هیأت وزیران با انتقال دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی به وزارت امور اقتصادی و دارایی موافقت کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، هیات وزیران در راستای بند (ز) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و به منظور بهبود عملکرد مناطق آزاد و امکان نظارت و پاسخگویی بیش از پیش، با انتقال دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی به وزارت امور اقتصادی و دارایی موافقت کرد.

هیأت دولت، مبلغ ۹۳۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای به منظور جبران خسارات ناشی از زلزله اول و یازدهم تیر ماه سال جاری در بخش های مرکزی و مهران شهرستان بندر لنگه و بخش مرکزی شهرستان پارسیان و با مرکزیت روستای سایه خوش واقع در استان هرمزگان اختصاص داد.

به موجب این مصوبه، اعتبار اختصاص یافته صرف موارد زیر خواهد شد:

کمک بی‌عوض برای ساخت ۱۵۶ واحد مسکونی شهری و ۱۴۵۰واحد مسکونی روستایی به ازای هر واحد تا سقف مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال

کمک بی عوض برای تعمیر ۱۴۲ واحد مسکونی شهری، روستایی و تجاری به ازای هر واحد تا سقف مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال

اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه ای برای مرمت راه‌های روستایی و زیرساخت‌های حیاتی (مرمت پل ها، راه ها، کانال مسیل روستا) تا سقف مبلغ یکصد میلیارد ریال

همچنین با تصویب هیأت وزیران، مبلغ ۳۸۱۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی (با سود ۴ درصد روستایی و ۵ درصد شهری) برای جبران خسارات یاد شده در استان هرمزگان پرداخت خواهد شد.

تسهیلات یاد شده شامل تسهیلات برای بازسازی بازپرداخت ۱۵ ساله (۳ سال دوران مشارکت مدنی و ۱۲ سال دوران فروش اقساطی)، تسهیلات تعمیری بازپرداخت ۵ ساله و تسهیلات معیشتی با بازپرداخت ۷ ساله خواهد بود.

دولت همچنین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ هرمزگان را موظف کرد ضمن نظارت فنی و اجرایی بر روند انجام بازسازی، گزارش عملکرد این تصویب نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان مدیریت بحران کشور ارسال نمایند.

تعیین مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران
با تصویب هیأت وزیران، شمس الدین فرزادی پور به عنوان مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) تعیین شد.

فرزادی پور دارای مدارک تحصیلی ATPL، INSTRUMENT، CPL، PPL (خلبانی هواپیماهای تجاری و غیرنظامی)، کارشناسی ارشد مطالعات دفاعی و علوم استراتژیک و کارشناسی هوا فضاست.

از جمله سوابق مدیریتی وی می توان به عضویت در هیئت مدیره شرکت تعمیرات هوایی پارس و شرکت هواپیمایی پویا، کارشناس فنی محصولات هوایی در استاندارد دفاعی ایران «IDS»، عضو اصلی کمیته الگوی سامانه ها و تجهیزات هوایی در ستاد کل نیروهای مسلح، مدیریت تجهیز و و عملیات سامانه های اطفاء حریق و اجام عملیات اطفاء هوایی در داخل و خارج از کشور و فعال سازی ورزش های هوایی با همکاری گروههای غیرنظامی در کشور اشاره کرد.

تصویب آیین‌نامه اجرایی مشارکت بخش غیردولتی در اتمام طرح های تملک دارایی های سرمایه ای

هیأت وزیران در اجرای تکلیف قانونی مندرج در بند (الف) تبصره (۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موضوع مشارکت بخش غیردولتی در اتمام طرح های تملک دارایی های سرمایه ای، آیین نامه اجرایی مربوط به این بند از قانون را با هدف تهیه و اجرای ساز و کار روشن برای بهره گیری از ظرفیت های بخش غیردولتی جهت اتمام هرچه سریع تر طرح (پروژه) های مذکور به تصویب رساند.

