به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از آناتولی، معترضان به نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، در پاریس پایتخت و دیگر شهرهای این کشور تجمع کرده و به خیابان‌ها ریختند. بر اساس این گزارش، پلیس برای پراکنده کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرده و به سمت آنها حمله ور شد. […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از آناتولی، معترضان به نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، در پاریس پایتخت و دیگر شهرهای این کشور تجمع کرده و به خیابان‌ها ریختند.

بر اساس این گزارش، پلیس برای پراکنده کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرده و به سمت آنها حمله ور شد.

در همین راستا، منابع خبری از کشته شدن دو نفر در پی شلیک نیروهای پلیس فرانسه به سمت یک خودرو در پاریس خبر دادند. همچنین یک سرنشین دیگر این خودرو هم در تیراندازی پلیس زخمی شد.

یادآور می‌شود که براساس نتایج رسمی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، «امانوئل ماکرون» با کسب بیش از ۵۸ درصد آرا پیروز این انتخابات شد.

نتایج نظرسنجی پای صندوق‌های رأی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هم از پیروزی امانوئل ماکرون با کسب ۵۸ درصد آرا حکایت داشت.

در همین حال، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که طبق نتایج رسمی، ماکرون با کسب ۵۸.۵۵ درصد از آرا پیروز این انتخابات شد و مارین لوپن رقیب وی ۴۱.۴۵ درصد از آرا را به خود اختصاص داد.

«مارین لوپن» رقیب ماکرون، در سخنانی پس از شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، کسب این میزان آرا را «یک پیروزی خیره کننده» برای خود برشمرد و وعده ادامه مسیر سیاسی اش را داد.

گفتنی است که دور دوم رأی گیری برای انتخاب رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه برگزار شد.

بر اساس اعلام وزارت کشور فرانسه، میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تا ساعت ۵ بعد از ظهر روز یکشنبه نشان دهنده روند کاهشی نسبت به دور نخست و نیز انتخابات سال ۲۰۱۷ بوده است.

رسانه‌های محلی در فرانسه اعلام کردند که ۲۸ درصد از افراد واجد شرایط رأی دادن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه مشارکت نکرده‌اند؛ که نرخی بی سابقه از سال ۱۹۶۹ در این کشور به شمار می‌آید.

بر اساس گزارش المیادین، این میزان عدم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری مؤید عدم رضایت فرانسوی‌ها از سیاست امانوئل ماکرون رییس جمهور کنونی این کشور است.

شبکه تلویزیونی یورو نیوز نیز در این باره اعلام کرد: در حالی که بسیاری از مراکز رای‌دهی تا حدود ۲ ساعت دیگر تعطیل می‌شوند، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که میزان مشارکت در دور دوم انتخابات تا ساعت ۵ بعد از ظهر حدود ۶۳.۲۳ درصد بوده که همچنان ۲ درصد کمتر از نرخ مشارکت در دور نخست این انتخابات -یعنی ۶۵ درصد- است.

نرخ مشارکت رای دهندگان فرانسوی در دور دوم انتخابات ۵ سال پیش یعنی سال ۲۰۱۷ میلادی نیز حدود ۶۵.۳ درصد بوده است.

شعب رأی گیری در ساعت ۹:۳۰ روز یکشنبه به وقت تهران در فرانسه، جایی که دور دوم و سرنوشت ساز انتخابات ریاست جمهوری در آن برگزار می‌شود، شروع به کار کردند.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور کنونی و «مارین لوپن» رهبر حزب راست افراطی ملی برای دومین بار متوالی در دور دوم با یکدیگر به رقابت پرداختند. لوپن در سال ۲۰۱۷ از ماکرون شکست خورده بود.

رئیس جمهور فرانسه برای یک دوره پنج ساله با رأی مستقیم انتخاب می‌شود. حدود ۴۹ میلیون رأی دهنده می‌توانستند در انتخابات شرکت کنند. رأی گیری در دو دور انجام می‌شود، دور اول در ۱۰ آوریل (۲۱ فروردین) برگزار شد و ۱۲ نامزد در آن شرکت کردند.

«گابریل آتال» سخنگوی کابینه دولت فرانسه گفت: شورای قانون اساسی فرانسه نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری را در ۲۷ یا ۲۸ آوریل (۷ یا ۸ اردیبهشت) اعلام خواهد کرد.

دوران ریاست جمهوری رئیس جمهور فعلی دولت این کشور در ۱۴ ماه مه (۲۴ اردیبهشت) به پایان می‌رسد.

انتظار می‌رود مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید فرانسه بین اعلام نتایج نهایی تا ۱۴ مه برگزار شود.

انتهای پیام/

منبع