امام جمعه اردبیل با اشاره به واگذاری کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی گفت: در خصوص کشت و صنعت مغان از دولت می‌خواهیم با جامعیت کامل و با رضایت عشایر تصمیم بگیرد، محور کار باید این باشد که حقوق عشایر حفظ و احیا شود.

آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر اردبیل رحلت عالم ربانی و فقیه صمدانی حضرت آیت‌الله شاهرودی را به محضر امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه و ملت بزرگ ایران تسلیت گفت.

وی گفت: آیت‌الله هاشمی شاهرودی برجستگی‌های بزرگی داشت؛ تضلّع فوق العاده در فقه و اصول، عقلانیت در سلوک اجتماعی، طهارت نفس و تقوی، عبادت و دیانت به حدی که هر سال سه ماه رجب، شعبان و رمضان را روزه بودند از اوصاف بارز وی بود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل بیان کرد: آیت‌اله شاهرودی در یک اقدامی بسیار تحسین برانگیز در اواخر دوره ریاست بر قوه قضائیه به شدت دنبال مسأله بهداشت قضایی و قضا‌زدایی بودند که این مسأله نیاز اول کشور ماست، یعنی نظام باید زمینه رجوع به دستگاه قضایی را از بین ببرد.

عاملی افزود: دنیای متمدن روی این موضوع بسیار کار کرده است و این جز با همکاری سه قوه درست شدنی نیست، در سفر روحانی به اردبیل به وی گفتم من اگر جای شما بودم اول کاری که می‌کردم طراحی نظام صیانتی است، مدتی گذشت تا اینکه اختلاس‌ها ثابت کرد که آن حرف، بسیار دقیق بوده است.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: تقویت دولت الکترونیک و قطع رابطه ارباب رجوع با کارمندان دولت، شفافیت مالی و اشراف بر کوچک‌ترین نقل و انتقالات مالی، بخشی از نظام صیانتی است در حالی که هنوز هم بانک‌های خصوصی حاضر به همکاری با دستگاه مالیاتی کشور نیستند.

وی اظهار کرد: شناسایی نقاط کور، مفرّهای قانونی، منفذهای ورودی اشرار، فرعی های در رو، مسیرهای باز و بی صاحب هجمه به بیت‌المال و حقوق مردم بخشی دیگر از نظام صیانتی است.

عاملی افزود: لزوم قراردادهای تیپ حقوقی برای معاملات کثیر الابتلاء، ایجاد اهرم‌های صیانت‌آور، فعال شدن مرکز تنقیح قوانین، استفاده از نظارت عمومی و توان مردمی با مکانیزم پیشرفته، لزوم تعبیه سیستم‌های امنیتی و صیانتی در محصولات مهم صنعتی مثل خودروها و نیز در صنعت ساختمان سازی، انتخاب انسان‌های پاک دست برای گلوگاه‌های حساس اقتصادی و غیره راه‌های مهمی است که مانع از انباشته شدن ۱۴ میلیون پرونده در دستگاه قضایی می‌شود.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ما هنوز هم در متون درسی آموزش و پرورش درس‌های القاکننده قدسیت قانون مداری نداریم، امام در نوفل لوشاتو از گوشت قربانی که استخوان‌ها و زباله آن بر خلاف قانون فرانسه دفن شده بود، نخوردند.

وی گفت: این هفته یک خیر عزیز با مراجعه به دادستانی با پرداخت ۲۴۵ میلیون تومان، ۴۰ نفر زندانی را آزاد و آنها را به خانواده خود برگرداند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل اظهار کرد: لذتی که این خیر از تبسم بچه‌ها و خانواده این آزاد شده‌ها می‌برد، قابل مقایسه با هیچ لذت مادی که می‌شد با آن پول تهیه کرد نیست.

عاملی با اشاره به واگذاری کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی تصریح کرد: در خصوص کشت و صنعت مغان از دولت می‌خواهیم با جامعیت کامل و با رضایت عشایر تصمیم بگیرد، محور کار باید این باشد که حقوق عشایر حفظ و احیا شود.

