زهرا خوشنویس در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: پزشکی قانونی تنها در حوزه بررسی اجساد و اعلام نتایج فوتی‌ها فعالیت ندارد بلکه در قالب آزمایشگاه، بخش اداری و واحد اجساد سعی دارد تا در خدمت هموطنان باشد. وی تصریح کرد: ما در بخش آزمایشگاهی نمونه‌های غیر زیستی و خون و همچنین […]

زهرا خوشنویس در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: پزشکی قانونی تنها در حوزه بررسی اجساد و اعلام نتایج فوتی‌ها فعالیت ندارد بلکه در قالب آزمایشگاه، بخش اداری و واحد اجساد سعی دارد تا در خدمت هموطنان باشد.

وی تصریح کرد: ما در بخش آزمایشگاهی نمونه‌های غیر زیستی و خون و همچنین نمونه مربوط به تشخیص مصرف مواد مخدر و الکل را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا اعلام نتایج به مراجع قانونی به انجام برسد.

معاون پزشکی و آزمایشگاه اداره کل پزشکی قانونی استان اردبیل حضور در صحنه جرم و پاسخگویی به مراجعات سرپایی را از دیگر فعالیت‌های پزشکی قانونی اعلام کرد و گفت: در بخش ژنتیک نمونه آزمایش‌ها به صورت قطبی در منطقه شمالغرب به آزمایشگاه تبریز ارسال می‌شود تا بعد از بررسی و اعلام نتایج پاسخ این آزمایش‌ها به اردبیل ارسال شود.

خوشنویس افزود: در بخش آزمایشگاه پاتولوژی نیز فعالیت پزشکی قانونی استان اردبیل را شاهد هستیم و در بررسی اجساد و کالبدشکافی نیز همکاران ما سعی می‌کنند به صورت دقیق و تخصصی اقدامات را انجام داده و نتایج را به مراجع قضائی اعلام کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: حتی در روزهای تعطیل اداره کل پزشکی قانونی به صورت کشیک ارائه خدمات را انجام می‌دهد تا در صورت نیاز به پاسخگویی به مواردی همچون سقط جنین، تجاوز و یا حضور در سر صحنه جنایت و جرم بتوانیم به موقع خدماتی را ارائه کنیم.

خوشنویس اضافه کرد: در بحث ضرب و شتم و نزاع‌های رخ داده مراجعین برای گرفتن گواهی پزشکی اقدام می‌کنند که البته در صورت نیاز از متخصص روان‌پزشکی نیز در صدور گواهی مورد نظر استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: تمامی این درخواست‌ها با دستور قضائی انجام می‌شود و ما در کوتاه‌ترین زمان سعی می‌کنیم تا به استعلامات پاسخ داده و نتیجه معاینات انجام شده را به شکل ظاهری و یا شکستگی‌های داخلی با عکسبرداری و سایر موارد تشخیصی انجام دهیم.

خوشنویس ادامه داد: افرادی که در تصادفات و یا سایر رخدادها دچار صدمه‌دیدگی می‌شوند، با شکایت از طریق مراجع قضائی می‌توانند پیگیر پرونده بوده و نتیجه استعلامات را از پزشکی قانونی به دستگاه قضائی ارجاع دهند.

وی به روند طولانی بررسی اجساد در فوتی‌های مشکوک اشاره کرد و گفت: در ۱۹ مورد صدور جواز دفن گاه با بررسی‌های بیشتری انجام می‌شود که در این ارتباط امیدواریم هموطنان بدون عجله و با صبر و حوصله اجازه دهند تا پزشکی قانونی بررسی‌ها را انجام داده و علت فوت را به صورت دقیق با کالبدگشایی در بخش‌های مختلف اجساد انجام دهد.

معاون پزشکی و آزمایشگاه اداره کل پزشکی قانونی استان اردبیل تصریح کرد: موضوع کالبدگشایی بسیار موضوع حساس و دقیقی است که انتظار می‌رود با همراهی بستگان متوفیان به صورت تخصصی و با حساسیت انجام شده و موارد به اطلاع مراجع قضائی برسد.

خوشنویس در مورد فعالیت پزشکی قانونی در شهرستان‌ها به ویژه پارس‌آباد، بیله‌سوار، گرمی، خلخال، مشگین‌شهر و برخی شهرهای دیگر افزود: در اکثر شهرها پزشکی قانونی نمایندگی‌هایی دارد که قادر به پاسخگویی به مراجعات روزانه هستند اما در موارد سقط جنین و کمیسیون‌ها ارجاع پرونده به مرکز استان انجام می‌شود.

انتهای پیام/

منبع