نخستین نیروگاه خورشیدی شمال غرب کشورتحت عنوان« نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی الکا» با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد تومانی توسط بخش خصوصی و بدون دریافت تسهیلات بانکی در اردبیل افتتاح شد.

نخستین نیروگاه خورشیدی شمال غرب کشور باحضور مسئولان استانی هچون بهنام جو  استاندار اردبیل، سرپرست معاونت هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری و فیضی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در اردبیل افتتاح شد.

تولید بیش از ۱۷ هزار مگاوات ساعت برق در سال وسط  نیروگاه برق خورشیدی در اردبیل

اکبر بهنام جو استاندار اردبیل با اشاره به اینکه در این پروژه تمامی همکاری‌های لازم با سرمایه‌گذار انجام شده است، تاکید کرد: بیش از ۱۷ هزار مگاوات ساعت در سال تولید این نیروگاه برق خورشیدی است.

وی به نامگذاری سال به عنوان سال رونق تولید، اشاره کرد و گفت: امسال سعی خواهیم کرد تولیدات کشاورزی را در سطح استان اردبیل به بیش از یک میلیون تن برسانیم.

 ۵۰ درصد مصرف انرژی از محل انرژی‌های تجدید پذیر تامین خواهد شد

محمد فیضی، نماینده مردم اردبیل نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۵۰ درصد مصرف انرژی از محل انرژی‌های تجدید پذیر باشد.

وی تصریح کرد: سیاست کلان کشور توجه به بخش‌خصوصی برای تامین انرژی‌های مورد استفاده مردم از طریق انرژی‌های پاک است و دولت باید در این خصوص به بخش خصوصی اعتماد کند.

ظرفیت های تولید برق خورشیدی را در استان اردبیل بسیار مطلوب استمحمد نژاد مدیر کل دفتر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان انرژی های تجدیدپذیر کشور ظرفیت های تولید برق خورشیدی را در استان اردبیل بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: از مجموع ۷۲۰ نیروگاه تجدید پذیر کشور بررسی ها نشان میدهد ظرفیت تولید بیش از ۱۰۵۵ مگاوات برق در مناطق مختلف استان اردبیل وجود دارد . وی ادامه داد: طرح نیروگاه زمین گرمایی مشگین شهر و احداث چندین نیروگاه تولید انرژی باد نیز از دیگر پروژه هایی که در سال جاری در استان اردبیل انجام خواهد گرفت . 

نیروگاه اردبیل بدون دریافت تسهیلات بانکی و به همت بخش خصوصی احداث شده است

حسن محمدی، مدیر عامل توزیع برق استان اردبیل در آیین بهره‌برداری از این پروژه به سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: این مجموعه بدون دریافت تسهیلات بانکی و به همت بخش خصوصی احداث شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه در تمامی مراحل اخذ مجوز تا بهره برداری حمایت شده است، افزود: مجوز احداث در مرداد ماه ۹۷ اخذ شده و در اسفند ماه ۹۷ نیز برق نیروگاه تولید شده است که میزان تولید ۵ هزار کیلووات ساعت است و می‌تواند برق ۶۵۰ خانوار را تامین کند.

محمدی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید به یک مگاوات برق در نیروگاه الکا گفت: شرکت توزیع برق خرید تضمینی برق تولیدی به مدت ۲۰ سال را متعهد شده است و برق تولیدی به هر میزان باشد، خریداری خواهد شد.وی با بیان اینکه تمامی تولیدات این نیروگاه براساس قرارداد منعقد شده ۲۰ ساله به صورت تضمینی خریداری خواهد شد، خاطرنشان کرد:فاز دوم این نیروگاه خورشیدی با ظرفیت دو مگاوات تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید .  انتهای پیام/