به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، یک مقام وزارت خارجه آلمان امروز دوشنبه بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در سال ۲۰۱۸ میلادی و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل همراه با تداوم انفعال اروپا در قبال تعهدات برجامی خود، از انتظار برلین […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، یک مقام وزارت خارجه آلمان امروز دوشنبه بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ در سال ۲۰۱۸ میلادی و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل همراه با تداوم انفعال اروپا در قبال تعهدات برجامی خود، از انتظار برلین برای واقع‌بینانه بودن خواسته‌های ایران سخن گفت!

بر اساس اعلام این شبکه تلویزیونی، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در این خصوص ادعا کرد که پیشنهادات ایران در مذاکرات وین در ارتباط با برنامه هسته ای‌اش غیرقابل قبول هستند!

وی در این باره مدعی شد: از ایران انتظار داریم با پیشنهادات واقع بینانه به مذاکرات بازگردد! ما هنوز هو خواستار ادامه مسیر دیپلماتیک هستیم؛ اما زمان برای آن در حال اتمام است.

این در حالی است که وزارت خارجه روسیه شنبه هفته جاری با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: وقفه در مذاکرات هسته‌ای ایران فنی است و این اجازه را به هیئت‌ها می‌دهد تا مواضع را در پایتخت‌هایشان بیشتر بررسی کنند.

از سوی دیگر میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین هم شنبه اعلام کرد که دور هفتم گفتگوها میان ایران و ۱+۴ تمام نشده و ادامه خواهد یافت.

وی در توضیح این مطلب افزود: طرفین گفتگو تصمیم گرفتند که یک وقفه فنی داشته باشند، به ویژه برای آنکه از پایتخت‌هایشان مشورت بگیرند و درباره نحوه پیشرفت کار فکر کنند. تمایل تهران برای گرفتن ضمانت مبنی بر اینکه برجام دوباره به وضعیتی که در دوران ترامپ پیش آمد؛ گرفتار نمی‌شود، کاملاً منطقی است.

میخائیل اولیانوف افزود: می‌توانیم چرخش مثبتی به بیانیه مشترک سران آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس بدهیم که در تاریخ ۳۰ اکتبر منتشر شد و شامل جمله‌ای از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا است؛ مبنی بر اینکه واشنگتن آمادگی دارد که به توافق احیا شده مادامی که ایران نیز چنین رویه‌ای را در پیش بگیرد؛ پایبند باشد. شاید این نشانه‌ای از ضمانت سیاسی باشد و فقط باید آن را به عنوان بخشی از روند مذاکره، مکتوب کرد.

نماینده روسیه در مذاکرات وین اضافه کرد: اینکه ایران خواهان ضمانت است نیز می‌تواند به بحث و تبادل نظر گذاشته شود. ایران به عنوان اصلی ترین طرف گفتگوها، باید پیشنهادات خودش را مطرح کند حال آنکه مسائلی که طرح می‌کند هم کاملاً منطقی و قابل توجیه است.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد هفته آینده که گفتگوها در وین از سرگرفته می‌شود؛ از حاد بودن شرایط هم کاسته شود.

دور هفتم مذاکرات وین از دوشنبه تا جمعه هفته گذشته برگزار شد و ایران دو پیش‌نویس پیشنهادی را در رابطه با برچیدن تحریم‌ها و برنامه هسته‌ای‌اش به طرف‌ها ارائه کرد. کشورهای طرف مذاکرات قرار است ضمن بررسی پیشنهادات ایران، برای پاسخ در این باره مجدداً به وین بازگردند.

انتهای پیام/

منبع