یوسف ساجد در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: باید در اجرای نما مصالح مقاوم و سبک مورد استفاده قرار گیرد تا در کنار چسبندگی و اتصال به دیواره ساختمان، جلوی آتش‌سوزی‌ها مقاوم بوده و از طرفی زیبایی و جذابیت خاصی نیز به فضای پیرامونی ببخشد. وی تصریح کرد: متأسفانه اجرای نماهای سنگی […]

یوسف ساجد در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: باید در اجرای نما مصالح مقاوم و سبک مورد استفاده قرار گیرد تا در کنار چسبندگی و اتصال به دیواره ساختمان، جلوی آتش‌سوزی‌ها مقاوم بوده و از طرفی زیبایی و جذابیت خاصی نیز به فضای پیرامونی ببخشد.

وی تصریح کرد: متأسفانه اجرای نماهای سنگی سنگین و رومی در شهر اردبیل بر اساس سلیقه کارفرمایان سیما و منظر شهری را بر هم زده در حالی که کمیته سیما و منظر شهری در این زمینه باید با مسببان و عوامل مؤثر در این زمینه برخورد کند.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان اردبیل گفت: ما در کمیته سیما و منظر شهری با همکاری مهندسان سازه، زلزله‌، شهرسازی و معماری و مهندسان حوزه ایمنی تلاش می‌کنیم تا با هدف ساماندهی این موضوع مصوبات و تصمیمات کارشناسی را ابلاغ کنیم که متأسفانه به دلایل مختلف این مصوبات مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

ساجد ضرورت ساماندهی ساخت و سازها در حوزه نماسازی را یادآور شد و افزود: باید بر اساس نقشه‌ها و تیپ ساختمان و مواد و مصالح به کار رفته در این زمینه اقدامات مؤثری انجام شود تا با دوام‌ترین و کیفی‌ترین مصالح در نماها به کارگیری شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: البته در خارج از محدوده شهر بنیاد مسکن متولی این امر است ولی اخیراً بر اساس تفاهمنامه امضا شده بین بنیاد مسکن و نظام مهندسی ساختمان قرار شده بر ساخت و سازهای خارج از محدوده شهرها نیز نظارت انجام شود که ما برنامه‌ریزی‌های خوبی را در این بخش انجام خواهیم داد.

ساجد اضافه کرد: ما گزارشی را در سال ۹۶ از وضعیت دوام و استحکام بناهای تاریخی و محلات قدیمی اردبیل تهیه و تحویل متولیان امر دادیم که در بخش عظیمی از بازارها و سراهای اردبیل و بافت فرسوده نیاز به استحکام بنا بوده تا با نوسازی آنها ایمنی و ارتقا شرایط سکونتی را در این فضاها شاهد باشیم.

وی به فعالیت نظام مهندسی از سال ۷۵ با اهداف تعریف شده در جهت ارتقا کیفی ساخت و سازها اشاره کرد و ادامه داد: نظارت عالیه راه و شهرسازی در این زمینه راهگشا بوده و ما همواره سعی کردیم بر اساس مأموریت محوله و شرح وظایف مشخص شده اقدامات مؤثری را در قالب مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان و آئین‌نامه ۲ هزار و ۸۰۰ زلزله انجام دهیم.

ساجد بیان کرد: تلاش بر این است تا تمامی نقشه‌ها و اجرای پروژه‌ها منطبق بر همین مقررات ملی ساختمان و آئین‌نامه ۲ هزار و ۸۰۰ زلزله باشد تا شرایط مناسبی را در ایمنی واحدهای ساختمانی شاهد و ناظر باشیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ۱۳ هزار نفر مهندس عضو نظام مهندسی هستند که در ۷ رشته ارائه خدمات می‌کنند که در قالب طراحی، اجرا و نظارت ما سعی داریم به وظیفه خود عمل کنیم.

ساجد تصریح کرد: در کنار کارفرمایان، مشاوران، ناظران و مجریان سعی بر این است تا در ابعاد مختلف و شرایط فراهم شده ساخت و بر اساس ضوابط و مقررات اعلام شده انجام و نظارت‌ها به صورت دقیق و در راستای ارتقا کیفیت به انجام برسد.

وی گفت: هم اکنون عمده ساخت و سازها در شهر اردبیل به شکل بتن و آرماتور بوده و ما سعی داریم در ساخت و سازها بر اساس طراحی و نظارت عالیه بستر کیفی‌سازی را به نحوی فراهم کنیم تا ساختمان‌ها در برابر زلزله و سایر عوامل قهری از استحکام بیشتری برخوردار باشند.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان اردبیل افزود: با توجه به تجربه زلزله شهرهای مختلف به ویژه زلزله سر پل ذهاب در سال‌های اخیر بر اجرای کامل آئین‌نامه‌ها به ویژه استحکام سازه‌های دیوار، جان پناه و قطعات الحاقی تأکید شده تا در بروز حوادث متعدد امکان تأمین سلامت افراد به وجود آید.

انتهای پیام/

منبع