور مجوز واحدهای صنعتی، زمین واگذار شده نیز تا سه برابر افزایش یافته است.

وی بیان کرد: به طور متوسط روزانه ۱۰ تا ۱۵ جواز تأسیس واحدهای تولیدی و صنعتی در استان اردبیل صادر می‌شود و مشکل ما کمبود زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان است که باید هر چه سریعتر طرح‌های توسعه‌ای را در این حوزه شاهد باشیم.

رئیس خانه صنعت و معدن استان اردبیل در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در کنار تأمین زمین باید تعداد دستگاه‌های استعلام برای صدور مجوزها کاهش پیدا کند تا با به حداقل رسیدن فرآیند بروکراسی اداری، سرمایه‌گذاران به راحتی بتوانند طرح‌های اقتصادی و تولیدی خود را به سرانجام برسانند.

شهرداری‌ها هیچ خدماتی را برای شهرک‌های صنعتی ارائه نمی‌کنند

پیرمؤذن ضرورت اختصاص یک درصد از مالیات ارزش افزوده را به توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی یادآور شد و تصریح کرد: شهرداری‌ها هیچ خدماتی را برای شهرک‌های صنعتی ارائه نمی‌کنند در حالی که با ملزم کردن شهرداری‌ها به راحتی می‌توان امکانات اولیه و تأمین اتوبوس تردد برای شهرک‌های صنعتی را فراهم کرد.

وی مشکل دیگر اهالی صنعت، معدن و تولیدکنندگان را ورود نظام‌ مهندسی در ساخت و ساز شهرک‌ها اعلام کرد و گفت: نیازی به این امر نبوده چرا که به جای تسهیل‌گری، عده‌ای سعی کردند تا برای صنعت آقا بالاسر تعریف کنند.

پیرمؤذن فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری را در جمع نخبگان و در حمایت از بخش صنعت یادآور شد و افزود: لزومی ندارد که ساخت وسازها در شهرک‌های صنعتی با پرداخت هزینه‌ هنگفت برای نظام مهندسی همراه باشد چرا که سرمایه‌گذار نقشه و پلان اجرای طرح خود را به صورت دقیق از کارشناسان و مهندسان در هنگام اجرا دریافت می‌کند.

متأسفانه شهرک‌های صنعتی که هنوز آماده واگذاری نبودند به شرکت‌های بخش خدماتی واگذار شدند

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: امیدواریم با حل موانع در این حوزه نظام مهندسی با کمترین دخالت اجازه بدهد تا ساخت و سازها در شهرک‌های صنعتی اتفاق افتاده و نیازی به نظارت و تأیید نقشه‌های حوزه برق و مکانیک نباشد.

پیرمؤذن فعالیت ۲ هزار واحد صنعتی را در شهرک‌های استان یادآور شد و اضافه کرد: ما منکر خدمات دولت در حمایت و پشتیبانی از بخش خصوصی نیستیم ولی تأمین نشدن زمین مورد نیاز برای سرمایه‌گذاران و طرح‌های توسعه‌ای گلایه فعالان این حوزه را به همراه داشته و باید هر چه سریعتر این موانع و مشکلات برطرف شود.

وی با انتقاد از واگذاری شهرک‌های صنعتی به شرکت‌های خدماتی و عدم توجه به رفت و روب و ساماندهی شهرک‌ها در ایجاد زیرساخت‌های اولیه بیان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته شهرک‌های صنعتی که هنوز آماده واگذاری نبودند به شرکت‌های بخش خدماتی واگذار شدند و این شرکت‌ها نتوانستند در چند سال اخیر خدمات مناسبی را به دلیل سنگینی هزینه ارائه کنند.

باید در شهرک‌های صنعتی بهترین فضای سبز، راه ترددی و سایر امکانات را شاهد باشیم

پیرمؤذن در ادامه سخنان خود اظهار کرد: این شرکت‌های خدماتی مدعی هستند که بودجه نگهداری ندارند و با توجه به سنگین بودن این هزینه‌ها از انجام وظایف سر باز می‌زنند در حالی که باید در شهرک‌های صنعتی بهترین فضای سبز، راه ترددی و سایر امکانات را شاهد باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل از مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خواست تا در حوزه بهسازی و بازسازی صنایع کوچک و پرداخت تسهیلات و منابع بیشتر به استان اردبیل یاریگر فعالان حوزه تولید و کارآفرینی باشد.

انتهای پیام/

منبع