امروزه نگاه سنتی به بخش کشاورزی دیگر جوابگو نبوده و نیاز است تا برای رسیدن به کشاورزی پایدار، حرکت به سمت کشاورزی فناورانه جدی گرفته شود.

اردبیل؛ استانی با زمین های مرغوب و حاصلخیز برای کشت انواع محصولات کشاورزی. همین کافی است تا همگان اقتصاد اردبیل را به همین تولیدات گره بزنند.

استانی که در تولید گندم، کلزا، پنبه، سیب‌زمینی، عدس، بادام زمینی، سیر، ذرت، چغندر قند، سویا و بسیاری از محصولات دیگر تکیه گاهی مطمئن برای امنیت غذایی در کشور بوده است.

استانی که در حدود یک درصد اراضی کشاورزی کشور را در اختیار دارد اما بالغ بر ۴ درصد محصولات کشاورزی کشور در آن تولید می شود.

اما این همه حداقل در این برهه زمانی کافی نیست؛ گذر زمان به خوبی نشان می دهد که نگاه سنتی به بخش کشاورزی دیگر جوابگو نبوده و نیاز است تا برای رسیدن به کشاورزی پایدار، که باعث ارتقای کیفیت زندگی نسل‌های فعلی و آینده از طریق حفظ و بهبود فرآیندهای اکولوژیکی می شود، حرکت به سمت کشاورزی فناورانه جدی گرفته شود.

۳۵ درصد تولیدات کشاورزی دورریز می شود؛ کشاورزی سنتی سودده نیست
توجه به مقوله کشاورزی دانش بنیان زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم در حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد محصولات کشاورزی اعم از زراعت، باغ و دام در فرآیند تولید و عمل آوری به شکل ضایعات دورریز می شود.

در همین باره عبدالله موم وندی مدیرکل ترویج و فناوری وزارت جهاد کشاورزی در مهرماه سال جاری و در جریان سفر به اردبیل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: کشاورزی از بخش های مهم و تاثیرگذار اقتصادی ایران است که در این بخش ما تامین امنیت غذایی مردم را به وفور، متنوع و متکثر شاهد هستیم و تلاش مان بر این است تا آحاد جامعه به غذای سالم دسترسی پیدا کنند.

نه به خام فروشی؛ ضرورت حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان

وی با بیان اینکه سالانه ۱۲۷ میلیون تن محصولات متنوع کشاورزی در کشور تولید می شود، اظهار کرد: ۳۵ تا ۴۰ درصد این تولیدات ضایعات است که ۵۲ میلیون تن محصولات تولیدی را شامل می شود.

مدیر کل ترویج و فناوری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه این میزان تولید سهم عمده ای از سفره غذایی مردم دارد، تصریح کرد: متخصصان بر این باورند که ما در مدیریت صحیح این بخش و جلوگیری از دورریز باید به سمت کشاورزی دانش بنیان حرکت کنیم تا کشاورزی معیشتی و سنتی جای خود را به کشاورزی تجاری و سودده بدهد.

موم وندی افزود: اگر منطبق بر علوم و فنون جدید و تقویت شرکت های دانش بنیان در عرصه کشاورزی حرکت ها و هدفگذاری ها را انجام دهیم بهتر و شایسته می توانیم تولید کیفی را انجام داده و از هدررفت منابع نیز جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه کشاورزی بخش تک بعدی نیست بلکه همه ابعاد آن باید متحول شود، گفت: بیشترین تاکید بر ترویج و آموزش بر مبنای یافته های حوزه کشاورزی است که به یقین در این بخش قدرت شبکه سازی و تسهیل گری نیز ارتقا می یابد.

مدیر کل ترویج و فناوری وزارت جهاد کشاورزی چالش های بخش کشاورزی را یادآور شد و بیان کرد: همچنان بخش کشاورزی اقتصادی، تقاضامحور و سودده نیست و نتوانسته به سمت تحول و تحرک حرکت کند.

نه به خام فروشی؛ ضرورت حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان

وی چالش دوم بخش کشاورزی را پائین بودن بهره وری اعلام کرد و گفت: عناصر تولید از نیروی انسانی گرفته تا تجهیزات و نهاده ها خروجی کیفی و موثری در افزایش بهره وری این حوزه ندارند و بهتر است در این حوزه تدبیری درست اندیشیده شود.

موم وندی چالش سوم بخش کشاورزی را ناپایداری در مولفه های تولید دانست و تصریح کرد: این موضوع به نوسانات تولید در بخش کشاورزی منجر شده که بهتر است عوامل محیطی و غیرمحیطی در این زمینه مورد رصد و دقت قرار گیرد.

