یک شهروند به ولی اسماعیلی در آستانه انتخابات ۹۸ متنی نگارده که در ادامه مطلب می‌خوانید.

سرآغاز هر نامه نام خداست که بی نام او نامه یکسر خطاست
خدمت با سعادت دوست ارجمند و نماینده اسبق شهرستان گرمی جناب حاج ولی اسماعیلی عزیز دامت توفیقاته
ضمن سلام و عرض ادب و خسته نباشید ، ارادت قلبی بنده و همشهریان عزیز و نجیب و جوانان ولایی شان را به نمایندگی از بنده حقیر پذیرا باشید. خودتان نیک می دانید که چقدر احترام و محبت قلبی تان در دل و جانمان رخنه کرده و مفتخریم که در عین جوانی یک دوره چهار ساله وکالت و نمایندگی شهرمان را بر دوش حضرتعالی سپردیم و در حد وسع و توان از تلاش و خدمت به مردم دریغ نکرده و دوستان و آشنایان را عاشق و جذب خوش خلقی و خوش رفتاری خویش کرده‌اید. با این که کاستی‌ها و ناراستی ها و ناملایمات در هر دوره‌ای هست حضرتعالی نیک می‌دانید که عمر چهار ساله خدمت در کسوت نمایندگی کوتاه است و تا طرح و برنامه‌ای به ذهن خطور کند و به کاغذ و قلم بیاید و طرح شود و مورد تصویب قرار بگیرد و کاری انجام ‌شود پروسه زمان‌بری است و ای کاش برای هر تلاشگری و هر انسان خالصی یک دوره دیگر نیز فرصت داده می‌شد تا برنامه‌هایش را عملی کند و اگر تا به حال چنین نشده بیاییم از این دوره، سنت شکنی کنیم . حرف دل من تنها با شما برادر عزیز نیست بلکه با تمام دوستانی است که به ظاهر دوست هستند و لیکن در خفا علیرغم مصلحت شهرستان در حال تبلیغ و یارگیری هستند. بیایید یکبار مصرف بودن را از دوش نمایندگان برداریم . وقتی که دوست و دشمن اذعان دارند که نماینده فعلی چقدر در پیشبرد اهداف و برنامه‌ها جدی ، خستگی‌ناپذیر و با خلوص نیت و صداقت تمام و بدون پوستر تبلیغاتی موفق بوده و نیک بگویم خودش را وقف خدمت به خلق الله و مردم نجیب گرمی کرده، بیاییم وحدت و همدلی را جایگزین رقابت های کلیشه ای کنیم؛ وقتی که در سنگر دیگری خدمت به خلق برایتان و دیگر دوستان فراهم هست شاید گذشت از خود و ایثارگری حضرتعالی و دیگر دوستان اجر و قربش بیشتر از هزینه گزاف بهم تاختن و به همدیگر لطمه زدن باشد . حضرت علی (ع) می فرمایند “نظاما لالفتهم” و درک متقابل وظایف التناصح ، حسن تعاون و امر به معروف و نهی از منکر راه تحقق جامعه همدل است و نیز می فرمایند “در سایه عمل به وظایف متقابل، حق در میان آنها عزت یابد، پایه های دینشان استواری گیرد، نشانه‌های عدالت برپا گردد و امید به بقا قوت گیرد و دشمنان مایوس گردند و بر عکس اگر همدلی و مودت نباشد هر یک به هوا و هوس کار ‌کنند دردها و بیماری مردم افزون می‌شود و در این هنگام است که نیکان به خواری افتند،بَدان عزت یابند و بازخواست های خداوند از بندگان بسیار گردد”.
در یادواره شهدای روستای تولون بنده وقتی دیدم در کنار هم و دست در دست هم با صفا و صمیمیت در مجلس معنوی توأمان حضور یافتید به والله اشک شوق در چشمانم حلقه زد و باید چنین باشید. میدان خدمت را برای همدیگر هموار کنیم و خویشتن نیک می‌دانید که در شرایط سخت اقتصادی فعلی که شدیدترین دوران اقتصادی و تحریم را سپری می کنیم چقدر کارها و برنامه های در دست اجرا داریم ، تمام زیرساخت‌ها در ردیف بودجه ملی قرار گرفته اند و تا خرج هزینه‌های گزاف دیگر و انتخاب دیگر و چفت شدن با دولت و وزرا فرصت زیادی را از دست خواهیم داد ؛ و وقتی پدر معنوی شهرستان امام جمعه عزیز و مردم شهر آرامش و تعامل را حس و لمس و اذعان می‌کنند که گرمی در حال پوست اندازی است بی انصافی است که دلسردی و ناامیدی دوباره به قلب و بطن شهرستان باز گردد . برادر عزیز و دیگر عزیزان نگذاریم مردم نجیبمان دوباره اسیر تلاطم غم گردد .