در آیین نامه یاد شده تلاش شده تا محورهای زیر مورد توجه و مطمح نظر قرار گیرد:

– آغاز گام نخست از برنامه طراحی و استقرار سامانه غربالگری و اولویت بندی پروژه های دستگاه های اجرایی با معیارها و روش ها و فرآیندهای اجماعی و مورد توافق

– روشن ساختن معیارهای ارزیابی سرمایه‌گذاران و نیز معیارهای ارزیابی پیشنهادهای فنی سرمایه‌گذاران و نیز ارزیابی مالی پیشنهادها و در نهایت انتخاب کمترین ارزش پرداختی طرف عمومی

– استفاده از ظرفیت‌های قوانین و مقررات موجود و پرهیز از ایجاد بار اضافه در ساختار اداری

– تبیین روش برای شرح و تفسیر قوانین و مقررات با توجه به نو و جدید بودن روش ها و قواعد مشارکت عمومی و خصوصی که طبعاً نیازمند شرح و تفسیر است و ایجاد دسترسی برای عموم سرمایه گذاران در سراسر کشور (با توجه به گستردگی طرح های نیمه تمام در سراسر کشور و گسترش مشارکت های محلی و نیز کارکنان طرف عمومی «سرمایه پذیر» در سطوح مختلف اداری)

– رفع انشقاق روش مشارکت از نظام فنی و اجرایی یکپارچه کشور

دولت اساسنامه صندوق تضمین کمیته امداد امام خمینی(ره) را به تصویب رساند

دولت با هدف رفع مشکل تأمین ضمانت تسهیلات اشتغال مددجویان متقاضی دریافت این تسهیلات، مصوب کرد صندوق تضمین کمیته امداد امام خمینی (ره) که به موجب جزء (۱) بند (ب) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور ایجاد شده، در چهارچوب اساسنامه ای که به تأیید هیئت امنای این کمیته می رسد، اداره شود.

اصلاح اساسنامه سازمان توسعه و بهره برداری فناوری‌های نوین آبهای جوی
هیأت وزیران به منظور رفع ابهامات شورای نگهبان درخصوص «اساسنامه سازمان توسعه و بهره برداری فناوری های نوین آب های جاری» موضوع بند (ط) تبصره (۲۰) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، پیشنهاد وزارت نیرو مبنی بر اصلاح اساسنامه یاد شده را به تصویب رساند.

به موجب اصلاحیه مذکور، «سازمان توسعه و بهره برداری فناوری‌های نوین آب های جوی» با شخصیت حقوقی مستقل و به صورت مؤسسه دولتی وابسته به وزارت نیرو، به منظور ارتقای بهره برداری و استفاده هرچه بیشتر از منابع آب جوی از طریق فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم با استفاده از فناوری های نوین، تشکیل و طبق قوانین و مقررات مربوط و مفاد این اساسنامه اداره می شود.

همچنین از تاریخ تصویب این اساسنامه، همه وظایف و مسئولیت‌های مرتبط با سازمان مذکور به همراه بودجه و اعتبارات، اموال، دارایی‌ها، بدهی‌ها، تعهدات و امکانات و نیروی انسانی از شرکت مدیریت منابع آب ایران، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مؤسسه تحقیقات آب و ستاد وزارت نیرو به این سازمان انتقال می‌یابد.

ایجاد فضای مناسب فعالیت علمی و مهندسی برای جذب دانشمندان و متخصصان داخل و خارج از کشور با رعایت قوانین و مقررات، از جمله وظایف و اختیارات «سازمان توسعه و بهره برداری فناوری های نوین آب های جوی» خواهد بود.

رئیس سازمان یا نماینده وی با رعایت شرط امانت و وثاقت، از جمله دارندگان حق امضای چک ها، اسناد و اوراق مالی هستند و چک ها و اسناد مزبور با امضای رئیس سازمان یا نماینده مجاز از طرف وی، ذی حساب سازمان یا مدیرکل امور مالی سازمان و مهر سازمان معتبر است. رئیس سازمان می تواند با حفظ مسئولیت، قسمتی از اختیارات خود را به مدیران یا کارکنان سازمان با رعایت شرط امانت و وثاقت به موجب ابلاغ کتبی تفویض کند.

انتهای پیام/

منبع