وی افزود: هرکس و هر طایفه از عشایر که بر زمینی سند دارد چه جدید چه قدیم حق او را نمی‌شود به کس دیگری واگذار کرد، حقوق تمام معارضین باید به طور کامل پرداخت شود.

خطیب جمعه اردبیل بیان کرد: یک نفر از عشایر نباید در این ماجرا ناراضی باشد، رضایت آنها بدواً و دواماً فصل الخطاب خواهد بود؛ در اراضی پایاب سد خداآفرین نیز اولویت اول عشایر هستند و با وجود آنها نباید به کس دیگری زمین داده شود.

عاملی با اشاره به ۹ دی روز بصیرت و میثاق با ولایت گفت: سال ۸۸ اتفاقاتی افتاد که استکبار جهانی با تمام توان وارد معرکه شد و دندانش را تیز کرد اما ملت برزگ و بصیر ما در ۹ دی دندان طمع دشمن را از بُن کشیدند.

وی تصریح کرد: دشمن همیشه به انتخابات به عنوان یک ظرفیت برای به هم ریختن انسجام داخلی نگاه می‌کند، اگر انتخابات مطابق میل آنها نشود فورا با شعارها و حرف‌های جذاب مثل «رای من کو» یک عده را به صحنه می‌آورند و تلاش می‌کنند تا امری را که با قانون به دست آمده با خشونت سرنگون و دگرگون کنند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل افزود: ما همشه باید یاد بگیریم که در زندگی ما به ویژه در انتخابات قانون فصل‌الخطاب باشد، اگر ذره ای‌از قانون فاصله بگیریم وقوع فاجعه قطعی است، دموکراسی و قانون ملازم هم هستند و دموکراسی هیچ وقت از قانون مداری جدا نمی‌شود و اگر این دو از هم جدا شوند صد درصد از دیکتاتوری سر در می‌آوریم؛ بدترین دیکتاتوری دور زدن قانون است با بی قانونی نمی‌توان از دموکراسی و حق مردم و حقوق بشر صحبت کرد.

عاملی اظهار کرد: در ۹ دی مردم فهیم ما از هر دو جناح فورا متوجه حضور دشمن شدند و لذا در ۹ دی هر دو طرف انتخابات آمدند به همین جهت ۹ دی متعلق به سلیقه سیاسی خاص نیست بلکه ملت ایران و روز وحدت و هماهنگی تمام سلایق سیاسی بود.

وی گفت: ۹ دی را باید یک رفراندوم عظیم ملی در دفاع از قانون و نظام و رهبری دانست و این حماسه حمایت از یک شخص یا یک گروه نبود بلکه حمایت از اصل نظام و ارزش‌ها بود.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ملت ما در ۹ دی نشان داد هم دشمن‌شناس هستند و هم وقت‌شناس در کشورهای دیگر در حادثه مشابه نیروهای امنیتی بحران را جمع می‌کنند ولی در کشور ما مردم این کار را انجام دادند.

عاملی تصریح کرد: فرق انقلاب ما با انقلاب های دیگر این است که انقلاب ما یک هنر بسیار بزرگ دارد و آن هنر عبور از بحران‌های بزرگ و سنگین است، بحران‌هایی که هر حکومت و انقلابی را به راحتی به زانو درمی‌آورد.

وی گفت: در هیچ کشوری مطالبه خارج از قانون را تحسین نمی‌کنند اگر نظام در برابر مطالبه غیرقانونی ساکت می‌ماند اینگونه مطالبه به یک دأب تبدیل می‌شد و در نتیجه نظام در تمام انتخابات گرفتار می‌شد.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: ما هر سال ۹ دی را با عظمت برگزار می‌کنیم تا کسی جرأت مطالبه از طریق غیرقانونی نداشته باشد و بفهمد که با خروج از قانون باید بهای سنگینی را پرداخت کند.

انتهای پیام/