به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، مرتضی ضرابی بعد از ظهر دوشنبه در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه خون موجود در بند ناف نوزاد که در هنگام تولد درو ریخته می‌شود سرشار از سلول‌های بنیادی است، اظهار کرد: دفتر استان اردبیل جز شعبات فعال در این زمینه است که بعد از استان‌های زنجان، چهار […]

به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، مرتضی ضرابی بعد از ظهر دوشنبه در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه خون موجود در بند ناف نوزاد که در هنگام تولد درو ریخته می‌شود سرشار از سلول‌های بنیادی است، اظهار کرد: دفتر استان اردبیل جز شعبات فعال در این زمینه است که بعد از استان‌های زنجان، چهار محال بختیاری بیشترین رشد قرار دادها را در سال گذشته داشته است و تاکنون نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ نمونه خون توسط این دفتر جمع‌آوری شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۴۰ دفتر نمایندگی در همه استان‌ها و در برخی شهرستان‌های کشور، بیان کرد: علاوه بر اردبیل در سایر شهرستان‌ها مثل خلخال، مشگین شهر و پارس آباد امکان جمع‌آوری نمونه فراهم شده است که خانواده‌ها بعد از ثبت نام اینترنتی می‌توانند اقدام به ذخیره بند خون ناف بکنند.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان با اشاره به اینکه ایران بزرگترین ظرفیت سلولی در سطح منطقه را دارد، گفت: به جز نمونه‌های داخلی، از کشورهای ترکیه، ترکمنستان، رمانی، عراق، افغانستان، انگلیس، اردن، نروژ، کانادا، عمان و امارات نمونه خون بند ناف ایرانیانی که در این کشورها زایمان کرده اند، در داخل کشور ذخیره سازی شد.

ضرابی ادامه داد: ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد در ایران و در بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان بیش از ۱۵ سال است که انجام می‌شود و تاکنون بیشتر از یک صد و سی هزار نمونه خون بند ناف در این بانک ذخیره شده است.

وی افزود: سلول‌های بنیادی خون بند ناف بیشترین استفاده را در سرطان‌های خون، تالاسمی، کم خونی‌ها و کم خونی‌های مادرزادی دارند که از نمونه‌های بانک‌های سلول‌های عمومی و خصوصی استفاده کردیم و البته از این سلول‌ها برای بیماران فلج مغزی هم بهره گرفته شد.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان از توسعه محصولات مبتنی بر سلول بنیادی تا پایان سال خبر داد و اظهار کرد: در بانک خون، ذخیره سازی سلول‌های بنیادی ریشه دندان در دستور کار است چرا که ریشه دندان منبع قوی سلول‌های بنیادی است و برای برخی بیماری‌ها از این سلول‌های بنیادی می‌توان بهره برد.

ضرابی خاطر نشان کرد: در دنیا ۸۰۰ هزار نمونه در ۱۲۰ بانک عمومی خون بند ناف و هفت میلیون در بانک‌های خصوصی و خانوادگی، ذخیره سازی شده است که از این تعداد ۴۰ هزار نمونه مورد پیوند قرار گرفت و همچنین پتانسیل درمان بیش از ۸۰ بیماری به ویژه بیماری‌هایی که به سلول‌ها آسیب وارد کرده است، با سلول‌های بنیادی وجود دارد.

مسئول دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در استان اردبیل نیز در این نشست با بیان اینکه با ذخیره سازی مناسب می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها با منشأ خونی مؤثر واقع شود، گفت: برای ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی در دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در استان اقدامات عقد قرارداد از هفته ۳۶ بارداری انجام می‌گیرد و خون به میزان ۸۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر بلافاصله بعد از تولد با رعایت استانداردهای لازم اخذ و برای ذخیره سازی به شرکت بن یاخته‌های رویان در تهران ارسال می‌شود.

رضایی بیان کرد: متقاضیان جهت عقد قرارداد می‌توانند به دفتر نمایندگی بانک خون سول‌های بنیادی خون بند ناف رویان واقع در اردبیل، شهرک کارشناسان فاز ۳، میدان شفا، ساختمان جهاد دانشگاهی واحد اردبیل، طبقه ۳ مراجعه و یا در سایت شرکت بن اخته‌های رویان به نشانی WWW.RSCT.IR نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

انتهای پیام/

منبع