نگاه ناتنی به حوزه فرهنگ در استان اردبیل با تشدید شرایط کرونایی حال و روز مناسبی به فعالان و دلسوزان این حوزه نبخشیده و سایه سنگین بی‌مهری‌ها به این حوزه مشکلات را دوچندان کرده است.

به گزارش آذرمغان به نقل از مهر، در آستانه سفر رئیس جمهور یکی از بخش‌های مغفول مانده در سایه تمرکز بر مسائل معیشتی، اقتصادی و سیاسی کشور، حوزه فرهنگ است که از بی‌مهری‌ها و کم توجهی مسئولان این حوزه رنج می‌برد و در استان اردبیل نیز حوزه فرهنگ به حاشیه رانده شده است.

اوضاع نابسامان مطبوعات، رسانه‌ها، سینما و تئاتر و سایر گروه‌های هنری و غفلت از فرهنگ عامه و عمومی آسیب‌های جدی به همراه دارد که نمود و نشانه‌های آن را در رفتار روزمره مردم به ویژه فرهنگ رانندگی، سلوک اجتماعی و تشدید بسیاری از آسیب‌ها نظیر دعواها و درگیری‌های خیابانی و نزاع‌ها در اردبیل شاهد هستیم.

هر چند بسیاری از کارشناسان و متخصصان حوزه‌های اقتصادی و سیاسی بر این باورند که بدون اصلاح فرهنگ تحول در بخش اقتصاد و بهبود معیشت مردم امکان‌پذیر نیست اما این صحبت‌های آکادمی و با ژست متفکرانه تنها خوراک رسانه‌ای است و در جامعه تسریع پیدا نکرده و نمود و نشانه‌های آن را در نظام اجتماعی و به هم ریختگی‌های نظام خانوادگی شاهد هستیم.

در استان اردبیل فرهنگ در هشت سال دولت قبلی به انزوا کشیده شد و با حضور مدیران سفارشی و نابلد در بخش فرهنگ از این حوزه جز برگزاری برخی مراسم‌های مناسبتی و ملی چیز دیگری مشاهده نشد به طوری که به رغم ظرفیت عظیم فرهنگی در استان اردبیل هیچ رویدادی در سطح ملی و بین‌المللی برگزار نشد و سایه سنگین بی‌مهری‌ها و نگاه ناتنی به این حوزه دردها و مشکلات این بخش را دو چندان کرد.

نگاه ناتنی به فرهنگ اردبیل/گردشگری سنتی تحول‌آفرین نیست

آسیب نگاه ثابت به ارزش‌های هنری و فرهنگ دفاع مقدس

رکود و رخوت در حوزه فرهنگ در هشت سال اخیر و حتی پیش تر از آن زمینه‌ای را فراهم کرده تا هیچکس حتی دلسوزان این بخش به رغم توصیه‌ها و تأکیدهای مختلف از ارائه راهکار ناامید شوند و ما در سطح استان اردبیل شاهد بسته شدن و تعطیلی واحدهای فرهنگی، هنری و بی‌انگیزگی فعالان این حوزه را شاهد هستیم که در دولت سیزدهم امیدها به ایجاد تحول اساسی در این بخش بیش از گذشته نمایان است.

وضعیت اسفناک دو سه سینمای فعال در استان اردبیل با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر، نبود سالن تئاتر و نمایش، طولانی شدن اجرای پروژه تالار شهر اردبیل، نبود فضاهای فرهنگی و هنری در همه شهرستان‌ها، نگاه نا مهربانانه به فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران و بالاتر از آن نبود طرح جامع انسجام فرهنگی در ابعاد مختلف از فرهنگ عامه گرفته تا تقویت فرهنگ اسلامی، دینی و ارزشی در منطقه صفر مرزی و استان هم مرز با جمهوری آذربایجان دامنه مشکلات و نارسایی‌ها را چندین برابر کرده و بی‌توجهی‌ها این امر را به آتش زیر خاکستر تبدیل کرده است.

