یعثوب نژادمحمد در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: از لحاظ سطح درآمد و هزینه خانوارهای شهری و روستایی استان اردبیل وضعیت مناسبی نداریم و در کشور در جایگاه‌های بیستم تا بیست و نهم قرار گرفتیم. وی تصریح کرد: متوسط درآمد خانوارهای شهری استان اردبیل ۷۳ میلیون تومان است در حالی که این […]

یعثوب نژادمحمد در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: از لحاظ سطح درآمد و هزینه خانوارهای شهری و روستایی استان اردبیل وضعیت مناسبی نداریم و در کشور در جایگاه‌های بیستم تا بیست و نهم قرار گرفتیم.

وی تصریح کرد: متوسط درآمد خانوارهای شهری استان اردبیل ۷۳ میلیون تومان است در حالی که این میانگین در کشور ۱۱۲ میلیون تومان است و در این حوزه جایگاه استان اردبیل در بین ۳۱ استان کشور ۲۹ است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل متوسط هزینه خانوارهای شهری را نیز ۶۴ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: میانگین کشوری ۹۲ میلیون تومان است که در این زمینه نیز استان اردبیل رتبه ۲۶ کشور را دارد.

نژادمحمد به متوسط درآمد خانوارهای روستایی تا سقف ۵۴ میلیون تومان و هزینه خانوارهای روستایس تا رقم ۴۷ میلیون تومان اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیز رتبه ۱۹ و ۲۰ کشور را داریم.

وی به تولید ناخالص داخلی استان در سال‌های گذشته اشاره کرد و ادامه داد: ۳۸ هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی استان اردبیل که ۱.۱ درصد سهم ملی را در این حوزه داریم.

نژادمحمد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تولید ناخالص داخلی سرانه در این استان ۲۹ میلیون تومان است در حالی که این میانگین در کشور ۴۲ میلیون تومان است و ما فاصله فاحشی را در این حوزه شاهد هستیم.

وی سهم بخش کشاورزی، صنعت و خدمات را به ترتیب ۱۹.۵، ۲۰ و ۶۰.۵ درصد در تولید ناخالص اعلام کرد و ادامه داد: سهم اشتغال بخش کشاورزی ۳۱ درصد، صنعت ۲۴ درصد و خدمات ۴۵ درصد است.

نژادمحمد به مانده تسهیلات سپرده بانک‌ها نیز اشاره کرد و گفت: تا پایان تیرماه مانده تسهیلات سپرده اهالی استان در ۱۴ بانک دولتی و نیمه دولتی استان ۲۸ هزار میلیارد تومان است و مانده سپرده در این مدت ۳۰ هزار و ۹۱۶ میلیارد تومان است.

وی اضافه کرد: ۹۰ درصد مانده سپرده توسط ۱۴ بانک در قالب تسهیلات پرداخت شده که عمده آن مربوط به تولید و حمایت و پشتیبانی از واحدهای صنعتی است.

نژادمحمد به فعالیت شرکت‌های بیمه در استان اشاره کرد و افزود: ۲۱ شرکت بیمه در استان در سال گذشته ۷۷۱ میلیارد تومان تولید حق بیمه داشتند که ۹ دهم درصد کل حق بیمه تولید شده کشوری را به خود اختصاص داده که در این زمینه رتبه ۲۴ کشوری را کسب کردیم.

وی بیان کرد: ۶۰ درصد حق بیمه تولیدی صرف پرداخت خسارت شده و ضریب نفوذ بیمه نیز در این استان ۲.۴ دهم است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل فعالیت‌های حوزه تجارت خارجی به ویژه صادرات و واردات را یادآور شد و تصریح کرد: در سال گذشته ۵۱۶ میلیون دلار صادرات و ۱۳۲ میلیون دلار واردات داشتیم که عمده محصولات صادراتی سیب‌زمینی، شمش فولاد و ام. دی. اف و واردات نیز ماشین‌آلات صنعتی، تجهیزات و لوازم یدکی بوده است.

انتهای پیام/

منبع