ساحل غصه ام از مرکز شـادی دور اســت غــم به افزودن بیچاره دلم مامـــور است .
“همدلی” کهنه وفاقی ست ، باید تازه شود دوستی نقطه عطفی ست در این منشور است
با هم ای دوست بیــا طرح مــودت ریزیم “دشمنــی” حاصل تلخی و نگاه کور است.
و لزوماً در یک محفل صمیمی همدیگر را زیارت خواهیم کرد و به دیدار هم خواهیم آمد با سبدی معرفت بر دوش ،شاخه‌های یاسمن در دست و هزاران گفتنی بر لب و اما از پیش میدانم لبریز ترین نگاه ها و پیوند ‌ها گره بند همدلی ما خواهد بود.
کاش با هم مهربان تر می شدیم از تمــام خاکیــان ســر می شــدیم
چون که در احساس پاک همدلی راست قامت چون صنوبر می‌شدیم
و نیک می‌دانیم که روزهای با طراوت و امیدوارکننده‌ای در پیش است و یک نم باران تمام چترهای مهربان کوچه را روی سر مردمان نجیبش باز می‌کند و همدلی آیین این شهر است و ما را ترسی از رگبارنیست…!
وحشت از عشق که نه! ترس من از فاصله هاست وحشت از غصه که نه! ترسم از آن خاتمه هاست
ترس بیهــــوده ندارم صحبت از خاطره هاست صحبــت از کشتــن ناخواستـــه عاطفـــه هاست
اینجانب به عنوان دوستدار همیشگی شما و یکی از خیرخواهان و به نمایندگی از جوانان ولایی شهرمان که قبلا هم مکاتبات صمیمی با حضرتعالی داشتم و به تاسی از فرمایشات مولای متقیان “مقاله بحق او مشورت بعدل” بر خود وظیفه دانستم مشورت و اندرزی برادرانه در حق حضرتعالی و فی الواقع در حق مردمان شهرم با شما برادر ولایی مان داشته باشم، باشد که خوشنودی خلق و خدای خلق از این حرکت خداپسندانه عاید عموم مردم و جامعه گردد و این هم از حقوق واجب خداوند بر بندگان است که یکدیگر را به مقدار توازن اندرز دهند و حق را در میان خود برپا دارند و در این کار به یکدیگر یاری رسانند و باید دوست پیروزمان و وکلای منتخب مان که وظیفه و مسئولیت سنگین بر گردنشان نهاده می‌شود این مسئولیت را امانتی بدانند بر ذمه شان و از این امانت برای خدمت به خلق و خدمت به دین و بندگان خدا استفاده کنند که الحق و الانصاف و به اذعان دوست و دشمن و به تائید بزرگان و دلسوزان شهرمان نماینده فعلی چنین حقی را ثابت و دینش را در اندک زمان ممکن ادا کرده و به گرماگرم نشست و برخاست های دوستان و رقبای انتخاباتی اش بی تفاوت بوده و خالصانه و فی سبیل الله در حال خدمت است .
و اگر می خواهید دین تان را در حق شهرستان عملی کنید در برنامه هایی که در حال اجرا شدن است و سنگ اندازی و زیاده خواهی از استان نشینان باعث سلب آرامش از مردم گرمی و نماینده محترم میشود نقش ایفا کنید و یکدل و یکصدا از حقوق مسلم شهرمان دفاع کنیم .
شهری خواهیم ساخت زپولاد محبت، زجوش صداقت
شهری خواهیم ساخت که در آن رمز هلاکت یک فریب و یک دروغ و یک نگاه سرد را باطل کند
شهری خواهیم ساخت که برای رفتنش قایق نمی خواهد یک دل عاشق، یک مردم یکدست بامهر و عاطفه می خواهد.
سعدیا چندان که می‌دانی بگوی حق نباید گفتن الا آشکار
هر که را خوف و طمع در کار نیست از ختا باکش نباشد وز تتار
دیگران حلوا به طرغو آورند من جواهر می‌کنم بر وی نثار
پادشاهان را ثنا گویند و مدح من دعایی می‌کنم درویش‌وار
یارب الهامش به نیکویی بده وز بقای عمر برخوردار دار
جاودان از دور گیتی کام دل در کنارت باد و دشمن بر کنار

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار
دوست دار شما حمیدرضا بهشتی الیله سر
۲۴ مهر ماه ۹۸

– رونوشت : امام جمعه محبوب شهرستان حجه الاسلام حاج صفری