مرکز استان اردبیل به رغم داشتن بیشترین جمعیت و تمرکز اهالی فرهنگ و هنر در خلخال، مشگین‌شهر و گرمی و همچنین برگزار نشدن رویدادهای تأثیرگذار در این بخش دلسردی بیشتری را در اصحاب فرهنگ و هنر رقم زده که بهتر است در دولت سیزدهم در کنار احیای جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی، هنری به تقویت نظام جامع رسانه‌ای، توجه به هنرمندان پیشکسوت، پوشش بیمه‌ای اصحاب فرهنگ و هنر و مهم‌تر از همه تکمیل زیرساخت‌های نیمه‌تمام در این بخش اهتمامی جدی شود.

مسائل فرهنگی و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد از طرف مسئولان به عنوان دغدغه مطرح می‌شود و هر بار که دولتی روی کار می‌آید شعارهای فرهنگی سر داده و قول تدوین راه توسعه فرهنگی استان را می‌دهند اما هیچ وقت به برنامه و عمل تبدیل نشده است.

توسعه نیافتگی فرهنگی در استان به دلیل عدم تخصیص بودجه و نگرش‌های نا فرهنگی به استان می‌تواند پای رشد و پیشرفت این استان را لنگ کند. مقام معظم رهبری در خصوص مشکلات فرهنگی در کشور می‌فرمایند: اصلاح فرهنگ عمومی، از همه‌ی کارها مهم‌تر است؛ چون این کار، محور همه‌ی کارهای دیگر است.

نگاه ناتنی به فرهنگ اردبیل/گردشگری سنتی تحول‌آفرین نیست

رخنه مشکلات فرهنگی در تمامی حوزه‌ها

مسئولان استان ضمن برنامه ریزی های استراتژیک و بلند مدت باید به مسائل و مشکلات فرهنگی توجه داشته باشند که توجه به بسیاری از این دغدغه‌ها می‌تواند مشکلات این حوزه را مرتفع نماید.

حبیبب یزدانی یکی از فعالین فرهنگی استان در ارتباط با مشکلات فرهنگی به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان گفت: تمام مشکلات جامعه بشری از مشکلات فرهنگی سرچشمه می‌گیرد. یک جامعه متعالی، پیشرفته و مدرن که در آن انسان‌ها می‌توانند سعادتمند زندگی کنند بی شک جامعه‌ای است که فرهنگ آن متعالی، مدرن، انسانی و در مسیر کمال است. زیر ساخت و مواد لازم یک جامعه متعالی فرهنگ متعالی است.

حبیب یزدانی ادامه داد: اگر در جامعه‌ای فرهنگ ایثار، فداکاری، سختکوشی، درست کرداری و… ضعیف باشد آن جامعه دچار ضعف‌های زیادی خواهد شد.

وی بیان کرد: متأسفانه در جامعه ما فرهنگ از سمت و سوی دولت زیاد جدی گرفته نمی‌شود و معمولاً فرهنگ را با دینداری و مذهبی بودن یکی می‌دانند و همین باعث ایجاد چالش‌ها و مشکلات فراوانی در جامعه ما شده است.

این نویسنده و شاعر اردبیلی اظهار کرد: اگر امروز آمار بزهکاری، طلاق، فساد، اعتیاد و اختلاس و.. در جامعه زیاد است ریشه در نحیف پنداشتن کارکرد فرهنگ دارد.

وی ادامه داد: زیر ساخت‌های یک فرهنگ متعالی هنر است و تولید کننده هنر هم، هنرمند است که این دو در چشم اکثر کسانی که تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان جامعه ما هستند جزو فرزندان ناتنی به حساب می آیند. هر چه نگاه محدود در جامعه پررنگ می‌شود فرهنگ نحیف‌تر می‌گردد و این مصیبت‌های زیادی را تاکنون به بار آورده و هر روز این مشکلات در حال فربه شدن است.