اظهارت موم وندی مدیر کل ترویج و فناوری وزارت جهاد کشاورزی کافی است تا اهیمت ورود شرکت های دانش بنیان به بخش کشاورزی به ویژه در استان هایی از جمله اردبیل که به عنوان قطب کشاورزی در کشور شناخته می شوند مشخص شود.

خام فروشی بدترین شکل مدیریت تولید در اردبیل
در همین راستا سیدحامد عاملی استاندار اردبیل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: در شرایط سخت اقتصادی کشور که منابع درآمدی به شدت کاهش یافته است ما راهی جز جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در تقویت نظام تولیدی کشور نداریم و شایسته است صنایع تبدیلی و فرآوری گسترش یافته و جلوی خام فروشی محصولات در این استان گرفته شود.

نه به خام فروشی؛ ضرورت حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان

وی لازمه حرکت، توسعه و پیشرفت را توجه به حوزه پژوهشی و فناوری اعلام و اظهار کرد: تولید باید بر مبنای دانش بنیان انجام شود و ما از مجموعه‌های دانش بنیان حمایت می‌کنیم.

استاندار اردبیل تصریح کرد: جامعه نیاز به فناوری‌های نوین در حوزه‌های مختلف دارد و در شرایط سخت موجود کار و اقدامات مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان ستودنی است.

عاملی افزود: در حوزه شاخص‌های اقتصادی استان اردبیل وضعیت مناسبی ندارد و باید در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهیم و با استفاده از ظرفیت‌های ارزشمندی که در استان وجود دارد می‌توان جهش تولید ایجاد کرد.

۸۰ درصد ماموریت پارک علم و فناوری اردبیل در حوزه کشاورزی متمرکز است
در اهمیت این مقوله حبیب ابراهیم پور رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: شرکت های دانش بنیان در راستای توسعه اقتصادی و بهره گیری از علوم و فنون جدید در حوزه های مختلف عملکرد مناسبی داشته و ما همچنان از تقویت این بخش پشتیبانی می کنیم.

نه به خام فروشی؛ ضرورت حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان

وی بیان کرد: در کنار فعالیت مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده ها در عرصه تولید بذر و سایر زیربخش های کشاورزی پارک های علم و فناوری که زیرمجموعه وزارت علوم هستند تلاششان بر گسترش فعالیت های مبتکرانه و خلاقانه در بخش های مختلف است.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل گفت: در استان اردبیل ۵۰۰ واحد فناور و ۴۸ شرکت دانش بنیان فعالیت می کند که ۱۰ شرکت در حوزه کشاورزی کار تخصصی و حرفه ای را انجام می دهند.

ابراهیم پور بیان کرد: از بین ۱۰۰ شرکت فناور و نوآور نیز ۹۰ شرکت در حوزه کشاورزی است که بیش از ۷۰ درصد آنها در شهرستان پارس آباد به عنوان قطب کشاورزی متمرکز شده تا با تلاش فارغ التحصیلان دانشگاهی و متخصصان خودکفایی را در تولید محصولات مختلف و جایگزین کالاهای تحریمی و وارداتی شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه محور توسعه استان اردبیل بخش کشاورزی است ۸۰ درصد ماموریت های ما در این حوزه متمرکز شده و تعامل خوبی را بین پارک علم و فناوری و جهاد کشاورزی شاهد هستیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل وجود دو شرکت کشت و صنعت مغان و پارس را ظرفیتی عظیم در تقویت نظام فناورانه و گسترش فعالیت های دانش بنیان توصیف و اضافه کرد: با توجه به ظرفیت کشت و صنعت پارس در تولید بذر ما اولین پردیس تخصصی پارک علم و فناوری را در این مجموعه راه اندازی می کنیم تا امکان تعامل و ارتباط بیشتر پارک و متخصصان در این بنگاه اقتصادی فراهم آید.

نه به خام فروشی؛ ضرورت حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان

ابراهیم پور بیان کرد: ورود به پارک مزایای مشابه منطقه آزاد اقتصادی و تجاری را دارد چرا که فعالان این حوزه می توانند از مزایای منطقه آزاد همچون معافیت های مالیاتی، گمرکی و بیمه ای استفاده کنند.

در هر حال توجه به مقوله دانش بنیان در حوزه های مختلف و بویژه در بخش کشاورزی که استان اردبیل ظرفیت فوق العاده ای در این بخش دارد، از اهم مواردی است که می تواند در رونق اقتصادی و اشتغال حائز اهمیت باشد.

بی شک در این میان انتظار می رود روند ورود نخبگان و دانشگاهیان به مقوله کشاورزی دانش بنیان از سوی متولیان امر در استان تسهیل شود.

انتهای پیام/

منبع

  • نویسنده : نرگس محمدی