روزبه صمدی نویسنده و شاعر استانی یکی از مشکلات عرصه فرهنگ را عدم حمایت کافی متولیان فرهنگ و هنر دانست و گفت: متأسفانه در استان اردبیل بیشتر مرکز گرایی وجود دارد و به هنرمندان شهرستان‌ها توجهی نمی‌شود.

صمدی در ادامه به عملکرد ضعیف متولیان فرهنگی در این حوزه اشاره کرد و گفت: انجمن‌های مختلف فرهنگی و هنری یا فعال نیستند یا اگر فعالیتی دارند گلایه مند هستند بخصوص شهرستان‌ها که اندک بودجه‌ای هم به آنها تعلق نمی‌گیرد.

وی اظهار داشت: تا زمانی که بودجه کافی نداشته باشیم. تلاش بی وقفه مسئولان و اصحاب فرهنگ بی نتیجه است. و با دست خالی کار پیش نخواهد رفت.

نگاه ناتنی به فرهنگ اردبیل/گردشگری سنتی تحول‌آفرین نیست

نباید به چند آبگرم در تحول گردشگری امیدوار بود

یکی از ظرفیت‌های استان اردبیل در بخش گردشگری است که نگاه سنتی به این بخش مانع از نقش‌آفرینی و تحول‌آفرینی در این حوزه شده و همچنان پایین‌تری سرانه درآمدی را در بخش گردشگری در بین استان‌های کشور، اردبیل به خود اختصاص داده است.

در سال‌های اخیر به رغم شعارهای رنگارنگ مسئولان حوزه گردشگری با وجود منابع سرشار درآمدی در ایجاد تحول اقتصادی و معیشتی برای مردم می‌تواند به یک اقتصاد پاک و صنعت تحول‌آفرین تبدیل شود اما نگاه کوتاه مدت برنامه‌ریزان و متخصصان امر در این حوزه که گاه به حاشیه رانده شدند، مانع از تحقق اهداف توسعه اقتصادی در صنعت گردشگری استان اردبیل شده است.

استان اردبیل با داشتن مواهب خدادادی متعدد از آب‌های گرم شفابخش گرفته تا طبیعت بکر، کوه‌ها و جنگل‌ها، ابنیه‌ها و عناصر ارزشمند تاریخی و باستانی و همچنین تنوع تولیدات صنایع دستی و فرهنگی همچنان در گردشگری سنتی دست و پنجه نرم می‌کند و هیچ درآمد پایداری برای فعالان این بخش رقم نخورده است.

گردشگری در اردبیل به شهرهای سرعین و مشگین‌شهر محدود شده در حالی که همه ۱۲ شهرستان استان اردبیل مستعد ایجاد زنجیره گردشگری در این محدوده جغرافیایی کشور هستند که به راحتی می‌توان با احیای گردشگری کشاورزی، روستایی، عشایری، گردشگری فرهنگی، آب و هوایی و تنوع‌بخشی به اقلیم‌ها و جغرافیای مختلف از این بستر مناسب در ایجاد تحول اقتصادی، افزایش درآمد و سوددهی بیشتر استفاده کرد.

نگاه ناتنی به فرهنگ اردبیل/گردشگری سنتی تحول‌آفرین نیست

تمرکز مراکز اقامتی و میهمان‌پذیرها در سرعین، احداث نشدن هتل‌های مناسب در شأن گردشگران خارجی و مهم‌تر از همه فعال نبودن تورگردان‌های متخصص در این بخش مانع از تحقق اهداف توسعه‌ای در این حوزه شده است.

در دولت سیزدهم انتظار فعالان این بخش با بهبود شرایط کرونایی تقویت انسجام فعالیت‌های زیربنایی در بخش گردشگری با ایجاد زیرساخت‌های لازم در پذیرایی و ورود گردشگران داخلی و خارجی است تا در کنار افزایش ماندگاری، تنوع سفر را نیز در استان اردبیل شاهد باشیم.

انتهای پیام/